Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Smuggler_Macke

Val av förgasare!

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen stoppat i min nyrenoverade B20 i min smuggler 18. Efter lite testkörningar på land så har jag märkt att Förgasarna inte fungerar helt 100% verkar som de drar tjuvluft någon stans. Nu är båten utrustad med dubbla solex-förgasare. Är intresserad av lite tips om jag bara ska byta packningar eller om jag eventuellt ska köpa en enkelförgasare istället eller kanske två andra förgasare. Men då funderar jag lite på effekförluster och soppaförbrukning och dyligt. Tack! /Macke

post-3811-1394234309,2899_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sätter du på en enkelförgasare förvandlas din B20 från AQ130 med dubbla förgasare till en AQ115 med enkel alltså teoretiskt sett skall du förlora 15 hästar. Skall du byta förgasare tycker jag att du skall byta till dubbla igen. Mvh Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt inte förgasarna, AQ130:ans 2st Solex 44PAI förgasare är bra både funktionsmässigt, och effektmässigt. Med att byta till enkelförgasare, eller två andra, förlorar du bara effekt, och vinner garanterat inget i soppaförbrukning. Här är lite test: AQ115B med enkel Solex 44PAI: Toppfart 29kn, 1,06L/distans i medeltal AQ115B med 2x Solex 44PAI, toppfart 29,5kn, 0,96L/distans i medeltal. Tro det eller inte, men soppaförbruknigne minskade ca10% med att bara byta förgasare!!!! Marschfarten hölldes samma, 22-23kn. Själv tycker jag, att dehär Solex 44PAI förgasarna är hållbara, och annors bra, och ger bra effekt. Mina förgasare renoverade jag, böt packningar osv. och de fungerade utmärkt alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans!! Jag tackar så hjärtlig för de svaren jag fått. Nu har jag fått veta precis de jag ville och behövde. Så nu lutar de väl bara åt att åka iväg och köpa nya packningar. Är det något mer jag ska passa på att byta när jag ändå ha isär mina förgasare?? /Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere i båtäffären å kollade efter packningar till förgasarna.. En sats packningar skulle kosta 560 spänn för en förgasare. Ville man sedan ha renoveringssats ocskå så skulle de bli för båda två plus två packningssatser 2700:- Tyckte detta var lite väh häftigt.. Vet någon var man kan köpa detta billigare eller om det möjligtvis gär bra att göra egna packningar.. /Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst musse pigg

Har gjort en topplockspackning till en motor. Höll ända till skrotning. Pris: en fraktion av vad dessa handlare vill ha. Du måste dock leta en del för att hitta de firmor som säljer packningsmaterial, sedan är du i lugna vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...