Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Volvopenta400

Varför drar äldre båtmotorer så JÄVLA mycket bränsle?

Rekommendera Poster

Hejsan har precis köpt en båt selco med 50hk Mercury tidigt 80tal tror jag .. Motorn drar säkert 10 liter på 1 tim 40 min beroende på körning.. Hur fasen kan den dra så mycket? Är alla lite större utombordsmotorer så jäkla törstiga? Jag har knappt råd att ut och åka båt 400kr för ut och åka i 2tim .

Vad kan jag göra åt problemet? Skulle min båt gå saktare med en 25,30 hk? för båten är ju rekomenderad för max 40hk motor

// Elias

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter väldigt lite. Jämför varvtalet du har på motorn med en bil på samma varvtal under samma tid. Vatten är trögare att ta sig fram i än på hjul men sedan får man förstås tänka på att luftmotståndet blir högre på bilen som logiskt framförs i högre hastighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 liter i timmen är fantastiskt lite för den motorn. Är det planfart vi snackar om så kan det inte stämma, borde vara åtminstone 15-20 liter. Min gamla 20 hk Mercury på en liten Askeladden drog 8 liter i timmen vid ca 15-20 knop. Min nuvarande drar ungefär 30 liter i timmen vid 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då har du en större och tyngre båt också... inte en liten Selco.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får sälla mig till skaran och säga att det är lite din motor drar.

Själv har jag alltid med mig 2 tankar på 20 och 24 liter, som nästan alltid tar slut. Dyrt? ja....

Om man inte vill lägga så mycket pengar på sitt fritidsintresse, så kan man ju alltid skaffa sig en liten eka med en 4-hästare och puttra fram i lagom takt. Har en kompis som gör detta och han fyller på sin 10 liters tank en gång per år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att din förbrukning låter låg och om det stämmer är det absolut inget att gnälla över. 400:- för två timmars körning är inget att orda om om vi pratar båtar. Det motsvarar bara ca 13-14 liter i timmen. En modern 50 hk 4 takt drar ca 0,5 -5,6 L per distans i en båt med bra skrov vilket motsvarar de pengarna per timme ganska bra i ca 25 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kört snålt. Jag vill minnas att en Merc 50 från 60-talet drar 23 l/tim på fullgas. Modernare motorer drar mindre, inte minst 4-taktare. 75% gaspådrag gör stor skillnad också. För att inte tala om segelbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om en 25-30hk 2-takt drar så väldigt mycket mindre i praktiken. Spec om du ska använda den på samma båt. Jag tror nog förlusten i fart kommer kännas större än den lilla vinsten i förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart problem.. cheeky

grannen min har en anytec 750 med en yamaha350
& tankar minst en gång i veckan & då bli re dyrt.

Jag har en 75liters tank på min utter-putter o den har en förmåga att försvinna snabbt trots endast 90hk...men jag menar det är bara sommar en gång om året...o då måste man njuta
se det positivt  du får i alla fall lite fart & fläkt i håret för pengarna...en kväll i city kostar säker 150-200kr/h o då får du bara en baksmälla som tack. o va kostar inte en thailandsemester....nä njut av dom turerna du får...blir det verkligen mer är 20h på en säsong?  är inte mer än 4000  vilket är typ va dom där feta 30footarna kostar stockholm city till sandhamn men sen ska dom hem igen också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag bytte upp mig i år till en Coronet med dubbla B20 och måste få skratta lite till trådstartarens problem...... Första tankningen i Stockholm gick på 4300 seklaugh

Men det kunde varit värrre, den kunde haft dubbla B30......................................wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en gammal typ av 2-taktare så går det åt mycket soppa.

Räkna med att 30-40% (ibland mer) av bränslet går oförbränt med avgaserna rakt ned i sjön.

Knappast miljövändligt då det även sker ihop med olja och knappast ekonomiskt trevligt.

Jämför med att åka och handla 30 liter soppa och ta och häll 10 liter direkt i sjön. Då inser man säkert vansinnet.

 

Därför anser jag att alla gamla tvåtaktare borde förpassas till museum eller återvinningen av metallskrot.

