Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
lin77

Båten stannade - vatten i bränslet? Ngn annan skit?

Rekommendera Poster

Hej,

Tar tacksamt emot lite hjälp o tips.

Satte i båten sjön igår, köpt den precis och föregående ägare hade inte kört den på ett par år. Gissar på att det var ca 20-30L kvar i tanken, jag fyllde upp den innan jag sjösatte igår. Har mestadels stått i varmgarage över vintrarna, så även i år.

Jag satte i båten igår och kom ca 500 m innan motorn dog. Efter det så är det inte en antydan til tändning. Vatten i bränslet? Bränslepump som strular? Hur kollar jag bränslepump och hur gör jag för att rensa systemet från vatten/skräp?

Jag tog loss bränslefiltret och såg inget konstigt m detta. Satte i det igen och crancade en stund till. Sen tog jag loss det igen och då var det inget bränsle i filtret. Motorn får ingen bensin alltså?

Motorn är en Penta 5.7L m insug, sitter i en mindre amerikansk daycruiser.

Tack på förhand för hjälp och tips! Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort soppaslangens koppling till bränslefiltret och cranca o se om det kommer fram soppa i slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag åkte på presis samma dilemma ,kom vel ca 1000 m sen tvärdog motorn, Fick bogseras i hamn,Monterade av manluckan på tanken,och stack ned en pump,röret helt  i botten på tanken,sen var det till att pumpa. Dom första 8-10 litrena var vatten och skit sen började det att se ut som bensin,jag beslutade att tömma tanken 190 liter,och gjorde än tankrengöring,sen gick motorn som en klocka.

lycka till

J-B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Råkade ut för samma sak när jag skulle köpa min motor, han som ägde båten och motorn hade inte kört dessa på ett X antal år. Soppan i tanken var kvar sedan den tiden.
Det som hände var att den startade kanon, gick super bra i någon minut och sedan tvärdog den!!

Problemet var att tydligen hade det bildats kondens i bensintanken som därefter åkt upp i förgasarna så när jag öppnade förgasarna så rann det ner vatten. Jag gjorde rent dessa, bort med gamla tanken och in med en ny, och nu fungerar den hur bra som helst!! :)

Så kolla förgasarna!

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OK, tack för infon! Hur pumpade du upp bränslet? Har du tips på nån bra billig länspump som funkar?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På biltema finns pumper som du kan koppla på en borrmachin, det inte kostar så mycket, fungerar hel perfekt.wink

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På biltema finns pumper som du kan koppla på en borrmachin, det inte kostar så mycket, fungerar hel perfekt

 

Använder du borrmaskin (eller någon annan icke-kapslad motor) så se upp med bensinångorna!!!  Poooof!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, inte pumpa bensin med en borrmachin då kan det bli en riktig smäll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...