Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Volvopenta400

Varför drar äldre båtmotorer så JÄVLA mycket bränsle?

Rekommendera Poster

Har bara snabbläst det mesta här och är ingen expert, men senast när jag och brorsan var ute och körde i förrgår och dagarna före tror jag inte ens vi gjorde av med en hel 25 liters tank för två hela dagars rätt intensiv körning, dag ett var det ganska rejält busväder med gissningsvis 1,5 meter höga vågor, piskande storm (eller nåja, hård vind) och vattenströmmar och vi kom hem först vid ett tiden på natten.

Båten är en uttern AC 5000 med en 50 hästars japanare som satt på från början när vi köpte den, visserligen fyrtaktare, men förgasarmotor.

Som jämförelse derar nog en äldre bil ca 1,5 liter (typ 240 bensinare, en nyare, ca 0,6, typ VW passat högkomp. diesel) Men, sammantaget behöver nog en bilmotor inte ens arbeta en femtedel så hårt tror jag, tom kraftigt byggda bilmotorer som B21 och liknande riskerar att ta stryk och tom gå sönder om man kör den hårt som marinmotor utan lagerförstärkningar och annat då den hela tiden måste gå tungt på högvarv.

Men, en motor som drar onormalt mycket kan ha felställda förgasare eller något annat fel så att den ej kan förbränna allt bränsle eller tar in onormalt mycket. För att ta en extrem jämförelse har jag sett tex gamla sidventilare som dragit upp mot 8-10 liter/timma, mot normalt kanske 1,8 liter för vissa fordons/maskinmotorer...

Inställning av förgasare och annat hos moderna motorer bör göras hos en verkstad om man inte vet exakt vad man håller på med då det är ganska svårt för den ovane att få ett korrekt resultat på tex cynkade förgasare med vanliga hempularmetoder.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kanon test!

Vi testar 3 helt nya 4-takt modeller och någon gammal 2-taktare... sad

Men visst, kan man köpa en 60hk 4-takt som väger 90kg och som har samma acc som min gamla 2-taktare (och eventuellt något lägre förbrukning)  för 15 000kr (det är vad 60hk kostar) så är jag villig att testa!    

   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi körde nog inte nonstop och dag två var det närapå kavlugnt så det är möjligt det kan ha gått åt rätt mycket första dagen, särskillt som vi var ganska tungt lastade  men har varit med om liknande problematik på bilmotorer och liknande, tex en halvgammal volvomotor som drog 4,5 liter/mil... Vilket berodde på att förgasaren flödade och behövde ställas om. Det kan också som sagt bero på förslitning i  mekansika komponenter, detta är vanligt hos en del äldre motorer, något som kan kräva verkstadsrenovering om man inte är väldigt duktig. Single förgasare och kanske dubbla  kan man möjligen ge sig på, men tex trippelcynkade, kedjekopplade förgasare och liknande är mycket svårt att få bra, möjligt man tom kan skada motorn om man har otur, jag vet inte. Vissa Dieslar kan gå åt sheiissse om de rusar utom kontroll tex så skulle tro detsamma gäller bensinarna.

Men, jag är som sagt mest glad amatör.

l



Senast ändrad av Mizzarrogh | 02 juli 2011 | 20:51



Senast ändrad av Mizzarrogh | 02 juli 2011 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul du tyckte testen var bra. Alltid trevligt då man får hjälpa till

::Harry::

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en eller flera bra normalt fungerande 2 taktare så inte skrotar man dom och köper 4 taktare. Och säljer man 2 taktarna så finns dom ju kvar på sjön.

Men används 2 taktarna blir det som alla motorer att dom slits upp och pajar förr eller senare. Om sen en och annan entusiast lyckas hålla liv i en och annan 2 taktare längre så gör det väl inget?

Veteranbilar och tändkulemotorer har väl ingen ont av?

När det gäller oljud så är det ofta så att lågvarviga motorer är tystare än högvarviga.

Jag har en Johnson 20 som varvar ca 5000v/m och den ä mycket behagligare att lyssna på än Tohatsu 30an som varvar 5800v/m. Medaljens baksida är dock att Johnson är törstigare. Med amerikanska bensinpriser på ca 7kr/l kvittar det.

