Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
RobertL

Bränsleslang som släpper igenom bensinlukt

Rekommendera Poster

Har trassel med att bränsleslangen släpper igenom bensinångor/lukt.

Sommaren 2010 bytte jag slang från den fasta tanken till utombordaren. Köpte först en lite billigare slang på en båttillbehörsaffär. Redan efter en vecka kände vi att det luktade bensin i akterruffen där slangen är dragen. Gick tillbaka med den till affären och fick byta den mot den dyrare slangen som ska vara motorrumsklassad och skulle absolut inte släppa igenom någon lukt.

Allt har vart frid och fröjd fram tills för nån vecka sen då vi igen började känna att det luktade bensin. Har återigen lokaliserat lukten bränsleslangen. (Har luktat i utrymmena för tank, påfyllningsslang, avluftningsslang e t c. Och inte ett spår av lukt. Luktar bara i akterruffen där det enda som innehåller bensin är slangen.)

Slangen är vid tanken och bränslefiltret i motorbrunnen fastsatt med slangklämma. Hyffsat hårt åtdragen, men kan inte se några skador på slangen nu när jag plockat bort den. Endast klämmärken som inte gått igenom ytskiktet på slangen. Slangen är klamrad med plastklammer hela vägen. Ligger inte i vatten, utsätts inte för olja eller dyligt. Torr miljö.

Är det någon mer som har den här erfarenheten av bränsleslangar?
I så fall, vad ska jag köpa för slang för att undvika att det händer igen?


Sommarhälsningar från Robban 



Senast ändrad av RobertL | 22 juni 2011 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/30/2019 at 2:28 PM, bjornsyse said:

Hur gick det för dig @RobertL, luktar det fortfarande eller löste det sig?

Sålde den båten för 7 år sedan.
Men jag köpte slang på en annan firma och sen försvann bensinlukten.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite. Jag behöver byta bränsleslangar från fasta tanken i min båt. Har tidigare dåliga erfarenheter av billiga slangar i bilar. Vilka fabrikat på slang håller hög kvalitet? Vill inte sätta dit något skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Guding:

Lånar tråden lite. Jag behöver byta bränsleslangar från fasta tanken i min båt. Har tidigare dåliga erfarenheter av billiga slangar i bilar. Vilka fabrikat på slang håller hög kvalitet? Vill inte sätta dit något skit.

Det handlar om vilket material slangen är tillverkad av. Kuntze som är stora på gummiprodukter har en bra guide över vilken gummisort som ska användas till olika funktioner. Sen kan du nog köpa slangen på närliggande verkstad/Biltema/Mekonomen....

 

https://www.kuntze.se/wp-content/uploads/teknisk-information.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-10 vid 15:32 skrev Lintott:

Det handlar om vilket material slangen är tillverkad av. Kuntze som är stora på gummiprodukter har en bra guide över vilken gummisort som ska användas till olika funktioner. Sen kan du nog köpa slangen på närliggande verkstad/Biltema/Mekonomen....

 

https://www.kuntze.se/wp-content/uploads/teknisk-information.pdf

Material är en sak. Kvalitet något annat.
Biltemas slang höll inte en säsong på min motorcykel. Därav frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Guding:

Material är en sak. Kvalitet något annat.
Biltemas slang höll inte en säsong på min motorcykel. Därav frågan.

Å om grejor inte håller den kvalitet som angetts så ska man reklamera o begära pengarna tillbaka. Det är enda sättet att sätta press på de som säljer undermåliga produkter som inte är tillverkade av det material som uppgetts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att italienska slangar är de bästa, oavsett vad de är till. Semperit är det fabrikat jag har sämst erfarenhet av. Både när det gäller septikslang och bränsleslang. Jag var i år tvungen att byta bensinslangar som jag monterade 2014 på en båt. De var stenhårda och spruckna. Jag hade också en bit Semperit septikslang liggande på lagret, där det är mörkt och svalt. Den var bara att slänga, full med torrsprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...