Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Elstrul, Yamaha 60hk 2-takt

Rekommendera Poster

Det är så att båten har stått i 2,5 veckor orörd. Igår när vi kom till båten hände inget när jag vred på nyckeln. Stängde då av och på huvudströmbrytaren och motorn gick igång som vanligt och jag tänkte inte mer på än att jag kanske inte vridit rätt på strömbrytaren.

Idag när vi skulle hem hände samma sak. Jag såg att tachometern gick igång när jag vred på nyckeln till första läget och jag tiltade ner motorn. När jag sedan vred på nyckeln till sista läget hände återigen inget (ingen crank), även tilten var helt död både på motor och på reglaget. Jag mätte spänningen på batteriet men den var ok, 12,70V så batteriet uteslöt jag. Jag vred på nyckeln ett par gånger men det klickar bara från motorn. Stängde av och på huvudströmbrytaren ett par gånger och väntade några sekunder, vred om nyckeln igen och motorn började cranka och startar direkt som den brukar.

Eftersom det klickar från motorn tänker jag att det inte kan vara startreglaget för då borde det väl inte ens klickat från motorn? Jordning?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt fel på huvudbrytaren. Mät över brytaren. Prova att starta. Spänningen skall inte vara högre än 0,1 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

guestsson, nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Var på brytaren ska jag mäta? Om jag mäter på brytaren borde jag väl se 12,70V då den bara bryter och sluter batteriströmmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson menar att det kan vara dålig kontakt inuti huvudbrytaren så du får spänningsfall där.

Mät spänningen över brytaren; en voltmätar-pinne på vardera skruven, mätområde minst 20V. Vrid på nyckeln så startmotorn klickar till. Då får det vara max 0.1V utslag på voltmetern. Är det ett par volt eller ännu mera så är brytaren kass.

Fast av din felbeskrivning så är huvudbrytaren huvudmisstänkt från början.

Köp nåt rejält som håller. Typ länk.



Senast ändrad av Anders_St | 11 juli 2011 | 01:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du förtydligade Anders_st.

Denna felsökningsmetod gäller generellt. Om det är 12 V på batteriet och ta som exempel 7 V vid startmotorn under start så förvinner 12 - 7 = 5 V på vägen in spänningsfall. Genom att mäta spänningsfallet över kretsdelarna och anteckna resultatet så kan man hitta felet/felen:

Batteri pluspol - huvudbrytare

Huvudbrytare

Huvudbrytare - plusanslutning Startrelä/solenoid

Plusanslutning Startrelä/solenoid - Startmotor anslutning Startrelä/solenoid (dvs mellan de grova anslutningarna)

Jord startmotor - minuspol batteri (mellan de grova anslutni

Notera att alla mätningar måste göras under startförsök, även polspänningen. Om denna är under 10 V så ladda eller byt batteri.

Mät från batteripolen inte polskon annars missas spänningsfall mellan pol och polsko.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt. Skaffa riktiga grejor. Du skall f.ö. av korrosionskäl bryta på plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej köp en vanlig huvudbrytare avsedd för marint bruk.

Bättre att lägga lite mer pengar på sådanna saker då man måste kunna lita på att de fungerar bra.

Glapp och dålig kontakt i huvudbrytare ger även överspänning i elsystem då de är byggda för att det ska finnas en belastning typ batteriet där då generator laddar.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, får köpa nått på seasea men först ska jag ut och mäta. Återkommer när detta är gjort.

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp på Seasea eller någon annanstans, alla båttillbehörsfirmor har bra huvudbrytare. Men var inte för snål. Du vill inte ha det här problemet när du ska åka hem från utflykten med svärmor och ungar i båten. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma fel på min motor också en Yamma 60 2T
Det var huvudbrytare, jag kortslöt den genom att sätta båda ledningarna på samma
pol för att kunna komma iväg, och köpte sen en bättre brytare. Det sitter tyvärr ofta alldeles för dåliga brytare monterat från början...
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte bara uppdatera er med hur de gick. Jag tog helt enkelt bort min gamla strömbrytare och ersatte den med en brytare från Blue Sea som jag köpte på Hjertmans. Ser ut som en grå dosa med en röd rund nyckel. Detta verkar nu ha löst problemet då det inte felat efter det.

tack ska ni ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...