Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
f_palsson

Skydda kontakter

Rekommendera Poster

Hej,

Vad ska man använda på kontakter som blir utsatta för saltdimma från havet, exvis kontakter till instrument som inte är monterade i båten då den inte används, flatstift som sitter i utomhusmiljö osv.

Det finns lika många rekommendationer som människor känns det som.

* Traditionellt kontaktfett

* Batteripolfett

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kontaktskydd/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Vaseline-Spray/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/X5-Multispray-Marin/

Vad välja?

             / Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du ytterligare ett förslag, vanligt vattenfast vaselin, funkar kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaselin isolerar. Vaselin på batteripolerna förhindrar att strömmen kommer fram. Bäst är att använda metaller som inte korroderar mot varandra och att ha flatstift med skydd över.



Senast ändrad av Paliswe | 23 juni 2011 | 17:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med!
Vitt vaselin, finns på apoteket, är det bästa.

Har gjort tester med apotekets vaselin, som utgår ifrån hur vattenlösligt det är. Har haft två kärl, en med färskvatten, en med bräckt vatten (södra bottenhavet) - efter 6 månader märks det ingen, eller sparsam utläpp av fett i vattnet vaselinet har legat i.
Det som gör vaselinet extra trevligt är att det känns bra i händerna, huden - inget farligt.
Själv använder jag Power Anderson för kraft-kontaktering (finns hos Elfa bland andra) och vaselin som trycks in i kontakthusen.
Som gammal telecom-gubbe rekommenderar jag vaselin på batteri-poler, det är därför jag använder det nästan över allt.
Vaselin på frusna gummilister på bilar?
Vaselin på gubbens gamla båtdhake..? (sorry, inget illa menat!) ;-)
God midsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, flatstift, isolerade - javisst, men tryck in vaselin i dem innan. Det håller i åratal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Förr i tiden på järnvägen (SJ) så var det ju sparsamt med modern regleringsteknik i lok och motorvagnar utan det var en otrolig mängd kontaktfingrar och förreglingssystem med massor av kopparfingrar och valsar som skulle fungera i ur och skur. T ex den klassiska gul/orange rälsbussen hade en reglervals med kontaktfingrar som löpte på runda kopparvalsar. I underhållsinstruktionerna som var omfattande så var det specificerat att just Vaselin och ingen annat skulle användas som både smörjning och och skydd.av dessa elektriska komponenter som hela tiden gled mot varandra och samtidigt skulle ge perfekt kontakt för allehanda manöverspänningar och rätt stora strömmar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaselin är bäst,men tror inte de sälja det hos Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men jag är nyfiken.

 

Finns det ingen risk att det lägger sig en tunn hinna med vaselin/polfett som försämrar kontakten?

 

Eller är det bara bra att trycka alla kontakter fulla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nä, tänk efter noga först. Har dåliga erfarenheter av fett i signalkontakter (vindgivare och liknande). Polfett/dielektriskt fett och liknande sägs vara en isolator och i praktiken är det ju det, men om man har ett bra mätinstrument så visar det sig att i alla fall det fett jag använde är elektriskt ledande om än med några megaohm motstånd. Digitala signaler använder dock så otroligt små strömmar att detta är nog för att det ska uppstå "crosstalk" (överhörning?) mellan kanalerna; stiften i kontakten stör alltså varandra.

Redigerad av kblomster
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... "Elektriskt ledande med några megaohm". 

 

Vart tycker Du att gränsen går för elektriskt isolerande? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid kontaktering i högspänningsledningar

(10 k V och högre) läggs vaselin på kontaktytor. 

Visserligen pressas sedan kontaktkopplingarna med mycket högt tryck som gör att kontaktytorna blir legerade/flytande. 

 

Absolut ingen mätbar resistans där, och deffinitivt inte i häradet Megaohm, trots vaselin. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev kblomster:

Nä, tänk efter noga först. Har dåliga erfarenheter av fett i signalkontakter (vindgivare och liknande). Polfett/dielektriskt fett och liknande sägs vara en isolator och i praktiken är det ju det, men om man har ett bra mätinstrument så visar det sig att i alla fall det fett jag använde är elektriskt ledande om än med några megaohm motstånd. Digitala signaler använder dock så otroligt små strömmar att detta är nog för att det ska uppstå "crosstalk" (överhörning?) mellan kanalerna; stiften i kontakten stör alltså varandra.

(Oj, vilken gammal tråd, men ändå aktuell)

 

Nej, det där är inte korrekt och heller inget problem i praktiken.

 

Det är helt riktigt att digitala signaler mellan kretsar inne på kretskort är väldigt känsliga och använder mycket låg energi i signalkommunikationen. Men detta är inte fallet med externa signaler, som i så fall skulle få kommunikationen att spåra ur redan av brumfältet från en människa om man tar i kabeln, inte kunna dras nära andra elkablar och överhuvudtaget inte fungera i den elmiljö som råder utanför den skyddade interna "lådan". På alla externa ingångar sitter - lite förenklat - belastningsmotstånd för att kräva lite mer energi innan signalerna tolkas som det ena eller andra.

