Jump to content
Friday 23 October 2020
Guest sdk780

Hög tomgång hänger kvar på VP AQ130C

Recommended Posts

Guest sdk780

Jag har problem med en av mina två B20 att efter att kört med högt varvtal så vill tomgången hänga kvar på ca 1400 v/m istället för inställda 900v/m

Babordsmotorn krånglar inte utan går snällt ner till 900v/m oavsett om man drar av fort eller långsamt.

Det är inte gasvajern som kärvar, bägge spjällen går tillbaka helt mot ställskruvarna för tomgången, bägge motorerna är synkade och inställda enligt spec och går i övrigt mycket bra.

Jag fick tips om ev att centrifugalvikterna i fördelaren som kärvar men bytte då plats på styrbord och babords fördelare men problemet flyttade inte med.

Stänger jag av motorn en 30 sek till en minut så är tomgången i regel bra igen.

Misstänker tjuvluft, någon som har haft samma fel eller har tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, när jag sökte förklaring till min Volvo Penta Aq205 hittade jag din inlägg här om problem som är exakt likadan som min, att hög varvtal hänger kvar. Nu har det gått 9 år efter din inlägg men ingen har kommenterat på den. Jag tänkte fråga om du har hittat nån lösning.

  Jag vore jätte tacksam.

Mvh

Serhat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Eftersom bensinen numera inte innehåller bly som smörjmedel så är det inte ovanligt att spjällaxlar kärvar lite. Vad det gäller B 20 och 30 så kan man montera returfjädrar som drar tillbaka armarna till tomgångsläget. Eftersom du har en V 6 så borde den ha en returfjäder. Kolla att den finns och sitter rätt monterad samt att det finns spel på reglagekabeln.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Eftersom bensinen numera inte innehåller bly som smörjmedel så är det inte ovanligt att spjällaxlar kärvar lite. Vad det gäller B 20 och 30 så kan man montera returfjädrar som drar tillbaka armarna till tomgångsläget. Eftersom du har en V 6 så borde den ha en returfjäder. Kolla att den finns och sitter rätt monterad samt att det finns spel på reglagekabeln.

Ingemar

 

Tack Ingemar, jag kommer att kolla på returfjädern och reglagekabeln. Jag har faktiskt haft problem med reglaget denna sommar också efter återmontering av drevet. Reglaget började fastna från back till neutral läge. I back gick det knappt att gasa och varit svår att få ur växeln från back till neutral. De vajrarna tänker jag byta på båda motorer nu på vintern. Så det kanske finns en samband mellan hade jag tänkt också. Men eftersom varvtalet kommer ner till normal efter att stänga av och starta om motorn bara efter 10 sekunder så trodde jag att det var nåt annat. 

Tack för tipset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy