Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Westfjord26

Semester!!

Rekommendera Poster

Nu börjar det kännas att det bara är idag och i morgon kvar att jobba, sen är det dags för 4 veckors semester, den längsta semestern jag har haft sedan 1984, helt underbart! Är ni på semester? eller när skall ni gå?  Låt nu vädergudarna vara barmhärtiga mot båtfolketsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste dessvärre göra dig besviken. Enligt den prognos jag tittade på aldeles nyss kommer det att bli ett riktigt skitväder de närmsta 14 dagarna. I stort sett uppehåll och svaga vindar och dessvärre en hel del sol. no

Fredag och lördag nästa vecka ser det dock skapligt ut. Ganska mycket regn och vindar runt 10 m/s. wink

Semester - vad är det? surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det.. Semester vad är det?

Jobbar hela sommaren och det är väl 3 år sedan jag hade en riktig semester.
Men å andra sidan, så kan ni vara glada åt det. Tidigare så regnade det konstant så fort jag hade semester.
Kanske ska ta ut några veckor med början nästa vecka..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar denna och två veckor till, vilket är tur då jag åkte på ett motorbyte, nu kommer jag nog hinna fixa klart båten innan semestern. Jag blir kvar i Vättern i år, drar norr ut och knyter fast mig vid en ö, sedan stannar jag där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Semestern startar i helgen, har fyra veckor med enstaka avbrott.
På måndag är det planerad sjösättning!
Kanske, kanske blir det semesterpremiär med båten.
Den förra hade vi några längre seglingar med, men  den nya har det varit dåligt med.
Jag har faktiskt inte ens sovit i nya båten än!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte tjuvstarta semestern redan idag, genom att sluta om en timme å sen tar jag föräldraledigt imorgon också. Sen blir det tre veckor semester, har redan haft en vecka i mitten av juni då vi var ner till Legoland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Semester, är bara att kika ut så förstår man att den är på gång. Tittar man sedan på väderprognosen så är den bekräftad.

 

Bunkra upp med bra böcker.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 timmar kvar, sen blir det 5 veckors semester... Börjar med en tripp till Budapest nu på lördag, och tillbaka nästa lördag... På söndag planeras det att ta båten från hemmahamnen i Askim, upp till semesterhhamnen i Kleva Sandvik, Brofjorden... Planerar att ta c:a tre-fyra dagars tripp upp... Sen utgår vi därifrån... SEEEMMMMEEESTEEEEEERRRRRR!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du totalt felwink, vi kommer att minnas semestern 2011 till vi går över bryggkanten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra veckor vore inte dumt men det blir max två som dessutom innehåller avbrott för arbete.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får rätt, 2010 var inte den bästa på Västkusten åtminstone.

Efter två sådana vintrar behövs en riktigt rejäl sommarsmiley

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut nu på yr.no så är det fint fr.o.m tisdag och så långt prognosen sträcker sig, och min erfarenhet är att det brukar var lite bättre än så, hoppas det stämmer.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag i stort sett slutat titta på väderprognoserna, för de stämmer ju aldrig ändå nu för tiden.. angry

Ska jag ändå kolla, så är det för dagen efter som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Semester har börjat med installation av ny motor, propellergenomföring och en massa annat jox. Skall försöka bli färdig i nästa vecka. Ystad har ombyggd småbåtshamn fint som attan, med trevlig personal. Välkomna!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla dagen innan istället, förhoppningsvis så vet de i alla fall vad det har varit för väder, men man kan nog inte vara säker på det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-)) Jo, det kan vara bra..! Eller så kan man kolla för vädret för efterföljande dag..

Förhoppningsvis stämmer i alla fall vädret för morgondagen.. med en del sol och 22 grader.
Kanske kan få till en båttur, i alla fall.. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni lika stora krav på att väderleksprognosen stämmer exakt, som vissa tycker att GPS-possitionen skall stämma exakt.

 

När det gäller GPS-possitionen tyckte jag det var helt ok när det låg på en störsignal och det kunde slå på 100 m. Vissa klagar tex på att linjen efter båten gick uppe på land, när man gick i Sotekanalen. Sånt strunt bryr jag mig inte om. Har jag kommit in i kanalen håller jag mig på styrbordsidan i kanalen oavsett var båtsymbolen och strecken efter den hamnar.

När det gäller vädret, så tycks det som om det bara är solsken som gäller för att det skall va fint väder.

För min del brukar jag kolla på väderleksrapporten och skaffa mig en uppfattning. Om det regnar lite som det gjort idag, spelar inte så stor roll. Det som är viktigt är ju hur mycket de skall blåsa och från vilket håll.

För mig är dåligt väder, när det blåser upp emot kulingvindar. Om det ösregnar konsant eller det är tjocka (tät dimma) är väl ingen höjdare heller.

Fint väder för mig är relativt molningt, 6 - 10 m/sek, lite duggregn från och till är helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din sista mening angående vädret ställer jag upp på till 100%, sen realtivt molningt är inget kravwink, men visst är det skönare med 18-22 grader än 30 grader och kvavt som tusan. Westfjord som kastar loss imorgon......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år blir det två veckors mek och två veckors segling på semestern. Håller på att byta motor, propelleraxel, propellergenomföring och propeller. Nya gummilister runt fönstren har det blivit och  däcket och överbyggnaden är målad. Det ser ut som om en bomb slagit ned i salong och förpik med olika attrialjer för att klara det jag föresatt mig. Känner tacksamhet till hustrun, då hon hjälper till efter bästa förmåga. Jag vet ju att det går fort att städa en så liten båt som min, men man får nästan krupp när man ser hur det ser ut just nu.laugh

Tänkte jag skulle beställa sjösättning till nästa fredag, så att det blir lite press på mig, (kan va rätt slö emellanåt).



Senast ändrad av sorken88 | 09 juli 2011 | 22:23

post-10005839-1394236767,0106_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför folk envisas med att få det till att jag har min båt i Roxen.. det har jag inte.
Tråkigare sjö får man nog leta efter...

Sen Feltema håller jag mig långt borta ifrån, för det mesta... men det vet du nog.
Blir dessutom ett antal mil omväg, om jag ska till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, solsken ska det vara och det har det varit idag.. :-)

Om jag åker ut med båten är det för att sola, bada, wakeboard eller kanske en grillkväll med övernattning. Då vill jag gärna ha sol..

Sen kanske man åker ut för att fiska.. då skiter jag fullständigt i vädret, så länge det inte öser ner regn och är storm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen kan jag fylla på denna tråd. För första gången sedan i juni 2008 går vi nu på seglingssemester.
2009 och 2010 blev det bara båtbygge. Lite båtbygge blir det nu också men mest ska vi bara kajka runt i Stockhoms skärgård och njuta!laugh

post-2001-1394236780,9127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis. Vind i seglen verkar ni ha fått. Själv har jag legat några dagar med kraftig förkylning. En tripp till Huvudskär i blåsten när jag redan var småförkyld var nog ingen smart ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...