Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
OscarPaKryss

Transportsegling, kostnad?

Rekommendera Poster

Hejsan mina vänner! 

Vi är i båtköpartagen och då har vi hört att man kan tjäna på att köpa en Dufour i England och få den uppseglad, då pundet är så billigt. Vad kostar en uppsegling ifrån de olika Europeiska länderna till t ex Köpenhamn, Göteborg eller Stockholm?

 

Tack För Svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

halloj!

Själv skulle jag segla hem båten själv. Mycket trevligare sätt att använda pengarna!

Ska segla hem min båt från västkusten till ostkusten. Tänkte i ett kort/svagt ögonblick att gå götakanal. Neee...Segla vill jag göra, inte puttra motor. 9000 svenska pesetas kostar det för min båt. Ligger hellre i så många nuturhamnar som möjligt och myser istället på vägen hem. yes

konverterade 9000 götakanal pesetas till ett nytt segel istället..wink

Sista veckan innan semesteeeeerrrrrr!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo jag kännde redan till dina planer ifrån ett annat forum, finns inte så många roliga trådar här vetu ;)

Problemet är att jag är 16 och behöver min familj för att segla upp den, och de vill inte lägga HELA sin semester på segling, vi vill göra lite annat också.. Själv är jag stark för en egen hemsegling, har ju halva året ledigt :D hoppas du får en trevlig voyage från götet och hit;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hö hö! =)

Jodå jag tänker ha kul som bara den! Även om det regnar! ;)

Känner en som köpte båt i england i våras. Han seglade hem den själv, så jag kan inte svara på kostnaden. Han köpte en stor dyr båt begagnad. Han vägrar skvallr för mig hur mycket han lade på båtköpet. (förmodligen mer än hans fru vill veta xD ) Men när det blir lite mer pengar så lönar det sig defenetivt med att köpa i våran koloni. (under vikingatiden iaf)

Lycka till med köpet!

p.s

Få familjen att följa med en vecka. Några polare sista biten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo jag får nog åka ner till Lunduntown och utöva lite ordentligt kolonialmaktsstyre;) Det där sista lät väldigt fint! Med lite tjat kan jag nog få me farsen o lite andra erfarna havsseglare första veckan, så kan jag segla hem den med kompisar på vår lilla förorenade och övergödda insjö :D

Vid närmare eftertanke med mycket tjat... men ia alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med fruar som inte borde känna till olika notor verkar som ett vanligt fenomen i det här forumet, kan oförstående (förståndiga) fruar vara anledningen till att alla sitter vid datan o utövar sitt båtintresse..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

VI anlitade en firma som seglade vår båt från England till Göteborg. Kostade ca 30 000 skr med alla kostnader inräknade (drivmedel, flygbiljetter, kanalavgift etc).,

Firman var mycket proffsig och jag kan verkligen rekommendera dom.

http://www.pydww.co.uk/

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska segla hem själv. Slå ihop nytta med nöje o använd semestern.

Själv hjälpte jag en MG:are att segla Viggen fr Sthlm till Åbo-trakterna i förra veckan. Finfin semester med lite spänning i färjelederna :)

Den dagen jag köper en båt långväga hemifrån kommer jag inte ens att överväga att inte segla själv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Johan, ska kolla upp firman :)

Boo: Som jag tror att jag skrev tidigare i tråden har vi varken kunskapen eller tiden för att segla hem båten från Europa men en hemsegling från t ex Göteborg däremot skulle va trevligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hav förtröstan. Det finns båtintresserade kvinnor också, Du kan säkert hitta en själv om du letar på rätt ställe - bryggor, hamnar, långfärdsskridskospår tex wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns det säkert, men det går inte en på ett dussin.

Den jag känner till här lokalt är importerad från inlandet.

Däremot är ju rädslan för sjön och ointresse en ganska vanlig företeelse vad jag förstår . Kan det va en genom generationer nedärvd skräck för det som drabbade fiskare och sjömän här ute på kusten.  Är det kanske skillnad i andra delar av landet?

Kvinnors rädsla och ointresse för båtar och segling borde ju va ett ämne för en avhandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tämligen säker på att det finns väldigt många kvinnor som kan tänka sig att prova båtlivet. Lika många som män faktiskt. Jag är också rätt säker på att det ofta är vårat fel om de inte gillar det. Se dig omkring i hamnarna och räkna antalet båtar där mannen står bakom rodret, kvinnan springer fram och tillbaka med fendrar och förtöjningar och blir skälld på offentligt för att hon inte gör rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara roligt att få reda på hur det gick. Tråden är från -11, så förhoppningsvis har TS en båt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...