Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Lars Johansson

Örnvik/Quicksilver/Baltic-Yahts

Rekommendera Poster

Gäst Lars Johansson

Är det någon mer än jag som noterat Örnviks förändring de senaste åren, numera har tydligen den svenska marknaden fått en alldeles egen örnvik tillskillnad från resten av Europa där samma båtar heter Quicksilver, vidare tillverkas båtarna i EU-landet Polen av Balt-Yachts (http://www.balt-yacht.com.pl) som även tillverkar modellen Balt 750, som är extremt mycket snarlik en Galeon 730. Vidare har jag kollat prisnivåerna för samtliga av dessa modeller, De är (förvånad) allra dyrast i Sverige, ngt billigare i Tyskland (man får dock stå ut med att Örnvik då byter namn till Quicksilver) samt billigare ändå hos Galeon i Gdansk och allra billigast hos Balt Yacht i Ýarnowo. Mitt tips är att hyra en trailer och köpa båten i Polen, varför i hela friden skall man slänga 100.000 SEK i sjön för. Vidare kollade jag med Speciella skattekontoret i Borlänge vilka menar att allting under 7,5 meter tas in ograverat från annat EU-land utan moms, tull osv........ngn annan som stört sig lite på denna ommärkning och bullshit??? kommentarer?, ngn annan i samma tankar? MVH Lars J.

post-0-1394234308,7424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sigge Furst

Billigaste båten finner man aldrig i Sverige. Som jag ser det finns 3 förklaringar till detta, 1) Svenska båthandlare är fantastiskt dåliga förhandlare och köper in båtar till mycket höga priser 2) Konkurrensen är dålig vilket leder till att priserna är höga vilket vi konsumenter får betala, till båthandlarnas stora glädje, 3) Omkostnaderna är högre i Sverige, momsen skilljer dock sällan mer än 10 % dock varierar priserna mycket mer. Köp båten ngn annan stans än i Sverige om Du kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John

Vad kan det kosta att plocka hem en båt från Gdansk då?, jag menar med färja och så vidare, de e väl inte helt billigt kan man tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Johansson

En färjebiljett kostar ca 2000:-/tur och retur med vanlig personbil, då ingår hyttplats, sen måste man kanske hyra en släpvagn på Statoil, räkna med ca 4000:- totalt, det finns mycket pengar att tjäna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John

Läste på marinepowers hemsida om Örnvik, låter som en riktig helylle-svensk båt. Det gäller att leva på namnet så länge man kan, tidsnog heter den nog Quicksilver här också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag håller med: Att handla i Polen låter frestande och billigt som attan! Har du kollat upp vad som gäller även rent juridiskt och försäkringsmässigt en sådan affär? Det finns pengar att tjäna....men i slutänden då? Är den CU-märkt? Om inte....hur påverkar det detta i sverig på kort och på lång sikt? Jag bara undrar. Jag har inget svar eftersom jag inte har kunskap om alla vilkor. Ska försöka ha lite koll på den här tråden, för den verkar intressant! Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte alla regler för båtar mm men om det gällt en maskin av vanliga typer som används inom industrin så gäller följande. De maskiner som ett EU land anskaffar och är nya skall vara utförda så att CE märkningens krav gäller. Kraven omfattar allt från riskanalys, bruksanvisning, teknisk dokumnetation, el-schema mm. Alltså om jag köper en maskin tillverkad i Sverige så måste den vara utförd på detta sätt. Likadant om jag köper en maskin från Tyskland eller annat land. Lättare blir det om landet är ett EU land eftersom de redan har kravet för eget behov. Köps det från land utanför EU måste utrustningen ändå vara CE märkt (och givetvis vara utformad så på detta sätt) Anledningen till CE märkta maskiner är att samtliga EU länder ska ha samma säkerhetskrav och därmed blir produktionsmaskiner enkla att anskaffa från olika länder utan att man ska ha olika krav beroende på vilket land som skall använda maskinen. Allt detta för EU:s kraft som en tillverkande samling länder. Motsvarande borde gälla båtar. Alltså enkelhet. Och borde därför medföra att båtar tillverkade inom EU lättare borde gå att köpa från andra EU länder. Nu till mina vanliga argumentationer. Visst är det ofta billigare att importera båtar än att köpa Svensk tillverkade. Men vad gör vi då med arbetstillfällen här i Sverige om allt importeras? Visst man kan åka båt och leva på a-kassa, (ett tag) mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som återförsäljare för Balt 750 Cruiser och därmed det polska varvet Balt-Yachts förlängda arm i Sverige vill jag bara informera om att varvet tillverkar vissa modeller av Örnviks-båtar (Quicksilver) för MarinePower. Andra modeller tillverlas av andra varv i Polen. Beträffande Balt 750 Cruiser finns det inget släktskap med Galeon 730 mer än att båta båtarna är av amerikansk cruisermodell. När det sedan gäller priser på Örnviksbåtarna är det min uppfattning att det är MarinePower i respektive land som sätter priset. Beträffande Balt-Yachts egna modeller, 750 Cruiser och Arvor är det respektive lands imoportör/agent som sätter priset. Att det kan skilja en del mellan olika länder faller sig ganska naturligt och det beror oftast på utrustningsnivån. Om du jämför den svenska Balt 750 Cruiser med exempelvis den engelska så skiljer det cirka 50000 kronor vilket beror på att den engelska importören har valt att marknadsföra en naken båt medan vi i Sverige marknadsför en i stort sätt komplett utrustad båt. Jag vet inte hur det är med andra polska varv men för att säkerställa kvaliteten hos Balt-Yacht arbetar man efter kvalitetsledningssystemet ISO 9000 och för att ytterligare säkerställa CE-godkännandet är också båtarna certifierade både av Veritas och Lloyds. Med andra ord kan man kanske citera en känd svensk båttidning där de nyligen skrev att idag är det nästan en kvalitetsstämpel att båten är tillverkad i Polen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Johansson

