Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
BlueCharm

Motor/växelstrul, Johnson 8hk. Rookiefrågor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt talanglös på moterer och båtar osv men när nu farbror köpt en gammal Herwa 15 fot med en 8hk Johnson på, så var man ju tvungen att testa. Tyvärr blev premiärturen jäkligt jobbig!

För det första så hade jag problem med att dra igång motorn överhuvudtaget. Startsnöret var totalt stumt, så det gick inte att dra alls. Jag pillade med friläge, dödmansgrepp osv i typ tio min, sen helt plötsligt så gick det att dra igång motorn! Vad berodde detta på?! Provade en gång till senare på dagen och det var samma då. Är det bara att hitta friläget exakt på millimetern eller kan det vara något annat jag bör tänka på?

Nåja. När jag väl lämnade hamnen gasade jag på i ca 500m, sen KLICK, så lade gasen av nästan helt. Kunde bara köra jättesakta! Vad hände här?! Ville inte bli liggande mitt ute på sjön så jag fick vända tillbaka, tuffandes, långsamt, långsamt. :S

 

Sjukt jobbig första tur med båten, den känns ju totalt osäker. Dessutom är jag ganska orutinerad själv. Någon som har tips på varför startsnöret bråkade och vad som fick gasen att nästan dö helt? Luftventilen var öppen men jag märkte att uppumparblåsan på bensinslangen inte var hård när jag kom tillbaka. Men inte borde dessa grejer göra att färden får ett abrupt slut? Med typ ett klickljud?

 

Just växel- och gasvajrar och gasreglage känns väldigt instabilt allting. Har allt med detta att göra? Backen går t.ex. att lägga i men man kan knappt ge någon gas, så det är svårt att få stopp på ekipaget på kort sträcka... Det går ju att skruva lite på vajrarna där bak men jag vet inte om det blir så bra.

 

Mycket funderingar, är tacksam för tips!

 

En sån här båt är det: http://www.blocket.se/skaraborg/Herwa_motorbat_i_Bra_skick_34215058.htm?ca=9&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att jag faktiskt varit ute med farbror en gång innan och då gick båten bra, med gaspådrag och så. (Fast backen är dålig. Otajt liksom.). Självklart strular det när man är ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ha varit ett av de två tändstiften som gått sönder, och därav den abrupta fartminskningen? Att motorn liksom bara kan gå på halvfart?

 

Några förslag?



Senast ändrad av BlueCharm | 29 juni 2011 | 14:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...