Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
delgad

Problem med min Yamaha 40 hk, HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett problem med min Yamaha 40HK 2 takt 3cylindrig från 1992.
Den startar ok men hostar och smäller och till slut stannar den. Spelar ingen roll om jag har gas eller om den går på i tomgång.

Det som är gjort:
Bytt tändstift.
Bytt bensinslag, snabbkopplingar, tank och membran.
Rengjort förgasarna
Kan inte se några synliga problem.

Snälla kom med tips och råd vad det kan vara.

Tack!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, börja med att kolla hur stiften ser ut efter att den dött. Kolla om det är skillnad på stiften ( om t.ex ett stift av tre är helt blött)

Kolla om du har gnista på alla stiften

När du skriver membran antar jag att det är det i bränslepumpen du menar?

Här finns många medlemmar som kan ge dig fina tips men att köpa en servicemanual är ju ett tips, finns billiga för din motor på tradera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blåste du förgasaren med tryckluft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Alla tre tändstift tycker jag ser likadana ut, och det är knista på samtliga. Med membran menar  jag blåsan man pumpar bensin med från tanken. Förgasarna är helt rengjorda med tryckluft.

Kan det vara någon tändspole som det är problem med?
Flera tips? 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har samma motor med liknande problem som blev bättre med 98 okt. Framförallt tomgången blev bättre. Annar låter det som tändningen som bör ses över. Hur mår batteriet?

/RP



Senast ändrad av redpirate | 08 juli 2011 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju kört på 95 okt hela tiden, tror inte 98 kan lösa detta problem :(
Låter som den misständer och tillslut stannar den helt. batteriet är helt nytt och inga problem med.

Vad kan det vara??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att pumpa på blåsan och kolla om den går som den skall då. Kolla membranet i bränslepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycktank,

Har inte kolla komp. ännu. Dock när förgasarna plockades bort sa verkstadskillen att det fanns lite vatten i förgasaren. Men det är ju borta nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kopplat bort oljedunken och blandar olja i bensinen direkt i bensinen. Det som är märkligt att den kan gå hur bra som helst i 15-20min och sedan börjar den spöka. Och när den börjar spöka låter det som att den bara går på 1 eller 2 cylindar innan den lägger av.
Aldrig problem att starta upp den igen. och sen helt plöstligt går den bra igen i 15-20 min ibland bara 5 min.

Finns det någon enhet som styr tändningen som håller på att lägga av?

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FIck tips om att det kan vara någon tändställningsarm som kan ha fastnat,. Någon som vet vart den sitter eller om den finns överhuvudtaget?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en 40HK 1990 men det är väl samma dynga. Beter sig likadant, går skit, stannar, olika beteende kall och varm (värst varm)

 

Har kollat: komp, vevaxel packboxar, tändning, reed ventiler, förgasare.

Har bytt: Stift, soppapump (den på motorn)

 

Har hittat ett fel men inte orsaken. Startar man motorn så suger det kraftigt ur den övre förgasaren, lite mindre i den mittre och ingenting alls i den nedre (höll för handen för varje förgasare)

 

Då tänker man genast KOMP? PACKBOXAR? båda är ok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även bensinfilter, och bränslepumpen i motorn - i denna finns också ett membran som kan gå sönder med åren. Dvs inte bara den på slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en tanke bara, var det inte från 1990 års modell som tändförställningen blev elektronisk och inte mekanisk. Sitter det inte en svart box på styrbordsidan med en visare på som är mekaniskt kopplad till gaspådraget. Kan den boxen krångla?

Kolla även membranet till bränslepumpen som skrevs ovan.

Hostar och smällar brukar väl vara för lite bensin (bensinpumpen) eller fel tändförställning (se ovan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...