Jag var nere i Gdansk/Gdynia i helgen och kollade på såväl Quicksilvers (Örnvik i Sverige) som andra båtar (bl.a. Jeanneau Leader och Jeanneau Cap Camrat) det skiljer ca 80.000 SEK -- 100.000 SEK om Du förhandlar lite, samtliga båtar jag tittade på var CE-märkata, och klara att tas in i Sverige så länge de är under 7,5 meter. Motorer är ingen idé att köpa i Polen, priset är i stort sett detsamma, dock kan jag rekommendera inköp av såväl Hempel som Internationals färgen, det finns fortfarande riktig hård tunnfilmig bottenfärg att köpa, jag hade inte tänkt att odla groddar denna säsong heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjäna 100 000 på att köpa enbart båt i polen verkar mycket tveksamt. Jag har själv via polsktalande person ringt till Balt Yacht i polen och förhört mig om priser på en örnvik pilothouse 640 utan motor. Och resultatet blev då att om jag köpte båten i Sverige utrustad med en 100 hk mercury 4 takts efi motor så hamnade man på ungefär samma pris som om man köpt båten i polen och motorn i sverige. Hur gör Ni då med garantien om Ni köpt båten i polen? Jag trodde då att priset dom lämnade var sockrat för att man kunde se att samtalet var från Sverige och dom har ju redan ett avtal med Marinpower som dom säkert inte vill riskera. Jag lät då en polsk affärskontakt kontakta varvet i polen för att han skulle köpa båten i sitt namn och därefter sälja båten till samma pris till mig. Märkligt nog så var det samma pris som det vi fått på telefon från Sverige. SÅ jag är mycket tveksam till om man kan göra några större klipp från de varv som redan är uppbundna mot stora importörer som Marinpower med flera. Däremot vet jag personer som låtit få sig båtar byggda av mindre varv i polen och som tjänat en hel del på inköpspriset i förhållande till vad en liknande båt skulle kostat i Sverige, men ack vilka problem dom haft därefter. Nej då köper jag hellre ett båtpaket från en svensk båthandlare på eftersäsongs pris och får då fullgoda garantier.

 

När det gäller moms och tullavgifter så är det så att eftersom polen är med i Eu så utgår ingen tull om man privatimporterar en båt från polen. Men har du inget företag med orgnisationsnr registrerat i Sverige så är den polska exportören skyldig att ta ut moms på försäljningen i polen även om du är en svensk köpare. I annat fall så begår du ett skattebrott. Är du företagare så behöver den polska firman inte ta ut nåhon moms men du som företagare måste ta upp momsen i momsredovisningen.

 

Så handla i Sverige och få full garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte full GARANTI om man handlar i Polen !!?? , det låter som Mercedes handlarna här i Sverige = alla Mercedes privatimporterade har skruvade mätare , är krockade o.s.v nej jag litar på handlarna i resten av EU lika mycket/lite som här i Sverige.

 

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till kenbja. Det är möjligt att du får garanti om du köper båten i Polen men vinsten blir fort uppäten om du skall kontakta den polska återförsäljaren för att få något fixat på garantien, tror knappast att du kan få det gjort i sverige.

 

Ta som exempel om du köper ett Lowrance ekolod i USA, du får det till halva priset mot i Sverige men garantien gäller ej i Sverige. Lowrance generalagent kräver att få se kvittot från svensk handlare för att överhuvudtaget ta i plottern-ekolodet om man begär något på garantien.

 

Och varför ha bry att köpa i polen om du kan få samma grejor i sverige om man passar på att beställa på hösten så får man kraftigt reducerade priser även i Sverige och då är allt

monterat och klart och man har en kontakt där det oftast fungerar med eventuellea garantiåtagande.

 

Men det är ju upp till var och en men riskfritt är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...