Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ljunghall

Nytt ankare: vilken sort, vilken lina?

Rekommendera Poster

I går skulle vi ankra för första gången i vår nya båt och upptäckte då att säljaren hade missat att göra fast ankarlinan i båten. Nu står vi utan ankare och lina (den som vill hämta det kan få koordinaterna, utanför Mölle, cirka 20 meters djup).

Det gamla ankaret tror jag var en Brucekopia med blyad lina. Är det vad vi ska satsa på igen? Vi har kvar ankarspelet (det satt fast i båten...).

Jag har läst på lite och tycker mig märka att Delta, CQR eller Bruce är populära. CQR är rätt mycket dyrare än de andra.

Tittar man på linor på tex Hjertmans säljer de tex

- ankarlina (helt blyad) http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1233&xartnr=

- ankarlina färdig multiplait http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1232&xartnr=

- ankarspelslina http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1411&xartnr=

Vad är skillnaden? Kan man inte ha de första två i ett ankarspel?

Båten är en Storebro 34 på 7,5 ton och vi kommer troligen mest att ankra i Öresund och uppåt västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha dom 2 första i ett ankarspel, dom är inte konstruerade för det helt enkelt, vad det gäller ankare är nog hugget som stucket, du kommer få ett antal svar och många komma att döma ut den ena eller andra, jag har en brucekopia och är väldigt nöjd med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Westfjord säger, så kommer du att få en massa svar på plättar, draggar, Bruce o s v beroende på olika bottnar... Men jag håller med Westis i detta att Bruce-kopia passar alldeles utmärkt... Har en 7,5 kilos till vår båt... Vad det gäller i ett ankarspel, så bör du gå på din nr 3 - Ankarspelslinan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående lina till ankarspelet beror det nog på vilken sorts spel du har. Vi har ett Engbo i vår båt och till detta är det 70 m blyad lina. Fungerar utmärkt. Men det finns olika typer av spel som använder allt från platta linor till kätting.

Då det gäller ankare är det som de andra här säger att man kan få ungefär lika många svar som det finns ankare. Personligen skulle jag, till er båt, välja ett Bruce (bara kopior numera) på 15 kg eller ett liknande Delta. Har man ett ankarspel med vanlig, oblyad, lina skulle det sitta fint med någon meter kätting närmast ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mambo: Det är ett Anchorlift Stingray, det ser ut som den andra uppifrån på den här siten:

http://www.anchorlift.com/windlasses/windlasses-20-35_foot_boats.html

Linan (som nu ligger på Sundets botten) var rund.

 

Deltaankare är mycket billigare än Brucekopiorna, åtminstone hos Hjertmans. Varför det? Konstruktionen ser snarlik ut.



Senast ändrad av ljunghall | 07 juli 2011 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då passar den linan nr3 utmärkt, sen jämför du delta med ett rostfritt ankare, det är inte riktigt rättvist, du får jämföra med galvat eftersom Deltaankaret inte är rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.

Är ett rostfritt ankare så mycket bättre än ett galvat så att det motiverar en prisdiff på 3000 mot 650 kronor (som rostfri resp galvad Brucekopia 15 kg kostar)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett blankt rostfritt ankare har mindre friktion, alltså sämre grepp vid samma vikt som ett galvat efter som det har en skrovligare yta som då biter bättre i botten. Ett rostfritt är dock enklare att hålla rent från lera och skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte! dock är det mycket snyggare och som pseudo skriver, lättare att få rent, men det är ju bara att släpa ankaret under vattenytan nån minut så är det problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är valet sas mitt, det jag kompromissar om är min egen smak, inte säkerhet eller kvalitet. :)

Hur tjock lina ska jag ha då? Tjockast möjligt, gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, tjockast möjliga är inte det bästa, du måste kolla i manualen eller med leverantören vad det skall vara till det spelet, eller om det går att ställa in, risken är väldigt stor annars att linan kommer att slira för att spelet inte klarar av att greppa en för tjock lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...