 

Vissa kravställer detta som s.k. "wetting current" i externa ledningar när de beställer design av prylen (ofta i området 1-10mA). Alltså en minimiström som skall flyta, för att övervinna just tunna oxidskikt i kontakter och switchar och göra att det måste vara en "verklig" slutning i en brytare för att tolkas som en sådan. 

 

Den resistiva "överhörning" som @kblomster är orolig för är ytterst marginell jämfört med den som sker via kapacitiv och induktiv koppling mellan signalledarna. Dvs den som sker genom isolering och luft, bara för att de finns till i ett visst förhållande till varandra. Se det lite förenklat som en "antenneffekt". Även för dessa mer högfrekventa störningar sitter filter i olika steg i gränsen där ledningarna lämnar lådan (om det behövs för kravuppfyllande).

Och till sist så finns det regelverk för detta, som i många fall är ganska tuffa. Alla seriösa prylar med "CE" på är testade för att fungera i störande miljöer utan att tolka signaler fel.

 

Stora företag inom försvarsindustrin och för andra utsatta miljöer (liksom @Hybro ger exempel på) använder i sin produktion regelmässigt kontaktfett eller annan form av fett för att t ex förebygga korrosion. Det skulle de nog inte göra om det var sådana risker och problem som @kblomster vill göra gällande. Har själv också mycket god erfarenhet av kontaktfett och liknande produkter.

Men lösningen är en förebyggande åtgärd. Givetvis löser inte kontaktfett och sprej en kontakt som redan glappar p.g.a. dåligt kontakttryck och mekaniska tillkortakommanden. Tror dock det är många kontakter som sprejas och fettas som egentligen istället borde bytas ut.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får välja mellan  några megaohms motstånd eller rostiga/oxiderade kontakter/säkringsdosor så är valet ganska lätt för mej.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu får du nog utveckla ditt svar! 

Lite svårt att begripa. 

 

Är det t ex önskvärt med Mohm eller menar du kanske mohm? 

(Typ 1 miljard gångers skillnad.) 

 

Och vart emellan tänker du att resistansen (elektriskt motstånd mätt i grundeheten ohm) finns, bör finnas, önskvärt o s v? 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Nu får du nog utveckla ditt svar! 

 

Är det t ex önskvärt med Mohm eller menar du kanske mohm? 

(Typ 1 miljard gångers skillnad.) 

 

Vem skall utveckla, @Wildeside, jag eller någon annan ?

Ingen har heller nämnt förkortningar som mohm  och milliohm förrän du själv nu, endast megaohm. Vad är oklart och varför börja snurra till det ?  Morgontrött ?

😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det va jag som ska utveckla mitt svar så får jag väl försvara mitt inlägg med att jag klippte ur texten "några megaohm motstånd" ur kblomster:s inlägg.

Har ingen högre utbildning eller större intresse inom elektronik och mohm eller Mohm är inget jag tänker doktorera i.

 

Nä, tänk efter noga först. Har dåliga erfarenheter av fett i signalkontakter (vindgivare och liknande). Polfett/dielektriskt fett och liknande sägs vara en isolator och i praktiken är det ju det, men om man har ett bra mätinstrument så visar det sig att i alla fall det fett jag använde är elektriskt ledande om än med några megaohm motstånd. Digitala signaler använder dock så otroligt små strömmar att detta är nog för att det ska uppstå "crosstalk" (överhörning?) mellan kanalerna; stiften i kontakten stör alltså varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mohm... Att betrakta som avbrott. 

Vilket väl är bra för att förhindra krypströmmar, oxidation mm. 

 

mohm... Mycket god kontakt. 

 

Alla tankar kring detta kommer sig av att vissa lägger på vaselin, polfett e t c på batteripolerna och därefter

monterar polsko. 

Så gör vissa även när det gäller alla varianter av kabelskor, Abiko klämmor mm. Riktigt kletar på. 

 

Skyddar bra mot fukt o annat. 

 

Men ska det bli bra, behövs en kraft vid montering, och därefter stadigvarande under kanske många år, som förmår att pressa undan fettet i just de metalliska kontaktställena. För fettet leder inte ström.

 

Så att stryka på fett i någon form, som isolerar med Mohms resistans utanpå polsko och batteripol efter montage, är enligt ovan, och vad jag tycker det optimala. 

 

Och ja... Vet att vissa kontakter för signalkablar redan från börja är fyllda med typ vaselin. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man använder polfett, vaselin eller annat fett är att man vill hålla fukt ute från kontakterna som kan få dom att korrodera. Det är inte fråga om att fettet ska leda någon ström utan det måste naturligtvis finnas tillräckligt bra metallisk kontakt mellan dom två kontaktytorna så att dom kan leda strömmen. Men man vill inte att fukt ska tränga in från sidorna och få kontakterna att börja korrodera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...