Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lahe01

iPad app när du ska ut på sjön som är gratis

Rekommendera Poster

Jag har testat en ny sjöapp som är sjukt bra och gratis för de som har en iPad (dessvärre inte helt gratis för en iPad) Om det är någon som vet något om andra appar som finns därute så tippsa mig vore roligt att sätta ihop en topplista

Appen finns på:

http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

post-23320-1394236752,4403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pathaway är en bra app om man har egna digitala sjökort och kartmotorn Fugawi i datorn då kan man konvertera sjökorten till plattor och smartphones som passar både  iPAd , android och Symbian apparater.

För android finns appen  Locus som kan ladda ned kalibrerade kartor och sjökort från flera stora kartsiter på  internet utan kostnad .Kartmaterialet  är kompatiblt med GPSen i  datorplattan. Finns inte för iPAd som ju ha både  ljusstarkare , smäckrare dvs lättare att ta med, billigare och har fler navigationslösningar

Båda apparna är billiga

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att den är gratis är den ju fantastiskt prisvärd, men Eniros-sjökorts-app har en del brister. Den främsta är att man måste ha konstant internetuppkoppling, den har inga nedladdade kartor utan hämtar från internet eftersom. Sen hittar jag inga funktioner för att lagra punkter eller waypoints.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom påpekar ju Eniro att appen inte ska användas för navigation utan endast planering. Navionics och iSailor rekommenderas annars av många, jag har tyvärr inte provat någon av dem på sjön ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju då ingen dedicerad sjökorts-GPS ombord, utan bara en 13 år gammal Magellan GPS-plotter som mest används som knopmätare(!). Dock har familjen numera en iPad och till den finns det onekligen ett varierat utbud av sjökorts-appar (Seapilot, 88 Sea och Navionics, för att nämna några).

Efter en hyfsat noggrann marknadskoll, där fördelar och nackdelar kontra pris vägdes mot varandra, fastnade jag till sist för iSailor, som i sig är gratis men som måste kompletteras med sjökort. För 189 kr (in-app-köp) kunde jag tanka hem vektoriserade sjökort, från typ Gotland och norrut, i mitt fall. Ska bli kul att testa (har bara inte hunnit sjösätta än)! En bonus var att samma app sjökort även kunde läggas in på min iPhone utan ytterligare kostnader. Alltid ett plus.

Sjökorten håller snäppet bättre standard än de i Eniros app, tycker jag. Dessutom är det bra att kunna lägga in egna waypoints och rutter, men framförallt är man inte beroende av 3G-täckning och ständig datauppkoppling. Lätt värt pengarna!

Men som sagt, jag har inte testat skarpt ännu. Återkommer med synpunkter och sånt senare! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blir andra säsongen med Navionics. Fungerat bra hittills, men efter 50 år med papperssjökort är det lite svårt att vänja sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navi saknar kurs-upp , om man är van vid det ( som jag använder på min Garmin ) ..samt att , när man sommar tappar den positionen och du måste trycka på knappen för hitta mig igen ( har inget bättre ord , min ni fattar säkert vad jag menar ) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hunnit prova Navionics Europe HD och är mycket nöjd. Visst saknas flera funktioner som att spara fler rutter och en mer avacerad gribbfunktion, men för 469:- inkl. kartor är det galet billigt.

Tråden har kanske stuckit iväg lite från ursprungsämnet och jag tänker då banne mig inte vara bättre än att jag fortsätter åt ett annat håll. cheeky

Anledningen till att jag skriver i denna tråd var att jag i någon annan tråd lovade att ge en recention av Dual XGPS150 extern bluetuth gps-puck till ipaddan.

Jag är galet imponerad över vilken pressision (stavning) den har. På den bifogade bilden över gratis appen som finns på itunesstore (lite relevant för tråden i alla fall) så har jag precis aktiverat gps:n innomhus liggandes i ett fönser. Annars brukar alla 11 satteliter vara på mycket god kvalilité.

Fördelen med denna relativt billiga mojäng är att jag kan ha ipaden som navigationsinstrument (ipaden) vid navigationsplatsen med gps:n liggandes synlig för satteliterna på valfri placering på båten. För 800 pengar så är jag mycket nöjd med min investering och kan rekomendera den speciellt för de med wifi modellen. Hur den står sig mot den inbyggda kan jag inte uttala mig om.

Det enda negativa med GPS:s är att den har ett inbyggt batteri som dels måste laddas efter 10h eller vara inkopplad till den medföljande ciggkabel/usb laddaren och dels så är problemet med batteri att de har x-antal cyklers livsläng, vad gör man sedan?

Detta låter vid ytterligare genomläsning som någon typ av reklam, men jag kan försäkra om att så absolut icke är fallet. Hade produkten varit mindre tillfredställande hade det blivit huvudtesen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo! just det. Ni som innehar nämnda app kan väll snälla, snälla med socker på, sicka ett screenshot (håll nere home-knappen och on/off-knappen samtidigt så sparas skärmbilden i bilder) på appen i användning?

Det är alltid roligt med annan input än den från apptillverkarna.

Jag föregår med gott (eller mitt) exempel och lägger ut ett sc från navionics över L:a Birkskär väst om Harstena där man ligger skyddad i alla lägen (hårkorset markerar den senaste platsen jag låg vid).

Jag är förövrigt intresserad av en bra grib-app, om någon skulle vilja tippsa?

 

Ha det!

post-10011283-1394237094,0146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärmdumpar, ja. En utmärkt idé! Här är en från iSailor (sjökortet är för området Bottenviken–strax norr om Gotland ungefär).

post-13156-1394237094,108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har Ipad , kan man lägga in bilder i en tråd från paddan ? Jag kan inte ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärmdumpar var ordet, sa Bill! iSailor ser klart trevligt ut,  ungefär samma funktioner som i Navionics, bara det att man lagt ut flera av dem på plotterbilden.

 

Nej (ang. lägga in bilder från ipad), jag provade oxå med det igår, det var stor förvåning då jag upptäckte samma sak. Vad detta beror på är en bra fråga till admin?

Jag mailade bilden till min stora dator och la in den därifrån (man får dock högerklicka på bilden och kopiera i mailprogramet pga. dess *.PNG karraktär). Synka bilden går ju annars självklart smidigare.

Men mycket bra observation och en ännu bättre fråga (till admin) varför?

ps. en bild säger ofta mer än 1000 ord. ds.

post-10011283-1394237094,2194_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...