Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mikaelma

Nimbus 26?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag och min familj (vi är 4 tot, 2 vuxna och 2 barn) går i båtköpartankar och det lutar åt en Nimbus 26. Känns som en riktigt trevlig familjebåt med tanke på utrymme och pris. Några synpunkter på Nimbus 26 och finns det alternativ till den?

Har för mig at jag hört att plasten i skrovet skall vara sämre på vissa årsmodeller, stämmer det?

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att Nimbus 26 är en mycket trevlig familjebåt på alla sätt och vis, största problem är priset på dessa, alldeles för höga.

Jag själv har en Nimbus 24, skillnad med 26 är att den inte har lilla ruff bak.

Även om man är 2 vuxna och 2 barn, man behöver inte det, det ta för mycket plats och det bli mer trång ombord.

Att det ska vara sämre med skrov på olika årsmodell skulle förvåna mig, dessa är ju från samma fabrik men det finns alltid folk som är missnöjd, så är det.

Nimbus 24 kom efter Nimbus 26.

Lite fakta om Nimbus 24/26

Båttyp: Nimbus 26 Dubbelruff

Motorbåt: (diesel)

År: N24 1981–1983 --- N26 1969-1981

Längd: N24 24 fot, 7,4 m --- N26 7.85

Bredd i meter: N24 2.55m--- N26 2.85

Deplacement: N24 1750kg.------- N26 2500kg

Kojer: N24 2 3st----- N26 5st

Vattentank: 100/120l liter.

Skrov: plast.

Motor: Volvo Penta, N24 MD21 --- N26 MD40

Hk: N24 61 hk ---  N26 86hk

Bränsle: Diesel

Toppfart: N24 16 knop --- N26 18 knop

Marschfart: N24 9 knop --- N26 10knop

Som du ser, vikten på 26 är 750kg mer och MD 40 drar mer också

Hoppas att du bli nöjd med det du hitta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Jag tror ni gör helt rätt i att titta på en dubbelruffad båt, det har sina fördelar att ha ett eget sovrum (på Nimbus 26 får ni vuxna en trevlig säng i aktern). Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men för mig är det  skönt att dottern kan gå upp när hon vill utan att  vi vuxna ska behöva gå upp samtidigt. Jag tycker också att det är en stor fördel att ha pentryt i sittbrunnen och inte nere i ruffen. 

Nimbus 26 har ju funnits i en herrans massa år så jag vet inte vad ni har för budget eller krav på fart, men tänkbara alternativ skulle kunna vara Flipper 740 eller 850, Polar 29 eller Maxi Maxim (som jag har själv!). Saga 27:an skulle kanske fungera, men den har bara tre sittplatser i sittbrunnen. Nimo 27 har köket i ruffen, annars fin.

Det finns förstås flera, det här var vad jag kom på nu.

Lycka till!

/Marcus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbusen har funnits väldigt länge o har i mitt tycke ett väldigt högt pris. De som har träöverbyggnad kräver dessutom relativt mycket underhåll, solen tar hårdare på tråt o lacken än man kan tro. Båtar med akterruff bör nästan ha ankarspel för det blir annars rätt tungt o mycket hoppande runt vid tilläggning eller losskastning för när man ska ha upp ankaret är akterruffen i vägen. Ett alternativ är annars en midcabin båt fins en hel uppsjövarianter av moderna sådana som skulle kunna passa till lägre pris än Nimbus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vi har ägt en Nimbus 26 i snart 6 år och den har varit perfekt för oss. Vi spenderar större delen av sommaren i båten med två barn (nu 5 och 3) har det fungerat riktigt bra. Vi har fram till denna säsong faktiskt sovit alla i förpiken men det blev för trångt nu så vi fick dela upp oss.

För mer information om Nimbus 26 kan du gå in på Nimbusklubbens hemsida där det finns en hel del information. Vi har en liten hemsida för vår Nimbus också där det finns lite matnyttig information. Där finns också lite länkar till andra Nimbus 26 ägare på nätet.

Generellt kan sägas att du bör kika efter en Nimbus 26:a med utbytt motor, en välskött MD21 kan dock snurra i många år än så uteslut inte detta om priset är rätt. Hade jag köpt en idag hade det dock varit ett ex med utbytt motor. Syna beklädnad i förpik och akterruff då de har en tendens att läcka från fönster samt mellan skrov och däck. Tidigare modeller med träverbyggnad kräver mycket underhåll men vi gillade just inslaget av trä och har valt att behålla det (än så länge). Tidigare modeller har också fönster med gummiprofil, kolla särskilt efter läckor på dessa. Vi har bytt till aluminiumfönster runtom på vår för den läckte som ett såll.

Plasten i däck kan pga av ålder ha delaminerat (eller vad det heter). När du kliver på däcket känner du om det är svampigt (särskilt på fördäck, kolla även taket till förpik) Detta kan åtgärdas men kan vara ett ganska stort jobb. I övrigt är min upplevelse att plasten i skrovet är rejält (har en från 1974).

