Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jerhed

Ny motor, Mercrusier 350 MPI, vägrar att gå utan trycktank

Rekommendera Poster

Har installerat en sprillans ny motor (Mercrusier 350 MPI -2011) hos marina i min gamla båt (den gamla motorn åkte ut i samband med försäkringskada på drev/sköld), nu vägrar den att gå utan trycktank. Enligt motorleverantörens så skall det bara vara att sätta adapter mellan nya motorn och gamla kabelstammen och sedan skall allt fungera.

Efter felsök kan konstateras att bränsle pumpen surrar vid första hacket på tändningslåset. Vid fortsatt start så finns inget sug att tala om vid bränslepumpens intag.

Suger man med mun i bränsleslangen så får man ut fin och fräsch bensin (väldigt grön dock tycker jag). Bränslefiltret hade drygt 1dl bränsle och ser inte ut att ha något vatten i sig.

Vad kan vara felet? Förslag önskas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tror att felet beror på att bränslepumpen måste gå under det att startmotorn går, så kan du dra en ledning från solenoidens plusanslutning från startkontaketen/låset  till pumpen. Koppla in en diod i serie med pilen --|>||-- riktad mot bränslepumpen, annars går startmotorn igång så snart du slår på tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på att tjuvkoppla bränslepumpen. Bra tips med dioden och anslutning mot startmotorn. Trycktanken är förstås bara en felsökningsåtgärd, normalt skall motorn klara att suga bränsle från båtens fasta tank (har kontrollerat att luftning fungerar).

Funderar om det är någon skillnad i funktion mellan det äldre Mercrusier/Rinker-systemet och det nya som skall ha fler funktioner. Kanske något som gör att bränslepumpen inte styrs på rätt sätt. Med nya instrument inkopplade och nya modellen av kablar så skall det finnas bland annat Smartcraft-funktion men dessa delar har inte köpts in tillvidare och nu används en orginal Mercrusier/Qucksilver-adapter. Båten är min egen Rinker enligt Sjöboden.

En annan sak är att motorsäkringen har utlöst två gånger...

 

 



Senast ändrad av Jerhed | 25 juni 2011 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen nollkoll på inombordare, men kan en hel del om det elekriska. Hade du sprutmotor tidigare eller förgasare?

Rimligen borde det finnas en 12 V anslutning som är och förblir 12V så snart tändningen slagits på.

Jag har idéer om hur du skulle kunna hitta detta, men utan djupare kännedom, kopplingschema eller att kunna se grejorna framför sig så blir det bara gissningar. Bättre att nån som vet svarar. 



Senast ändrad av guestsson | 25 juni 2011 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tidigare var det förgasarmotor dvs en 5,7L. Men det var ju en erfaren marinfirma som skötte bytet så allt borde vara ok. Allt ser väldigt bra ut dessutom. Det finns 12 volt vid bränslepumpsanslutningen, mätt vid tändningspåslag.



Senast ändrad av Jerhed | 25 juni 2011 | 21:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en förgasarmotor är det inga problem om pumpen stannar under start den leder på der som finns i flottörhusen, men en sprutmotor måste ha bränsletryck för att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinan har nu fixat igång motorn. Slangar som gav tjuvluft limades och man tog bort flödesmätaren,

Hmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...