Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
landcruiser

Ankare till Allegro 27

Rekommendera Poster

Hej!

Hur tungt Bruce ankare bör jag ha till min Allegro 27:a? Tanken är att kunna ankra så säkert som möjligt i medelhavet. Givetvis är störe ankare bättre, men vad klarar man sig bra med? Båten väger 3,5 ton utan utrustning.

Mvh Jonas

www.allegro27.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju man borde komma långt med ett tiokilos, men jag hittar inte heller någonting vettigt kring detta... Du har rätt i att vikten nästan aldrig står angivet i sammanhanget. 16 kilo kanske? 25 kilo verkar overkill, men jag vet inte.

Tänkte jag skulle fråga Janssan eller någon när ändå skall dit och titta på hans båt framöver om inga svar dyker upp innan dess, han borde veta tycker man.

Mitt samlade intryck av medelhavets kust de få dagar jag var där och tyverr mest på landbacken är att det då inte var så mycket värre än ösersjön en stormig höstdag.

Ta med två ankare så du kan lägga ett i vardera änden.

 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 05 juli 2011 | 11:09



Senast ändrad av Mizzarrogh | 05 juli 2011 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruce ankare:

7,5kg = upp till 3,5 ton

10kg = upp till 6 ton

15kg = upp till 10 ton

Nu gäller den här tabellen för ganska lungt vatten, men jag har ett 10kg Bruce i aktern och vår båt väger cirka 5,5 ton. Vi har haft chansen/otur att testa det när det har blåst friskt och det har rullat in mycket vatten mot båten med resultatet att det höll bra.

Du bör med andra ord klara dig bra med ett 10kg ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen får vi hoppas att ankringsgurun Eilean (Gunnar S) läser detta inlägg. www.eilean.se

Det är en sak att ankara med akterankare och landförtöjning i lä om en holme i den svenska skärgården en och annan sommarnatt och att ankra säkert i Medelhavet. 

Sen är det väl frågan om ett Bruceankare är det bästa. För övrgt behöver du ha ett flertal kompletta ankarutrustningar ombord. Jag har hitills seglar  i Sverige, Norge och Danmark och i någon liten mån i den finska skärgården. Har i regel fyra kopletta ankarurustningar ombord av olika typ.

Det ankare jag använder mest idag är ett 10 kg Delta som jag har på aktern.

Ett 25 kg Deltaankare med 10 meter kätting, kanske kätting i sin helhet är nog ett rättare svar på din fråga än ett 10 kg fuskbruce

Här kanske finns lite matnyttigt i ämnet; http://old.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm



Senast ändrad av toaen | 05 juli 2011 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är nog att det beror på.... vindens påverkan är kvadraten av hastigheten på den projicerade ytan och vikten på båten har relativt lite med den statiska påverkan på ankaret. Dynamisk påverkan kan du reducera genom att avlasta din kätting ( ja, jag tycker kätting verkar vara en bra idé? ) med en lina som kan dras ut/fjädra - ev med lite gummigrejor som hjälper. Ett ankarkättingbeslag för detta, en sorts krok för kätting, säljs bla av Hjertmans.

Det innebär att när det är lugnt väder så räcker ett mindre ankare, som ankare betraktat. Blåser det kuling, vilket ibland händer, så ökar belastningen. Min tro är att det är betydligt viktigare att DRA fast ankaret och ha lång lina / kätting. Minst 3-4 gånger djupet. Minst. Ankrar du på 16 meter så innebär det att du bör sträva efter att ha ute minst 65 meter. Längre grejor alltså än i våra vatten...

Ankartyp. Har varit en del i medelhavsmarinorna, gått runt och kollat båtarna. Mitt intryck är att Bruce under de senaste 10 åren ofta har ersatts med Delta och Spade- ankare? Framförallt Spade anses greppa bra i medelhavets botten? Bruce mer fäste i Englands dyiga bottnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger det igen. Skippa Bruce och framför allt dess kopior. Dessa ankaren befinner sig helt enkelt i en skräpklass på andra bottnar än skärgårds/isnjögegga.

Igen har denna sanning bekräftats - Practical Boatowner har testat ankaren på sandbotten (som är vanligt i Medelhavet) i augustinumret 2011.

Bruce och dess kopior knep som vanligt bottenplaceringarna - sämst av alla, Spade, Delta, Rocna, Manson, CQR....

Bara för att ge ett exempel: 15 kg Brucve (orginal) kom som bäst upp i hållkraft på 85 kgf.  15 kg Spade 420 kgf, 15 kg Rocna 480 kgf.....

Dessa ankaren är dyra. Före dyra?  Köp då ett Delta, vilka säljs billigt, och för din båt skulle jag satsa 15 kg, något överdimensionerat visserligen. Men det behövs marginaler den natten när helvetet brakar loss. Och du skall naturligvis ankra med kätting, om inte hela vägen så i alla fall minst 30 m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Eilean. Skaffa något av de andra ankarna, men inte Bruce, inte heller CQR. Vi har varit nöjda med vårat Rocna. Det blev visserligen inte så mycket ankrat som vi hoppats men väl drygt 40 nätter på svaj i upp till 17 m/s och lite sjö. Vi ankrar med bara kätting där vi i slutet hakar på lina med ryckdämpare.

Rocna har sedan 2010 lagt om sin produktion till Kina och det ryktas på nätet om undermålig kvalitet i materialet. Med det i åtanke så skulle jag i dag välja ett Manson supreme som både är billigare och dessutom Lloydscertifierat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...