Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst sdk780

Hög tomgång hänger kvar på VP AQ130C

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Jag har problem med en av mina två B20 att efter att kört med högt varvtal så vill tomgången hänga kvar på ca 1400 v/m istället för inställda 900v/m

Babordsmotorn krånglar inte utan går snällt ner till 900v/m oavsett om man drar av fort eller långsamt.

Det är inte gasvajern som kärvar, bägge spjällen går tillbaka helt mot ställskruvarna för tomgången, bägge motorerna är synkade och inställda enligt spec och går i övrigt mycket bra.

Jag fick tips om ev att centrifugalvikterna i fördelaren som kärvar men bytte då plats på styrbord och babords fördelare men problemet flyttade inte med.

Stänger jag av motorn en 30 sek till en minut så är tomgången i regel bra igen.

Misstänker tjuvluft, någon som har haft samma fel eller har tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, när jag sökte förklaring till min Volvo Penta Aq205 hittade jag din inlägg här om problem som är exakt likadan som min, att hög varvtal hänger kvar. Nu har det gått 9 år efter din inlägg men ingen har kommenterat på den. Jag tänkte fråga om du har hittat nån lösning.

  Jag vore jätte tacksam.

Mvh

Serhat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Eftersom bensinen numera inte innehåller bly som smörjmedel så är det inte ovanligt att spjällaxlar kärvar lite. Vad det gäller B 20 och 30 så kan man montera returfjädrar som drar tillbaka armarna till tomgångsläget. Eftersom du har en V 6 så borde den ha en returfjäder. Kolla att den finns och sitter rätt monterad samt att det finns spel på reglagekabeln.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Eftersom bensinen numera inte innehåller bly som smörjmedel så är det inte ovanligt att spjällaxlar kärvar lite. Vad det gäller B 20 och 30 så kan man montera returfjädrar som drar tillbaka armarna till tomgångsläget. Eftersom du har en V 6 så borde den ha en returfjäder. Kolla att den finns och sitter rätt monterad samt att det finns spel på reglagekabeln.

Ingemar

 

Tack Ingemar, jag kommer att kolla på returfjädern och reglagekabeln. Jag har faktiskt haft problem med reglaget denna sommar också efter återmontering av drevet. Reglaget började fastna från back till neutral läge. I back gick det knappt att gasa och varit svår att få ur växeln från back till neutral. De vajrarna tänker jag byta på båda motorer nu på vintern. Så det kanske finns en samband mellan hade jag tänkt också. Men eftersom varvtalet kommer ner till normal efter att stänga av och starta om motorn bara efter 10 sekunder så trodde jag att det var nåt annat. 

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...