Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Carnage

Missljud från en Mercruiser 454

Rekommendera Poster

Tjena.

Jag har lite problem med en Mercruiser 454 (7,4 L). Motorn startar och låter fint, men det uppstår ett missljud någonstans vid axeln som går ut till drevet när man står med neutralen i. Har inte testat om det låter när man kör med växel i dock. Det låter som om växeln ligger på lite granna, eller något liknande (typ kugg mot kugg ljud). Svårt att förklara ett ljud så här. Någon som vet vad det kan vara? Sitter det några lager eller nått liknande där?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett skorrande, knarrande ljud? I så fall troligen stödlagret som håller på att ge upp. Brukar sammanfalla med upprostat knutkors. Oftast orsakat av vatteninträngning i bälgen. 

Vanligt speciellt på Bravo III. Har själv råkat ut för det. $$$ sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man nog säga. Ok då var det som jag trodde. Jag får nog se över det i vinter sen, hoppas det håller sommaren ut bara. Vet du om man måste ha ur motorn för att byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stödlagret drar du ur med avdragare med avmonterad drev, inget behov att lyfta ur motorn. Kan va bra att prova med justering av växeln så det inte e så att växeln endå ligger och kuggar lite. Stödlager knorret hörs oftast mera när du kör (varvar upp motorn) och nödvändigtvis inte så mycket på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att det skulle kunna vara felet. Jag tyckte att ljudet lät som om man hade råkat hamna mellan neutralen och en växel på en motorcykel eller dylikt (något skrapanade ljud som samtidigt slog lite granna). Jag har provat att ha bort en wire som går från reglaget till höger sida av motorn (höger från aktern sett). Jag förde sedan armen lite fram och tillbaka men tillslut råkade jag få i backen och jag hörde ingen skillnad på ljudet. Men det kanske inte är så man justerar in växeln? Någon guide till detta hade ju varit suveränt :)



Senast ändrad av Carnage | 01 juli 2011 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att stödlagret alt knutkorset är orsaken, anlita ett proffs för att göra en riktig diagnos. Om du kör vidare med dåligt lager kan drivkopplingen (drive coupler) sabbas och då pratar vi motorlyft och stora kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska be någon lyssna som är kunnig. Men har ändå tänkt ha ur motorn i vinter för att gå igenom den samt stärka upp akterspegeln lite (eventuellt byta hela spegeln).



Senast ändrad av Carnage | 01 juli 2011 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu spelat in med min mobilkamera hur den låter.

Jag läste i en annan tråd att det kunde vara någon backventil som sitter i limpan som var lös. Såg även en video med ljud från en motor där också och det lät ungefär som min. Men jag hittade inte den tråden igen när jag letade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det låter som stödlagret. Det har ett mer morrande även malande ljud som ökar med varvtalet.

Låter mer som flärparna som sitter i avgastystemet.  Om du tex höjer motorvarvet till strax över 1000 varv? Så skulle jag inte bli förvånad om det slutar knacka. = Flärparna slutar slå, pågrund av ökat avgastryck.

Kan även vara dåliga knutkors i drevet. De följer med motorvarvet och då slutar det inte att låta när du ökar varvtalet på motorn. Du borde kunna ändra ljudkaraktären genom att hissa och lyfta drevet för att se om ljudbilden ändrar sig. Då är det knutkorsen.

Lägg örat mot drevet, hör om det slamrar.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knutkorsen finns ett bra knep . När du är ute och åker på tomgång ge fullt rattutslag om det börjar dunka så är dina knutkors slitna .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att det även kan vara stödlagret.

Hur som helst, så är det lika bra att byta både knutkorsen och stödlagret när man ändå har i sär det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...