Ur mitt perspektiv är det mycket båt för pengarna, särskilt nu då priserna letat sig neråt en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Håller med om att det är en fin båt trots ålder. Mitt tips, satsa på ett ex med aluramar runt rutorna och doghouse. En del har bytt ut dem till alu, men annars så satsa på en sen 70-tidig 80tal då devad jag minns fick det. Undvik Md21.an, den är klen för båten och det börjar vara sisådär med delar till den. Köp en med tmd 40 (6 cyl diesel) alt bytt motor till tmd 30/31. (4 cyl diesel)

Hitta ett bra ex med så mkt utrustning du kan få. Ofta får man fort en hygglig känsla för båt och ägare om man har lite koll. Om inte, be nån följa med.

Att det läcker in regnvatten vid rutor eller mellan över och underskrov i gummilisten är inte direkt ovanligt på vare sig äldre eller nyare båtar. Kolla beklädnad i ruff, toa, runt rutor osv.

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla fina tips!

Jag önskar er en fortsatt trevlig sommar!

Mvh

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är två vuxna o tre barn, har en Nimbus 26 med MD21.

Jättenöjda med allt, billig service av motorn, gott om begangnade reservdelar till lågt pris, låg förbrukning mm.

Träöverbyggnaden är vacker, skall lacka om den i höst, tar kanske en dag eller två...(verkar behövas var 4 år i Dalarna)

Kolla så att du har ordentligt gasolkök med ugn i båten. Många svär över att potatisen aldrig kokar i deras spritkök...

För 175kSEK får du förmodligen en mycket fin båt.(Tex min...)

/Nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..kan..tippas..om..en..marieholm..24..mycket..bra..utrymmen..och..nästan..samma..layout..som..Nimbusen..till..halva..priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi skall nu sälja vår båt och det är en Polar 29, den finns här under annonser Köp/Sälj eller hör av dig till mig.

Familjen består nu av 2 vuxna och 2 tonårsbarn och vi får plats, Polar 29 har helt otroliga förvaringsutrymmen!

/B

 

http://www.blocket.se/goteborg/Polar_29__76_a_34947936.htm?ca=15&w=1 



Senast ändrad av Polar290 | 28 juli 2011 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan man öppna denna tråd igen? Då är min fråga: Är det någon av er som har erfarenhet av att byta dessa gamla fönster med gummiring runt om på en Nimbus 26? Exempelvis till aluminiumfönster? Mina avsikter är att ha kvar teak kabinen. Tackar vänligen för alla möjliga tips. Ps: Har sett en och annan bild på Nimbus med aluminiumram., måste finnas ett och annat företag som har såna...tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovanstående skriver ö-metall eller c-n båtrutor öckerö. jag anlitade c-n båtrutor till min Maxim och blev oerhört nöjd. Blir ju ett fantastiskt lyft med aluramar.

Lycka till Mvh Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är tråden lite gammal. Ifall du har lyckats få tag i en Nimbus 26, ville jag gärna gratta dig, du har fått tag i en mycket bra båt. Det är den erfarenhet som jaj har, köpte min för 4 års sedan.

Dock har jag en fråga till ni som är bekanta med MD32A (den franciskan som sitter på 106 HP från 1976...). Förra året hade inga möjligheter att sjösätta. I år strax innan sjösättningen startade jag motorn på landbacken och det kom igång på direkt...!Hade provkört intil bryggan och laddat batterier med circa en timmes körning. Laddningen fungerar utmärkt och första mätningen gav til startbatterier ca 14,04 V och till förbrukare ca 13,60. Allt väl så länge jag inte överssteg 1400 r.p.m.! På slutet körde motorn till 1800 r.p.m. ca 10 minuter och då visade det sig att det bubblade och fick en hel del vatten i expansionsskärlet.

Idag var och körde en runda på västkusten, på en cirka 30 minuter, lagom fart för Nimbus 26 med rakt axel (7,5 knop), när jag var tillbaka, så hade ca 1 liter vatten hittat ut från expansionkärlet..fast att jag startat motorn med vaten på lilla strecket (MIN..).

Då önskar lite svar från någon som kan dessa gamla VPenta..: Vad kan ha hänt ??? Var att jag hopade över 1 år utan sjösättningen, att avlagringar och sediment har hunnit att täppa till?

Klart att jag var och byte både bränsle, olje -filtrar förra året, dock impeller väntade in till det sista i år for sjösättningen.

Medan jag skriver kommer på att ha glömt att kolla om vattem strömmar genom...oljekylaren! Skall kolla imorgon! Kan det vara något som jag har glömt, tycker ni?

Sägs inte finnas reservdelar till en MD 32A, men kan det vara vettigt att ta isär värmeväxlaren och rengör??? Kan det vara svårt? eller ta bort termostaten i så fall tips att komma till den?

Tack på förhand, ha en trevlig sommar!

Fernando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta upp en gammal tråd och behöver hjälp.
Jag har en Nimbus 24 och letar som fan efter skrovnummer, vet någon var jag kan hitta den?

Kan tänka mig att det är samma plats som Nimbus 26.

Tack för hjälpen.

Alani

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 dyr!! knappast finns ju hur många som helst under 150 om man vill åka en bit för att hämta.

vi är jättenöjda med vår 73a med TAMD31 från 95 och träram men utbytta ramar på ruffarna.

Saga 27 är inte så bra planerad som denna.

för 250 kan du få en Nimbus 2600 vilket verkar vara ett lyft som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...