Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
superteddan

Underhåll - aluminiumbåt?

Rekommendera Poster

Har just införskaffat en aluminiumbåt, en Silver Hawk. Undrar om någon har erfarenhet av att att underhålla bordläggningen? Enligt säljaren skall man inte göra någon ting, utan tvärtom låta det lilla oxidskikt som finns där vara kvar eftersom det skyddar. Hade ju varit kul med en lite blankare bordläggning, men det är ju å andra sidan hela idén att få en så underhållsfri båt som möjligt. Åsikter, någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det låterytterst märkligt om man inte skulle behöva göra ett endaste dyft i underhåll med en aluminiumbåt! Visst kanske det kan stämma att oxidskiktet som uppstår är skyddande. Men i mina öron som inte är proffs på metallkemi, låter det verkligen konstigt. Så vitt jag vet så vill man ju undvika oixiditation i alla (?) andra situationer! Säljaren kanske har rätt, eller hoppas han på att kunna pracka på dig massor av putsmedel om ett par år?? Ja....jag har ingen aning! Kolla med fler båtfirmor på olika håll i landet. Men det allra bästa är nog att höra sig för med en metallkemist. De är ju trots allt helt opartiska och har ju inget vinstintresse oavsett vad som är sant eller ej. Lycka till och ha de så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att aluminium-oxiden skyddar mot ytterligare nedbrytning av materialet. Det är också av den anledningen det inte är tillåtet att sälja läsk/öl i aluminiumburkar i Sverige. Det tar hundratals år i vanlig miljö innan de är nedbrutna. Däremot är det (tror jag) helt OK om man vill måla båten. Buster säljer sina båtar från 2005-års modell med ett lackskikt sägs det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium står lågt på den galvaniska stegen, nära zink. Det betyder att Al reagerar lätt med andra metaller i kombination med syror, och då som offeranod, dvs på samma sätt som zinkanoderna som står ännu lägre på stegen. Var därför försiktig med vad du väljer om du tänker måla något på din båt. En snabb genomläsning på burkarnas brux i båtaffärerna vissar ofta varningen...Obs får ej användas på aluminium! En Buster som jag känner, (eller jag känner ägaren, men det var båten som måkades), målades med fel bottefärg. Över endast en sommar hade nitarna anfrätts så att båten läckte och måste nitas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Master i aluminium brukar man skydda genom att gnida in dem med paraffinolja, vet inte om detta kan vara något för dig - det är billigt i alla fall och lär inte förstöra något för all framtid. Blir det inte bra har effekten avtagit på ett par år så båten ser ut som vanlig igen - vilket den inte gör efter t ex en misslyckad lackering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Hallå !!! Är inte främsta skälet till att köpa en alu-båt att man ska SLIPPA massa putsjobb ! För inte är dom snygga (smaksak ?), och svindyra är dom dessutom :-| Men ruskigt praktiska, bara ta upp och tvätta, sedan sjösätta till våren utan massa krusiduller :-) Om man finner extra stort nöje i polering och glänsande fribord så är det nog bättre (och billigare) att välja motsvarande modell i plast! Det låter ju helt befängt om Buster börjat lacka sina alu-båtar ... då lär dom väl bli ytterligare svindyrare och inte längre unddehållsfria ... mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det där med lackningen var något jag läste i ngn båttidning alldeles nyss. Ingen annan som läst det? Själv har jag varit i valet och kvalet om att köpa aluminiumbåt men har hittills fallit mer för utseendet än funktionen. Tror jag och alla andra konservativa kommer välja aluminium om några år. Och inte ägna oss åt att polera dem!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, stod något om lackeringen på Buster båtarna i nått av de senare nummerna av Vi Båtägare vill jag minnas! Jag har läst det iafl, så det stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bakvänt det än låter så finns det faktiskt en produkt som heter aluminiumolja från ett välkänt märke av båtvårdsprodukter, tror det är paraffinolja. Vi brukar gnida in bordläggningen på Bustern med oljan en gång per år, bara lägga på och sen torka med torr trasa/trassel. Inget jobbigt med detta, det handlar ju inte om infernaliskt gnidande som vid vaxning av en plastbåt. Effekten av inoljningen är att båten blir lättare att hålla ren, dessutom tränger oljan in i aluminiumets porer och drar ut smuts. Det känns som en bra behandling, men om någon är av en annan åsikt och/eller har dåliga erfarenheter av oljade aluminiumbåtar får ni gärna höra av er! Jag har också hört att Buster numera lackar sina båtar med någon sorts klarlack. Att detta skulle innebära att ägarna måste börja vaxa sina båtar anser jag föga troligt, klarlacken har inget pigment som kan blekas av solljuset. Framtiden får utvisa vad som händer. Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Buster har börjat lacka sina skrov. Det gäller storlekarna M tom Magnum. Buster S och XS kommer även i fortsättningen förblii olackerade. Ytfinishen påminner om billack och är samma silvermetallic som Volvo anvämder på sina bilar. Även innerytrymmena, styrpulpetar och annat är lackerade! Ytbehandligen ska ge båtarna ett mycket motståndsaktigt skydd, och de ska bli både hållbarare och lättare att underhålla. Alla delar ovanför vattenlinjen är även de lackade med klarlack. Texten här ovan har jag citerat (men ej ordagrant) från tidningen Båtliv nr:6/04. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt med en massa svar på min tråd. Hade nästan gett upp den, men efter 6 veckor piggnade den till! Tack för alla svar, skall kolla med något proffs som någon föreslog - och det där med olja lät ju någorlunda behändigt. Det är ju liksom för att slippa böket man lägger de extra pengarna på en (möjligen fulare) aluminiumbåt - plus att man kan köra rakt upp på stranden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kjelle

Använd Hempel ALU GUARD. En silikonfri olja som rengör och skyddar aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vilka skruv ska jag använda till att fästa fast ekolodsgivaren och spöhållare till en Buster?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte denna båten för att slippa böla med underhåll. Hadde både träbåt och plastbåt innan.

Jätte skönt att slippa polera och putsa.

Lägger underhålls tid på det mekaniska och motorn själva båten rör jag inte. sopa på sin höjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra Immeln.

Behöver vägledning av Er fixare. Ska bygga en styrpulpet liknande bilden.

Klippa till aluplåt och skruva eller nita fast den i båten.

Buster säljer inte dessa längre.

Någn där ute som har måtten?

Vilken typ av skruv ska jag använda?

post-17713-1394234613,5936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aluminium skruv men det är svårt att hitta i Sverige men Jag har m6 skruv hemma om du behöver.

mvh Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


samma enkla knep som att få fula rostfria diskbänkar att se ut som nyskick, vanligt tvättmedel för kläder spä med vatten gno in låt torka till och spola av, även maskindiskmedel går bra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en såndär styrpulpet till vår gamla buster. Jah använde aluminiumplåt och popitar, måtten minns jag inte men jag gjorde en ritning i autocad som jag borde ha kvar ifall någon är intresserad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...