Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bengtolovlarson

Bränsleåtgång vid 7 knop

Rekommendera Poster

Om man kör tex en Windy 24 DC i 7 knop, hur mycket mer bränsle drar den jämfört med en Marex 24 eller Nidelv 24 i samma hastighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med min fråga är om man kan köra lika billigt och säkert i hög sjögång med en planande båt som en deplacementbåt om man kör långsamt. Tacksam om någon vet. Det kan vara avgörande för vilken båttyp jag väljer. Bor vid öppet hav i Halland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukning i deplacementfart (7 knop är över det på det flesta 24 fotare snarare 6 kn)skiljer sig nog inte så mycket om motorn vore desamma vilket de ofta inte är mellan snipor och DC. Troligast är ju att det skiljer mellan diesel och bensin och då är skillnaden stor , en diesel kan dra så lite som hälften i bästa fall.

Deplacementbåtar och särkskilt snipor tål ofta mera sjö än sina ägare , det är mest en fråga om hur man är som person. DC båtar går stadigt så länge de planar och en del klarar en hel del sjö så länge de kan hålla planingsfart. Tvingas de ner på deplacementfart är de generellt sett sämre och har lägre fribord och gå mycket blött. En fördel kan vara att man fort kan ta sig iland om vädret snabbt försämras.

Fast väl i hårt väder och öppen sjö skulle jag personligen föredra en deplacementbåt.

Viktigaste valet är nog att fundera på hur man kommer att använda båten, förenklat sagt:  helgturer och bobåt = deplacement. Dagsturer = DC.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en orrskär 850 med aqad40 155hk och om vi ligger på 6 knop så visar bränsleflödesmätaren på ca 4 liter/timme går vi upp till 7 knop så vill den ha 5-6 liter/timme. En snipa i samma storlek och med en svagare motor kanske går på 2,5-3liter/timmen vid 6 knop. Men om jag nu tycker att jag vill ligga på 8-8,5 knop så drar  det iväg med en förbrukning på ca 15 liter/timme, så max 6-7knop om du vill ha en låg förbrukning i låg fart.

Henrik

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NIdelv 24 1991 med Yanmar 46 hk 2.1-2.5 liter/tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik.

Jag har också en orrskär 850 men med en aqd40a.

Jag undrar hur mycket din flödesmätare visar om ni kör i ca 18 knop eller i maxfart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-06-30 vid 15:09 skrev Bengtolovlarson:

Vad jag menar med min fråga är om man kan köra lika billigt och säkert i hög sjögång med en planande båt som en deplacementbåt om man kör långsamt. Tacksam om någon vet. Det kan vara avgörande för vilken båttyp jag väljer. Bor vid öppet hav i Halland.

Lika billigt - ja, i princip (om man ligger väl under deplacementfartgränsen).

Lika säkert i hög sjögång - nja, det beror ju inte bara på farten utan snarare mer på skrovets utformning, fribordens höjd o.s.v. En snipa och en planande högfartsbåt beter sig inte lika (och kan inte göra det) oavsett fart vid olika typer av sjö. Vad som sedan är "säkert"  kan man diskutera - en snipa rullar mer vilket kan upplevas som olustigt men den tål otroligt mycket, medan en högfartsbåt med låga fribord i krabb sjö snarast är säkrare med lite mer än "styrfart" så man s.a.s. är den som bestämmer (och inte sjön).

 

Vill du ha en båt som klarar ordentlig sjögång har f.ö. även storleken en viss betydelse.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta OT men det är alltid lika kul med trådarkeologi, TS har inte varit inloggad sen 2011 🙂

Men det är aldrig fel att fylla på en tråd med kunskap, det kan många andra ha nytta av givetvis  👍

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...