Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
saltpeter

Tvätta botten & skippa bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej !

Nedan en länk till Havstulpanprojektet.

Jag tänkte prova att tvätta botten själv i år, är det någon annan som provat detta ?

Erfarenheter ?

Visst kräver det lite jobb att simma runt och skrubba men det känns som man kommer billigt undan jämfört med slipning målning och att ändå drabbas av havstulpaner.

http://www.batmiljo.se/?id=7046

Snälla dela med Er av Era erfarenheter och teorier.

( Jag ligger i Stockholms södra skärgård )

Vid första tvätten tog jag bort ett lager på 1 - 3 mm slem som lagt sig över hela botten.

Jag använder VC 17 NT vilket är en hård färg.

 

MVH

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en fördel och det är att jag har båten i ett båthus. Dels tror jag att det minskar påväxten, men framför allt underlättar det borttagningen av tulpanerna.

Jag hissar upp båten (styrpulpet från 1997) och tvättar rent med högtryckstvätt.  Kräver lite ap-hängande i båthuset, men det går.

Båten är bara bottemålad en gång och det var vid leverans 1997, men tuplanerna spolas hyffsat lätt bort. Det brukar räcka med en rengörning mitt på säsongen och sen vid upptagningen för vintern (Stockholms norra skärgård)

Ren båt utan kemikalier = rent samvete :-)

mvh

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill veta mer exakt kan man trycka på fliken Var finns bottentvättarna i länken i ursprungsinlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där.Kollade inte länken utan på sedvanligt ADHA maner svarade bara utan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i Tyresö och min båt en 19 fot Dc är aldrig målad, brukar bada med tvättsvamp eller ta en tur till Saltsjöbaden där dom har tvätt ca 2-3 gånger per sommar.  Brukar plocka upp båten i mitten av september och då blir det högtryck och rotborste för att göra rent inför vintern.

Känns bra att slippa målning och även om tvättarna kostar lika mycket som färgen så känns det bättre att man skonat miljön lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen slipper man göra jobbet med målning.

Jag har alltid fått mer eller mindre beväxning på botten endå.
Biltema färgen har faktiskt varit bäst hitils .
Förutom VC17 för 20 år sen :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är frälst, särskilt som bottenmålningen inte hjälper ngt vidare ändå !

 

Men det verkar bara vara jag som tror på snorkel cyklop och golvmopp ? Vad är det med nutidsmänniskan, har Ni gått och blivit bekväma av Er :-) ? 

På Karslund tar de 405 sek för en upptagning & tvätt av en Albin Cumulus, finns det ngn billigare ? ?

Tack för alla bra svaren , TJO Peter 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Målar inte heller, har min båt på en båtlyft ) Går även att tvätta andras båtar på den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar dyka ner nån gång i slutet av juli och borsta av lite (har bottenmålat). Snorkel och cyklopöga har jag slopat, för mycket grejer att hålla rätt på. Största problemet har varit att man trycks bort från skrovet när man trycker mot det. Simfötter är nästan ett krav. Syret tar slut fort när man anstränger sig under vattnet.

Golvmopp är nog ingen dum idé, det kanske skulle gå att ligga i vattenytan med snorkel och ändå komma åt en bit ner, samtidigt som man med hjälp av simfötterna håller sig på plats.

Ska absolut provas! Vore skönt att slippa både köpa och smeta på bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gör jobbet medans man ligger i vattnet :

Ett alternativ till simfötter är kanske att lägga en flytlina 1-2 meter utanför skrovet som man kan ha som mothåll. Jag tyckte det var bra med snorkel och cyklop för att se var man hade missat att skrubba. Men det går oxå att känna sig fram med fötterna.

Det bästa är nog om man hittar ett ställe med ljus sandbotten för det blir väldigt mörkt i en normal östersjövik.

Beställer nog en höggtryckstvätt i början mitten av augusti om inte annat för att se hur botten ser ut ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du nämner det där med lina kommer jag ihåg att jag vid ett tillfälle lät ett skot hänga ner utmed båten så jag kunde hålla mig i det med ena handen och borsta med den andra (Aj aj, låter som kräftskiva)

Problemet var i alla fall att hålla sig i stabilt läge i vattnet, kändes som att man ville ha blyskor också, har haft funderingar om att slakta ett kasserat bilbatteri. Då kommer vi till fortsättningen på den idén, nämligen att slakta en pump till luftmadrass, ta backventilen, skarva på en slang av ett par meters längd att andas genom. Med backventilen undviker man risken att andas in samma luft hel tiden och kan då gå omkring på botten och borsta, ungefär som på land.

Börjar jag spåra ur nu? Märker att det här kan tolkas tvetydigt, men ett intressant område är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, Nu börjar vi komma in på nya spännande områden i utkanten av mänskliga erfarenhetens vintergata. Om du känner att Du vill testa detta ställer jag gärna upp och filmar det hela,med en lämplig undervattenskamera.  

Hoppas bara att det inte blir en bottenfilm...

:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ville i sjön tidigt blev det ingen bottenmålning. När vi åkte ut igår märkte jag att toppfarten var 2-3 knop lägre än för bara en vecka sedan. Beväxningen i Sthlm har förmodligen börjat så det blir nog att lämna in på bottentvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...