Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
pgh73

Ladda mobil på batteriet???

Rekommendera Poster

Nu är förutsättningen följande: jag är helt tappad bakom vagnen när det gäller ström/el/ampere/volt osv. Bara så ni vet. Ok, över till min fråga. Det är tävling nu imorgon, ca 100 nm totalt - Fyrtornsrundan i Öresund.

Då hade det varit kul för strandsatta att följa vår båt via ngn app på iphonen. Men då äter den ström. Om man kopplar in mobben via cigguttaget direkt på ett 75 amp batteri. Hur bra funkar detta - hur länge varar batteriet?

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill bråka, men din fråga är motsägelsefull, om jag inte missförstår helt...

-Skall åskådarna följa er båt, -vad har det med att göra om du laddar din iPhone i båten.

Hur mycket ström din iPhone drar finns det säkerligen uppgifter om någonstans. Men det löser väl inte den första frågan.

Med ett system som kallas AIS kan man följa andra båtar som sänder sin signal om position. Det funkar väl inte med en iPhone app?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att publiken kan följa via ihpone/nätet, typ map my tracks mm. Kruxet är när man kör en sådan app/gps på iphonen så drar det fett med ström. Vi kommer segla minst 24 timmar och då är iphonen död sedan länge. Då återstår det att köra den på batteriet och då är frågan hur pass länge ett 75 Ah batteri räcker utan att behöva laddas?

Jag vet att det finns batteripack och AIS.

/Pär



Senast ändrad av pgh73 | 30 juni 2011 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag är tydligen inte så hemma på det där med appar till iPhone...

-Måste dock veta förbrukningen på din iPhone innan beräkning kan göras

-Kommer du att ha täckning över 3G nätet hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi vänder på frågan lite så ger lite googling att ditt inbyggda batteri är av storleksordningen 1,5 Ah. Ett 75Ah batteri är då 50 ggr så stort och håller 50 ggr längre än det inbyggda.

Sedan kanske du inte bör ladda ur båtbatteriet helt (förkortar dess livslängd avsevärt) och dessutom kanske andra förbrukare (navigator, VHF, ...) är inkopplade? Det är möjligt att du får räkna in en viss förlust i 12V-adaptern också, men den borde inte vara så stor så det stör.

Så om du vet hur länge IPhonen klarar sig på det inbyggda batteriet när du kör din app, då kan du enkelt räkna ut ungefär hur länge du klarar dig med båtbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, 3g-täckning i stort sett hela tiden. Ngn skugga finns säkert. Vad jag kan läsa mig till så drar en iphone 4-5 w när man stoppar in den i väggen/laddkabel och spelar. Kan denna siffra ge dig ngt?

/Pär

Fakta: det gäller en iphone 3gs



Senast ändrad av pgh73 | 30 juni 2011 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta med ett extrabatteri till båten som bara får ladda iphonen. Att ladda ur det ordianrie batteriet är en ganska dålig idé.
Att försöka räkna på det i förhand är vanskligt. Och du hinner inte testa så mycket tills i morgon.

Jag har också en 3gs och alla gpsappar drar sjukt mycket ström. Urladdat på ett par timmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå på batteriet i mobilen hur många Ah det är på, men det kanske är hemligt på I-produkter.

Om det står kan du ju räkna ut hur mycket ström du tar ut.

Ett  batteriet i en vanlig telefonen utan finesser är på ca 1 Ah (1000 mA).
HTC Desire har två olika batterier, ett på 1200 mA h och ett på 2400 mAh.
Gissa på ett batteri på 2 Ah för din mobil.

Hur lång tid tar det att förbruka hela telefonens batteri i det läge du önskar använda den?
Jag gissar på 6 timmar.

Dividera batterikapaciteten (2 Ah) med tiden batteriet räcker (6 h) så får du 1/3 . Den ström som telefonen förbrukar är alltså 0,33 A (om mina antaganden stämmer).

På att dygn (24 h) förbrukar då telefonen 24 * 0,33 = 8 Ah av de 75 Ah du har tillgängliga. Inte alls försummbart, men det bör inte vara några problem även om ni också använder navigator och lanternor. Gör ev. samma beräkning även för andra förbrukare för att vara på den säkra sidan.

Lycka till i tävlingen!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till saken hör att jag två 75:or i båten. Dessutom kommer jag kunna köra min ctek 25 amp under 3 timmar efter halva tiden/sträckan. Så visst bör detta räcka?!

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar på mitt eget inlägg efter att ha förstått att förbrukningen är betydligt högre än vad jag gissat.

Om telefonen laddas ur på två timmar blir ju strömmen 1 A (2 Ah/2 h). DÅ tar du ut 24 Ah varje dygn och då skulle jag ta med ett extra batteri för att vara säker och det har du ju redan.

Om du kan ladda i tre timmar så får du ju ordentligt med kräm till fortsättningen.

Jag skulle i det läget inte vara orolig.

Ett alternativ är ju att köra lägesinfo under vissa perioder av tävlingen, kanske inte så många tittar mitt i natten och det är kanske viktigare med läget närmare rundningsmärkena än mitt på öppet vatten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, det kommer vi nog göra - att köra den delar av sträckan för att spara power :-)

/Pär

Vi kommer lägga upp info/tracking på vår hemsidan ikväll, om nu någon skulle vilja fölaj oss ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra på iaf. Som vanligt får man hålla koll på volten. Drar det mer än någon kan ana (något kan ju vara fel) är det bara att stänga av och vänta på att du kan ladda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min battmonitor så drar min 12v iphoneladdare 0.7ah när jag laddar telefonen. 75ah räcker rätt länge då.

 

/Wind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Laddar ja men här handlade det väl om GPS och då tar det bara ett par timmar innan iPhone är slut så den tar betydligt mer än bara för laddning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte lägga mig i beräkningarna... där är du snart i mål?

Men kommentera den allmänt spridda åsikten att ur ett 75Ah batteri kan man använda 75Ah?

För det första så fanns det knappast 75Ah ens när batteriet var nytt? Dålig skötsel och allmänt tekniskt om hur ett batteri funkar gör att man kanske har max 80-90% av teoretisk kapacitet?

Sedan bör man definitivt ej dra ur mer än hälften av ett vanligt batteri, helst inte mer än 1/3 för att kunna behålla batteriet någon längre tid. (AGM / GEL håller bättre och kan kanske dras ur till ca 2/3 regelbundet men de är känsligare för vanskötsel, tex överladdning med för högt Volttal )

Summering: Du har två förbrukningsbatterier? De ger, konservativt räknat, dig ca 40Ah...
( 80% av 150Ah är 120 Ah och 1/3 av det är ca 40Ah användbart i normalfallet? )

Som påpekas här ovan, kör du lanternor, navigator, lite lampor... kyl? Så kan du nå kapacitetstak med en laddare för din iPhone inkopplad. Det är alltså inte bara den - utan totalen som gör det...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...