Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kaptenanders

Motorproblem Mariner 30hk 2 takt

Rekommendera Poster

Hej hej. Jag har en Mariner 30hk från mellan 79 och 85, japan tillverkad. Jag har haft den i fyra år och den har gått hyggligt. Idag hade jag igång den för första gången och tog en tur. Den startade på tre drag och jag blev lite imponerad. När vi kört i en kvart på fullgas började den gå på lägre varv och till slut dog den. Jag kom då på att jag glömt att lufta tanken. När jag gjort det fick jag igång motorn igen och den gick och lät bra. Jag trodde jag hade löst problemet. men efter en kvart igen gick den på lägre och lägre varv och till slut dog den igen. Den gick en relativt lång stund på låga varv innan den dog. Jag kan nämna att bensinen i dunken är från förra året. 

Kan någon hjälpa mig med uppslag på vad det kan vara.

MVH Anders Göransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eventuellt har du själv svarat på frågan. Töm förgasarna, tanka ny bensin, kanske med lite k-sprit och kolla om det inte fungerar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska testa det. Jag får hoppas att det är så enkelt.

Om det skulle vara tändstift eller tändspole, hur skulle symptomen då vara?

Eller bränslepump?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvåtaktare med förgasarmotorn skall kunna gå på gammal bensin, det gör alltid mina....

Så jag tror inte bensinen är orsaken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstift kostar ju inte många kronor, själv byter jag det varje år så det kan du ju göra i vilket fall. Är det bränslepumpen borde den gå hjälpligt om du pumpar på blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ikväll ska jag byta både bränsle och tändstift så får vi se. Tack för alla svar hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det är på sin plats att avsluta denna tråd med tanke på alla hjälpsamma svar jag fått.

En detalj som jag inte tog med i mitt första inlägg var att motorn blev mycket varm och luktade bränt efter den stannat. Den hade nämligen kylt för dåligt och nypit. Nu har jag blåst rent kanalerna samt tagit bort termostaten. Den behövdes tydligen inte på en sådan gammal motor. Eller rättare sagt jag har låtit göra detta på en verkstad.

Tackar för alla hjälpsamma svar. 

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...