Så på din fråga om vad du ska göra? Lämpligen skaffa en modern motor. Antingen en 4-taktare eller en insprutad 2-taktare

(insprutade 2-taktare kräver olja som förbränns och följer med avgaserna ut så använd miljövänlig olja)

 

Nu får jag säkert massa trevliga svar från de som äger en gammal 2-taktare och försvarar att skiten fortfarande ska användas. Bli inte ledsna, solen skiner även på er denna sommar.smiley

::Harry::

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kostar det en del att åka båt. Men för egen del tycker jag att det är värt varenda krona. Denna vecka har vi stuckit ut direkt efter jobbet och bara njutit av det underbara vädret som varit. Det är livskvalitet !!!! 
Kan det mätas i pengar?

Själv har jag en Johnson V4 på 90 hk. Tankade tanken full (120 liter) i samband med att jag sjösatte. Därefter har jag nästan alltid med mig en dunk a' 20 liter för att tanka båten när jag är nere. Jag har hittils inte lyckats tanka ifatt dvs fylla tanken helt igen. Detta trots att jag ibland bara är ute en liten sväng. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger nog mest på politikerna, allra helst miljöpartiet som vill höja skatten på drivmedel ännu mer - får de gröna som de vill kommer alla gamla motorer att förbjudas och det kommer att kosta 800 kr istället - detta med en ny motor... 

Själv tankade jag drygt halv tank i veckan 130 liter á 15,80.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish,

Att tänka på miljön är lätt för den som har råd skulle man kunna resonera. Men oftast förhåller det sig precis tvärt om, de som har mycket pengar är de som belastar miljön mest. Undantaget är kanske utombordare.

Det skulle vara intressant att få veta mer om hur du på andra sätt än synpunkter på andras 2T-båtmotorer engagerar dig och gjort val för att minska din egen belastning på miljön. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt se hur man skall komma billigare undan genom att lägga 70 000kr på en ny motor bara för att den drar 30% mindre soppa. Den skillnaden går inte ens att räkna hem under en hel livstids användning, om man inte kör extremt mycket.

Kunde inte bry mig mindre om miljödebatten, men det är ganska självklart att de nyare (tyngre och större) typen av bad-båtar där man verkar behöva 150hk 4-t utombordare för att komma upp i planing, har betydligt större påverkan på miljön än våra mindre/lättare båtar med gamla 40, 50, 60 hk 2-t motorer.

  

 



Senast ändrad av 24-seven | 29 juni 2011 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla 2 taktare har fördelen att de är lättare än modernare 4 taktare. Lägre vikt ger också mindre förbrukning. I synnerhet om de sitter på båtar med mindre bärighet i aktern.

Men 2 taktare tar grovt räknat hälften av sitt hästkraftsantal i liter i timmen på fullgas. Sålunda en 50 Hkr tar ca 25 l/tim på maxgas. Jänkarna vanligen törstigare än japsarna.

Man måste förstå att marknaden hellre ser att vi köper nya dyra stora tunga båtar till höga priser än envisas med våra totalt sett miljövänligare gamla mindre lättare båtar med 2 taktare. Och miljöskäl anger man för att motivera nya köp.

Jag kör med rorkultstyrning  för att få ner vikt och få bättre plats att lasta annat . Slipper dessutom trassel med fel på wirar samt har enklare motormontering.

Hade svårt att hitta en passande ny båt ifjol hos handlare då alla ville kränga styrpulpetare.

Fick ringa tillverkaren som skickade en Sandström 495 basic till en handlare i min närhet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att jag inte fick sälja den omgående och köpa något annat skulle jag inte vilja ha en direktisprutad 2-t då jag inte skulle kunna skruva med den själv om något strulade, utan vara tvungen att ta av motorn och köra in den till verkstad, (dessutom auktoriserad verkstad med rätt utrustning). En ny fyrtaktare är helt ointressant då den har samma nackdelar som en ny 2-t, men dessutom är tung, trött och dyrare i service.

Om jag fick välja fritt skulle jag nog vilja ha sista generationen av Yamahas 3cyl förgasar 2-t, 70 eller 80hk på min nuvarande båt.

