Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
961118

vrf spelar basen så dåligt?

Rekommendera Poster

Tja jag har lite problem med min stereo jag har ett 4-kanals steg med fyra 6x9 på och ett slutsteg till min 10 tums bas och nu så kopplade jag in två stycken små skrikare till 4-kanals steget och när jag sedan testade att spela på stereon så spelade knapt basen och jag undrar vad kan då felet vara? Kan jag ha kommit åt nånting när ja koppla

In sakerna eller vad har hänt? Är tacksam för svar :) mvh anton


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog förklara hur du har kopplat, men visst måste det finnas justeringar för ingångskänsligheten. Har du skruvat ner dessa av misstag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du installerat basen? Det är viktigt att baslådan har en någorlunda riktig utformning annars fösvinner basljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du kopplar bort de 2 skrikarna? Spelar basen som den ska då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-försynen har  ingripit - vi har blivit bönhörda när  nu en  tio-tums basar tystnat.  Alternativt har du fasvänt en kanal. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt hur har du kopplat in diskanterna?

Spelar basen knappt eller inte alls? Ibland kan man tro att basen spelar, men endast svänger med i övriga högtalares luftfladder.

Är säkeringen hel på steget?

Har du kopplat dem direkt på steget (parallellt) så sänker du impedansen genom steget = dom kanaler med diskanterna spelar mycket högre = du behöver inte vrida på volymen för att få högre ljud = basen låter mindre då volymen är mindre påvriden.

Du måste åstadkomma en koppling som ger mellan 2-8 ohm över varje kanal, men samtidigt inte ger obalans i ohmet mellan höger vänster.

Återkom om du vill ha kopplingstips.

Mvh Patrik



Senast ändrad av Strebern | 24 juni 2011 | 10:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...