Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
guzzlon

Världens snabbaste Maxim.

Rekommendera Poster

Trevlig sommar på er Maximägare!!

Fler och fler börjar åka fort med sin Maxim och jag känner ett behov av att få ihop all information och data i en tråd.Pluss att det blir lite skoj att veta vem som är snabbast.

Tänkte mig 2 klasser, en s-drevs klass med fri motor men med kravet att den ska vara monterad med nån sorts s-drev och en hybridklass där allt är fritt, vattenjet,rak axel, drev etc.

Gps fart gäller, vid nominering av sin båt skall Gps fart, motor, framdrivnings system,båtnamn och ev synligt reg.nr. redovisas. Gärna nån sorts bild också.Även förbrukning skall redovisas.

Tänk på att vara ärliga nu gott folk annars måste vi införa nån sorts bevis system.

Mvh/Andreas



Senast ändrad av guzzlon | 26 juni 2011 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar väl med min Aurora då!

Maxim -79 med Lombardini LDW194JMTI och rak axel:

24,5 knop

Trots att jag bara sparat en liten fena av kölen föröver så börjar båten surfa på den och vill lägga sig på ena eller andra sidan vid ungefär 22 knop. I alla farter där under försvinner problemet. Bekväm marschfart brukar bli mellan 17,5-19,5 knop (3000-3300 v/min). Eller 6,5 (1600 v/min) knop när man inte har bråttom!

/Marcus



Senast ändrad av Maximarcus | 04 juli 2011 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanda i S-drevs klassen, vp 110s

Maxim -82 med en marinkonverterad Bmw M51d25  6cyl turbo diesel.

Har kört i 20,5 knop men har mer att ge men pga kölen så lägger den sig på sidan.Jag ligger och marchar ca 15-18 knop (3000-3400v) och den har då överraskande goda sjöegenskaper.

/ Juha 

 

post-7880-1394236783,2931_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande!

Då har en båt i varje klass lagt sig i täten.Har vi några utmanare??

Tänkte själv utmana i hybridklassen men grejerna lirar inte riktigt ännu.Återkommer.

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj!

Du tror inte att den branta vinkeln på din propelleraxel gör så att du får för mycket kraft uppåt och att detta då gör att båten lyfter för högt och lägger sig på sidan??

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt att utmana rejält i hybridklassen men tyvärr når jag inte ända fram i år.Sjösatte först andra veckan i juli pga allt jobb..Hade sen problem med turbons wastegate ventil och det tog ett tag att hitta det felet.Sen när jag väl fick ordning på det så gick motorn lite väl varm så det blev inga långa fullfarts tester.Har nu byggt om kylningen lite och hoppas på att det problemet är löst.Men tyvärr så strular turbon igen så jag får ge upp för i år.Har åkt 18.9 gps knop men tyvärr så är min gps jätte seg att räkna upp farten så det gick fortare men  jag fick dra av pga. motor värmen innan gpsen räknat upp.

Kör nu med en BMW M51d25-93 med Promotech trimbox, ska ge 180hk 340NM. På den sitter ett VP Ms4 backslag. Rak axel med upptunnlat skrov ungefär som på Nimo 30 för att få bättre vinkel på axeln.

Förutom farten har allt funkat utmärkt, helt klart värt mödan med axeljobbet det har blivit en helt annan båt. Ska göra en egen tråd med focus på ombyggnaden.

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vi har kör ca 30 knop, men över 25 knop känns hon som en hockypuck på nyspolad is och man kan inte röra sig i båten så lägger hon sig på sida. Vi kör som oftast mellan 20 - 22 knop då går hon fint med en bränsleförbrukning på ca 1l/distans. 20 knop 3500 rpm. Motor VP AD31PDP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 knop säger du, det låter osannolikt mycket med den motorn. Ett par bekanta har en Flipper 740 med samma motor, den gör runt 25 knop trots att den väger mindre och har ett betydligt mer lättdrivet skrov.

Hur har du mätt farten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attans!! Man skulle kanske ha sattsat på drevmontage istället då. Var väl ungefär 50/50 på hur det skulle bli.Hur har du förstärkt upp akterspegeln??Hur är det gjort med kölen??

Och det är väl 30 gps knop??

Mvh/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 knop är vad GPSen visade och det var absolut spegelblankt på havet, vi övervarvade motorn något ca 4300 rpm.

Kölen har vi börjat kapat från längst fram och lämnat  ca 15 cm kvar längst bak men med facit i hand skulle vi tagit bort allt.

Aktern är föstärkt ca 6 cm tjock och lutning byggdes in för att passa drevet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett S-drev på vår segelbåt och fascineras av vilka effekter det verkar klara av. 

Vi har en 23 hk motor och drevet används ofta till motorer på 10 hk. Där trodde jag att drevet hade sitt användningsområde. 

Jag bytte tätningsringar på vårt S-drev och pratade då med min granne som tidigare varit utvecklare på SKF om propelleraxelns lager behövde bytas ut då de smörjts av olje-saltvatten-emulsion. Nån rost fanns inte. Han kände på dem och sa att de var OK och att det är väldigt överdimensionerade lager. Drevet har gått i över trettio år och visar inga svaghetstecken.

Kul att se att det klarar så stora motorer som ni kör med. Var går gränsen i hk som drevet kan klara?

Måste vara svårt att sälja nya drev då man hittar ett beg. för några tusenlappar och som verkar ha evig livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftigt!!

Jag skulle vilja se fller bilder än dom du har i sjöboden. Kan du inte lägga upp bilder på drev montaget och skrovet??

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Imponerande fart med den lilla motorn. Snälla kan du inte lägga upp bilder på hur skrovet ser ut efter ombyggnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Ja en tråd med tips och bilder på ombyggnaden av skrovet skulle vara väldigt spännande att se :) Det finns ju fler halvplanande båtar där ombyggnad av skrovet skulle kunna göra underverk om man gillar lite högre fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte lägga ut några bilder nu eftersom jag haft ett datahaveri och dessa bilder var inte sparat säkert. Att fotografera ute i båthuset blir nog inga bra bilder.

Om motorn är liten eller stor vet jag inte. Den AD31 vi har är på 110kW(150 hk) drevets utväxling är 2,3:1.

 



Senast ändrad av Idefix | 16 november 2011 | 01:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Maxim 26 toppar drygt 24 knop på Gps:en. Eftersom Kock Marin som byggt om båten har tagit bort allt vad köl heter tycker jag den planar utmärkt även i dessa farter.

Motor: AQAD31

Drev: VolvoPenta DuoPropp.

 

post-10021420-1394237531,5481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Kan du lägga upp några bilder?

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej i höstmörkret!

Har åkt 24kn med Maximen en kortare bit i år :-)

Och 17-18 knop en längre bit. Båten går riktigt stabilt.

Dock så har jag inte ännu fått kylningen att funka som den bör.

Har moddat om en hel del, nu är allt provat för att få växlaren i limpan att orka med men det funkar inte. Måste sätta in en annan växlare helt enkelt. River nu ut allt och börjar om...

Ska försöka fylla på lite i min ombyggnads tråd.

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...