Förövrigt drog min 55 hk Evinrude ca 15 liter på någon knapp timmas körning med ring bakom igår vilket jag var grymt imponerad av, trodde det skulle gå betydligt mer sås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många olika åsikter här om lättmekade gamla 2-taktare mm.

För min egen del så väljer jag en modern 4-taktare alla dagar i veckan bara pga den lägre ljudnivån och betydligt mindre vibrationer. Komfort helt enkelt. Mindre miljöpåverkan och bränsleförbrukning kan förstäss oxå vara skäl, men för min del är komforten viktigast.

Apropå slöhet så är de nya direktinsprutade 4-taktarna knappast slöa.

Har själv en F115 på min båt och skulle aldrig drömma om att sätta dit en 115hk 2-takt med oljelukt, rök, vibrationer och outhärdlig ljudnivå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på insprutning och direktinsprutning. Det är så vitt mig bekant bara 2T som har direktinsprutning. På 4T har det inga större fördelar, men det har förekommit i Misubishi GDI t.ex., som även användes av Volvo i V40, men inte var någon större hit.

Jonas Hesselman var först med direktinsprutning på bensinare, men envisades med att motorn efter start skulle köras på diesel. Detta med en motor som hade tändstift. Blev ingen hit det heller. Kallades för jävelmanmotor av lastbilchaffisarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Långt från världsmästare men tycker jag gjort en del vettigt för miljön finns säker massor mer att göra utan att det ska bli dumt.

Källsorterar  (gör i och för sig väll de flesta)

Kör relativt ny bränsleeffektiv Volvo V70 diesel 

Uppvärmning av villa med bergvärme sedan 12 år

Gräsklippare av el modell

 

Dock håller jag inte helt med att de som har råd svinar ner mest. Har man råd så köper man lite bättre saker som håller längre än de som försöker snåla och köper billig dålig skit som snabbt måste ersättas med ny skit.

 

Hoppas du är nöjd och tycker att jag drar en del åt rätt håll, eller?

Däremot tycker jag fortfarande att stinkande 2-taktare borde totalförbjudas även om jag inte är miljöpartist.

 

::Harry::

 



Senast ändrad av crabfish | 29 juni 2011 | 19:28
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev om att marknaden styr båtbeståndet och jag tror nog att båttidningarnas tester till stor del påverkar vad vi ska köpa. Båtar som går fint i hög sjö (ofta öppet hav) får ofta pluspoäng och visas med bilder när båten skär genom vågorna. Sedan kan man ju fråga sig hur många som går ut i ett sådant väder. Selcon skulle i det sammanhanget vara chanslös i en test men den har andra fördelar som t. ex låg vikt och att den inte behöver så stark motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, Selcon har stora fördelar. Sök gärna på Steves inlägg om sin Selco. Helt fantastiska skildringar hur han och hans båt kom att bli ett med havet.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=18675&highlight=steve med selcon

 

För de oinvigda, Steve en fulkomlig idiot utan minsta relation till verkligheten. Retat gallfeber på flera humorbefriade här på forumet.

I verkligeheten en helt vanlig kille med ett jobb och status som väldigt få fattat.

Är han idiot? Nej knappast, möjligen de som fick bort honom från forumet.

 

Ber om ursäkt för utvikningen men Selcon kom mig minnas tiden då man skrattade ihop med MarinGuiden. En epok som gått i graven.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elias,

Tror inte du kan göra så mycket åt motorns törst, de äldre 2-taktarna är törstiga. Men när du väl är ute och åker så håll dig till ekonimifart dvs försök åka i farter där båten går lätt. Undvik att plöja fram i trakterna av ca 6-7 knop och upp till innan planing för där går det trögt. Antingen lågfart eller upp i plan och trimma motorns vinkel (om du har elektrisk powertrim) så det går lätt. Om du har manuell trim som du kan ställa i olika lägen med en pinne så kan du ev experimentera lite med motorvinkeln mot akterspegeln så du får en bra vinkel för den fart och last du vanligtvis använder. Det gäller att få båten att gå så lätt som möjligt med optimal vinkel i vattnet (dock kan ju mot- el medvind kräva lite annan fart och trimvinkel).
Om ni är många i båten så fördela folket så båten får rimlig tyngdpunkt (så den inte blir för bak- eller framtung).