Stora tunga 4 taktare med stor cylindervolym i förhållande till effekten blir tystare också jämfört med de högvarviga lättare.

Man tycks alltid få välja mellan pest eller kolera. För och nackdelar med allt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har ja hittat en grymt läcker raritet från tidigt 60 tal?.. En West Bend 12hk) köpte den enbart för att det va det grymmaste ljud jag hört fr en båtmotor! Tomgången speciellt låter den som en ren dröm! Jag resonerar som övriga, det är inte många timmar/säsong och då måste det få kosta lite.. den slukar lätt 5L på en timma eller lite till.. men där av ljudet.. Chrysler köpte därefter upp företaget som på senare tid köptes av mercury.. En motor som inte ser ut som någon annan direkt btw:)

65AC1C02-706E-4C48-AE4B-E0FCE6A4F4B8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju likt i trafiken.... 

Alla har ju så brottom. 

 

Vill du åka billigt, och trivs med att vara på sjön, så leta rätt på en snipa eller segelbåt med inombordare. 

Min 28-fortare drar 0.8 liter diesel i timmen, 0.16 liter per distans, när jag kör motor. Farten är då 5 knop. 

 

Går t o m att trolla, runt ca 3 knop. Då är jag nere i 0.5 liter i timmen. 

 

I sommar har jag tankat ca 50 liter och övernattat 40 nätter. 

Totalt runt 500 distans. Då har jag i o f s seglat större delen. 

 

Men har man bråttom, så kostar det väl. Och jag har mycket annat att lägga pengarna på... 

 

Snöskoter t ex, som slurpar i sig en hel del... 

 

Glömde nämna att min motor är 40 år gammal. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Designen på gamla utombordare slår de nya med hästlängder :-) Ljud får man mycket av också, då är det ju tur om man råkar gilla ljud :-)

Har själv ett utombordarmuseum i garaget. Det består av två motorer, en Seagull fourtwo från 1964 och en NV Marin från 1958. NV'n ser ut att vara mycket modernare än Seagullen och den är mycket bränslesnålare. Brukar lufta båda motorerna varje sommar. Seagull skall ha 10%(!) oljeblandning i bensinen, inte för smörjningen men för att oljefilmen tätar vevaxellagrena så att den inte drar tjuvluft den vägen. Man åker omkring (mycket långsamt) med ett storartat MÅÅÅÅÅÅÅ-ljud och ett blått oljedis som stiger upp ur vattnet där man far fram. Medvind är inte trevligt, då får man andas tvåtaktsolja. NV'n klarar sig på 4% oljeblandning och går riktigt tyst och fint.

Bränslesnåla, nej det är de inte. Som liten grabb hade jag en Aspera 3,5 hp. Den hade en liters tank på motorn som räckte kanske 4 sjömil... Det finns antagligen femtiohästarsmotorer som drar mindre än så i dag.

En stuggranne som hade en stor Chrysler på akterspegeln brukar hävda att den enorma bränsleförbrukningen berodde på att en del av bensinen inte användes för att driva motorn utan snarare för att kyla den, bensinkylning :-)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man stryper en motor, snålställer bränsletillförseln, så ökar värmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker gamla tvåtaktare låter härligt och luktar gott (!!) när dom glider förbi i lugnt tempo.?

 

Säkert till 80% nostalgi men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Är det bara jag som tycker gamla tvåtaktare låter härligt och luktar gott (!!) när dom glider förbi i lugnt tempo.?

 

Säkert till 80% nostalgi men ändå...

Nä här har ru en till:D👍 fast ja föredrar V6or och råa ljud ska re va!!

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-06-28 vid 22:27 skrev Volvopenta400:

Ja blir lite jobbigt bara om man ska längre sträckor. Får se om jag köper en mindre motor

 

Så drar det ännu mer eller i bästa fall lika mycket men den svagare motorn får jobba hårt, en dag lastar du mer i båten och den svagare motorn drar ännu mer..... Och hur mycket bensin får du inte för pengarna en motor kostar...... Kanske båt inte är din grej.....

Mvh Peter, dubbla V8'or och 480 liters bensintankar 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...