Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rokj

Bensin i vattenpump mercr 454 magnum?

Rekommendera Poster

Hej, någon som kan nåt om detta?

Tog bort min bensinpump som är mekanisk och sitter monterad på den mekaniska, remdrivna vattenpumpen på en mercruiser 454 magnum efi -95. Utrymmet som stången (som styr membranet) går ner i vattenpumpen var fyllt med bensin. Alltså där vattenpumpens axel och stången från bensinpumpen möts.

Det går ju en returledning från högtryckspumpen som sitter ovanpå motorn, som är en sight tube. Om det är bensin i den slangen skall man tydligen byta vissa saker, men hursomhelst så leds den eventuella bensinen ner i detta utrymme som jag beskrivit. Ska det vara bensin i det utrymmet, ska det vara olja eller ska det vara torrt där? Känns konstigt om det ska vara helt torrt, eftersom det är friktion mellan axeln på vattenpumpen och stången på soppapumpen?

Den andra frågan är om det lagret som sitter på vattenpumpens axel, som stången trycker/glider mot, ska sitta löst? När jag känner på det så är sitter det inte fast på vattenpumpsaxeln. Ska det vara så?

Stog för övrigt inget om det här i min bibeltjocka verkstadshandbok! Hoppas någon kunnig kan det här!

På bilden ser man hålet där man stopper ner axeln på bensinpumpen in i vattenpumpen. Jag tömde ur bensinen som var där i. Man ser även lagret till vänster i hålet, som alltså går att snurra på och känns löst...?

post-10012988-1394236767,4877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...