Kolla även att båtens botten är hyfsat ren så du inte åker omkring med beväxtning som bromsar och ökar bränsleförbrukningen.

Sen kan det ju vara så att du inte har optimal propeller som ger bästa gång men skall du byta så blir det en extra kostnad. En annan sak att kolla är motorns placering i höjdled, båten går lättare i planing om motorn kan sitta högre upp (men inte så högt att propellern släpper). 

Kanske ta med kompisar ut lite oftare och så delar ni på bensin notan då?

Planera åkningen lite kanske, ha ett mål med utflykten så du känner att du verkligen har använt bensinpengarna till nåt (impulsåkning bara för det är kul är i och för sig trevligt men tycker man det är dyrt så välj tillfällena med lite mer tanke bakom).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 30 juni 2011 | 09:51
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för båt, men om man redan tagit steget att köpa en ny plasteka med snurra som väger 1000kg inklusive ny stor motor för totalt typ 300 000kr, och känner sig bekväm med detta, så förstår jag att man inte vill byta till en äldre motor. 

Som motorintresserad ingenjör älskar man automatiskt 2-takt, då detta är så överlägset 4-takt vad gäller hk/ cylindervolym och vikt. Enkelheten i kontruktionen som är lättmekad och slitstark är också en faktor.  Min motor varken ryker eller vibrerar nämnvärt, däremot så låter den underbart från tomgång till WOT och inte alls som en trött briggs&stratton...

På temat trötta 4-taktare:

Vi var 5 båtar som drog ring i förrgår eftermiddag inom samma område alla hade liknande storlek på båtar och motorer. 4 av oss hade äldre båtar med gamla 30-80hk 2-takt, en hade ny båt med yamaha 40hk 4-takt, gissa vem av oss som fick ge upp sina försök då ring och båt aldrig kom upp i planing...  

 

 



Senast ändrad av 24-seven | 30 juni 2011 | 11:12
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan tack för alla bra svar . Jag har inte råd med en annan motor för över 10000kr så någon 4taktare kan det nog inte bli.

Men om någon vill byta sin Jerry båt eller likande storlek som går bra i vattnet och tar lite vågor med en 15-25 hp motor så skriv till mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full förståelse att alla inte har råd att köpa ny motor. Dock har det säkert upplyst en del som inte visste det att äldre typen av 2-taktare har så dålig verkningsgrad. Även att motorer i dåligt skick förbrukar mer än de borde göra.

Men denna vetskap kan vara viktig för den som funderar på vilken båt man ska välja och då kan prisskillnaden mellan två alternativ göra att man väljer ett som ger bättre driftsekonomi och behagligare användande.

Jag och säkert flera andra har full förståelse för att innehavare av gamla 2-taktare inte tycker denna diskussion är så kul då det försämrar andrahandsvärdet och egna guldklimpen kritiseras.

Vi som är tekniskt intresserade ser ju även hur enkel en sådan typ av motor är i förhållande till mer komplexare 4-taktare men samtidigt som den är känslig och lätt kan störas så den får en radikalt försämrad funktion. Detta har säkert de som pillat med gamla mopeder fått erfara då en 2-taktare måste balanseras med allt från luftfilter, förgasare, kanaler och avgassystem.

 

Hoppas du hittar något nytt som du blir nöjd med, Elias.  

::Harry::

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bara gamla tvåtaktare jobba som de får göra på båtar som går i planing är de inte så dåliga på bränsleförbrukningen och oljerök för då förbränner de bränslet bättre.

Däremot att trolla sakta med stor gammal tvåtaktare på hög tomgång både ryker och luktar illa och brukar sota ner tändstiften.

Men för de som kör normalt i planing är det inga problem med 2 taktare i gott skick.

Man kan snarare misstänka att myndigheter vill begränsa båtåkandet genom att tvinga på folk dyrbarare klumpigare 4 taktare.

I andra delar av världen kan man köpa vanliga slitstarka enkla 2 taktare än.

Sen ska man komma ihåg att en väldig massa småbåtar mesta tiden ligger still vid bryggor och väntar på att motorerna ska stjälas. Synd om de som har 4 taktare för det är de som stjäls mest  numera.  

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...