Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mimo

Statoil blå - har bara bytt namn till CAMPINGPARAFIN

Rekommendera Poster

Hej kära wallas vänner, har pratat med statiol/bränsle sidan.

Statoil blå - har bara bytt namn till CAMPINGPARAFIN

Men är ändå samma produkt som förut.

Kommer heta CAMPINGPARAFIN BLÅ snart.

Så nu kan ni pusta ut, finns på alla statiol mackar.

Trevlig wallas sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kära wallas vänner, har pratat med statiol/bränsle sidan.

 

Statoil blå - har bara bytt namn till CAMPINGPARAFIN

Men är ändå samma produkt som förut.

Kommer heta CAMPINGPARAFIN BLÅ snart.

Så nu kan ni pusta ut, finns på alla statiol mackar.

Trevlig wallas sommar.

Försökte att köpa litet campingparaffin på min statoil mack idag......1 l kostade 149 kr...fanns inte heller 4 l kvar så blev lysfotogen för 50 kr litern denna gång, ÖB es lysfotogen kostade 29.90 litern.....

 

Hur har Ni löst problemet, var hittar Ni likvärdigt????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken får hem campingparafin - både 1 l och 4 l - på några dagar om det inte finns.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemetyl, företaget bakom T-produkterna (T-blå, T-röd, T-gul osv.) har bl.a. en produkt som heter T-spisbränsle som är förpackade i 1- och 4-liters plastförpackningar. Denna borde Din mack kunna fixa eftersom Kemetyl levererar i princip till alla mackar, biltillbehörsbutiker m.fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemetyl, företaget bakom T-produkterna (T-blå, T-röd, T-gul osv.) har bl.a. en produkt som heter T-spisbränsle som är förpackade i 1- och 4-liters plastförpackningar. Denna borde Din mack kunna fixa eftersom Kemetyl levererar i princip till alla mackar, biltillbehörsbutiker m.fl.

Tenol använder jag istället för Rödsprit till köket o till Heat Palen renat o luktar inte....till Wallasen tidigare Statoil Blå o nutid Camping paraffin.

T-spisbränsle en gång i köket men fungerade inte bra, ingen bra låga om jag minns rätt, har nu liggande 2 l, skall kolla imorgon om T- spisbränslet funkar till Palen........ockerpriser är det!!!!!Nån som testat ÖB s lysfotogen i Wallasen.......? Rödsprit luktar inget vidare är min erfarenhet! Det är till Wallasen jag efterfrågar erfarenheter...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Biltemas lysfotogen till min Wallas, har alltid fungerat perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Biltemas lysfotogen till min Wallas, har alltid fungerat perfekt.

Kommer att testa ÖB s lysfotogen till nästa sommar, Biltema är ett alternativ, kommer aldrig att betala 149 för Statiols alternativ, hur tänkte som där?Vem använder lysfotogen idag förutom  vi Wallasägare...nån sommarstuga kanske till hösten tror nog att vi Wallas ägare stått för merparten av försäljningen, så inget Statoil mer mao!!!!!

Redigerad av Minego

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under sommarhalvåret spelar det ingen roll vilken fotogen som används. Det är främst filtrerbarheten (dvs vid vilken temperatur fotogenen paraffinerar) som skiljer bra fotogen från dålig. I kyla är det stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under sommarhalvåret spelar det ingen roll vilken fotogen som används. Det är främst filtrerbarheten (dvs vid vilken temperatur fotogenen paraffinerar) som skiljer bra fotogen från dålig. I kyla är det stor skillnad.

Det har jag tänkt på så jag körde min Wallas när det var -10. Inga problem. Flera gånger dessutom. Fast det var ju äkta Biltema-fotogen. Hade säkert inte gåt med StasiOil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddar numera alla mina fotogen/olje-lampor med lampolja från Hornbach, 25 kronor litern.

Tidigare var det Biltema men dom höjde till nästan 40 spänn litern och då letade jag alternativ och har inte ångrat mig.

 

Dock är detta för osfritt oljelampsbruk, vet inte om Wallas:en har andra krav.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Under sommarhalvåret spelar det ingen roll vilken fotogen som används. Det är främst filtrerbarheten (dvs vid vilken temperatur fotogenen paraffinerar) som skiljer bra fotogen från dålig. I kyla är det stor skillnad.

Det har jag tänkt på så jag körde min Wallas när det var -10. Inga problem. Flera gånger dessutom. Fast det var ju äkta Biltema-fotogen. Hade säkert inte gåt med StasiOil.

Statoil blå var länge den enda fotogen som klarade riktigt kalla temperaturer, ner mot -40C. Det berodde på ramavtal med kravspec från försvaret. Har själv kört köldtester med brännare åt försvaret i FMV's köldkammare i Karlsborg.

 

Där hade Biltema gjort i byxan rejält, liksom de flesta andra märken. Värst var Kemetyl om jag minns rätt...

 

Nuförtiden är inte fotogen ett viktigt bränsle för försvaret på samma sätt. Tvivlar att Campingparaffinen är lika hårt specad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kemetyl, företaget bakom T-produkterna (T-blå, T-röd, T-gul osv.) har bl.a. en produkt som heter T-spisbränsle som är förpackade i 1- och 4-liters plastförpackningar. Denna borde Din mack kunna fixa eftersom Kemetyl levererar i princip till alla mackar, biltillbehörsbutiker m.fl.

 

"...Det är till Wallasen jag efterfrågar erfarenheter..........."

 

 

 

Eh, av trådskaparens inlägg förstod jag faktiskt det handlade om bränsle till Wallas-värmare och därför svarade jag som jag gjorde. Men Du kanske inte kan använda T-spisbränsle i Din Wallas-värmare för att det faktiskt heter T-spisbränsle. Akta Dig då också för att använda Lysfotogen eftersom det faktiskt heter Lysfotogen. Din Wallas-värmare kanske bara fungerar med WOF, Wallas Original Fuel...

 

I min Wallas-värmare i båten fungerar dock T-spisbränsle alldeles förträffligt liksom Lysfotogen.

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört hela förra sässongen med city diesel i min wallas, har funkat kanon såväl i några få plus grader som i mer normala temperaturer sena sommarkvällar, fick tipset här på maringuiden i en annan tråd, sen sålde jag båten och köpte en med dieselvärmare som funkar lika bra med samma bränsle fast utan rme för motorns skull såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kemetyl, företaget bakom T-produkterna (T-blå, T-röd, T-gul osv.) har bl.a. en produkt som heter T-spisbränsle som är förpackade i 1- och 4-liters plastförpackningar. Denna borde Din mack kunna fixa eftersom Kemetyl levererar i princip till alla mackar, biltillbehörsbutiker m.fl.

 

"...Det är till Wallasen jag efterfrågar erfarenheter..........."

 

 

 

Eh, av trådskaparens inlägg förstod jag faktiskt det handlade om bränsle till Wallas-värmare och därför svarade jag som jag gjorde. Men Du kanske inte kan använda T-spisbränsle i Din Wallas-värmare för att det faktiskt heter T-spisbränsle. Akta Dig då också för att använda Lysfotogen eftersom det faktiskt heter Lysfotogen. Din Wallas-värmare kanske bara fungerar med WOF, Wallas Original Fuel...

 

I min Wallas-värmare i båten fungerar dock T-spisbränsle alldeles förträffligt liksom Lysfotogen.

 

 

Eh....tillbaka    framgår ganska tydligt i mitt svar att jag inte visste att det används som bränsle till Wallas.....bespar oss en massa dumma kommentarer WOF WOFF!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...