Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
pseudonym

Bohusracet någon?

Rekommendera Poster

Önskar jag kunde/hade möjliget.. Nästa år..då!! devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt år, nya upplevelser. Finns det nån där ute som ska segla iår då?

Jag är anmäld, och har iår en ny gast med, sorken88 här på forumet ska följa med och dra i tamparna.

För dom som har seglat 24-timmars kan detta vara en ny utmaning att nå upp till.

Racet är ca 170 M och tar allt ifrån 25 timmar upp till 45 om man har otur. Likväl en stark upplevelse som kräver både planering och uthållighet utöver det vanliga.

Förra årets vinnare blev en Hansson 31 från Norge med paret Arild och Anne Heldal. En X-99:a kom in på en 7:e plats. Så man behöver inga extrema båtar med dagens mått mätt. Ett flertal Späckhuggare deltog, någon IF var anmäld men kom ej till start.

Fundera på om detta kan vara något för dig/er som en ultimat utmaning där det handlar om kustnära segling upp längs bohuskusten.

http://vikenagir.se/Bohusracet-filer/br2010home-page.html



Senast ändrad av pseudonym | 19 februari 2012 | 09:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt samtal om Bohusrcet i en annan tråd;

pseudonym skrev;

Han har en Bianca 27:a Tommy. Men nästa vecka mönstrar han på som gast hos mig inför Bohusracet

Vi går i mål under natten till söndag nästa vecka. Förra året gick vi mål vid 7-tiden på söndag morgon.

Starten går klockan 11,00 fredag i Uddevalla.

Du får väl komma ner till bryggan på söndag morgon så vi får ses nån gång Tommy?

Eller e du rädder?

Det är ganska många båtar anmälda i år! 165 st http://vikenagir.se/Bohusracet-filer/br2010home-page.html

Du har startnummer 57.

Ligger du kvar eller seglar du hem när du ändå är igång? 

Var på bryggan brukar du lägga dig om du ligger kvar? 

Vill du ha lugn och ro får du gå till Springets småbåtshamn och lägga dig utan på min båt.

Den båten kan du inte missa. Ligger längst ut på 4:e pontonbryggan utifrån. Masten långt akterut i sittbrunnen. Thallatha är båtens namn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer att ha en del av bryggan längst ut för oss som seglar som är avlyst.

Men du får väl komma ner och hälsa? Antingen sent lördag kväll eller under natten som vindprognoserna ser ut just nu.

Jag kan ju skicka ett SMS när vi ligger inne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skickat via forumets meddelandetjänst då går det inte fram. Den mailadressen har inte fungerat på länge.

Maila på thallatha@hotmail.com



Senast ändrad av toaen | 24 juni 2012 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns här någon som ska gå från Björlanda Kile eller häromkring som går upp till Uddevalla på onsdag?

Tänkte om man gick samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en artikel i Bohusläningen om Bohusracet står det att man planerar att ha mindre tävlingar shorthanded i Uddevalla veckan före Bohusracet.

Det hade varit mycket intresantare och säkert inget stort ekonomiskt vågspel som den miljonförlust som blev med de bensinslukande monstren man försökte med för några år sen. http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.980293-offshore-race-ett-gigantiskt-miljonfiasko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi har brutit racet. Fockfallet brast och vi tvingades gå för motor in till Ljungskile för reparation i mastkranen. Var ett tag orolig för förstaget. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt.

Då blir Bohusracet inte lika intresant för en annan heller. wink

Tänkte ha stenkoll på var du befann dig efterhand.

Enligt Hållö har det blåst över 22 i byarna - sydostlig vind.

Hade ni nåt åt det hållet också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi hade den stunden vi var med kanske 10-12 på insidan av Orust. Så där var det ingen fara. Men det är bara att bryta ihop och komma igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger kvar i Ljungskile i natt och går till Mollösund i morgon, därefter till Åstol. Sedan tillbaka till Göteborg för min gast ska ner till skåne igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken vad surt! Vet du orsaken till brottet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har i alla fall de första båtarna passerat Furuholmen väst Stömstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt rullsystem är ju ett CU-rullen som i sig fungerar perfekt för mina behov då jag har självskotande fock så är det antingen inne eller ute som gäller, inget mellanting med delvis inrullat.

Då funktionen är sådan att fallet går från seglet upp till en svirvel vid infästningen går tillbaka ner till rullen igen och där sträcks och fästs så gick i detta fallet segelhakens sydda ögla sönder och därmed så föll focken ner.

Att då använda gennakerfallet fungerade inte eftersom det i såfall skulle rotera och omöjliggöra nedtagning av seglet.

Den andra orsaken till att vi bröt var då min oro för att förstaget skulle vara skadat med risken att masten hade fallit, vilket jag definitivt inte ville skulle ske. Det finns inte på min karta att man ska riskera liv och lem bara för att fortsätta en kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så perfekt fungerar väl inte den skitkonstruktionen.

Jag kunde inte använda genuan på en hel sommar pga jag hade en Cu-rulle. Det visade sig sen jag kasserat skiten och tagit isär rullen, att nedre lagret hade rostat ihop. Fick faktist löst upp rosten, smörjt lagret och degraderar skiten till genakerrulle - hissbar.

Fick byta förstaget. I idiotkonstruktionen ingår det att man kapar förstaget och sätter in två lager.

Byt förstaget och skaffa dig en riktig rulle, så behöver du inte va orolig för att förstaget skall ge vika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man sköta underhållet och smörja upp kullagren när dessa så kräver. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit ett bra tipps till tidigare ägaren, som fick hjärnblödning under hemfärden när han köpt båten tre år innan jag köpte båten och dog nån vecka innan.

Jag kunde inte spänna riggen när jag mastade på pga att akterstagets vantskruv skurit. När jag riggade på seglen fungerade rullen att rulla in och ut. Bytte vantskruven och spände upp riggen så mycket det gick dan innan vi skulle starta vårens 12-timmarsegling, men provade inte att rulla ut och in genuan.

Gick för motor ut till starplatsen och skulle rulla ut genuan. Det gick nästan inte. En man med skotet på vinchen och jag som försökte vrida på rullen. Vi fick ut genuan cm för cm. Sen var det minst lika besvärligt att få in den. Efter det seglade jag inte med genuan på hela sommaren. Hade ju monterat ett inre förstag med kryssfock och så hade jag genackern.

Trodde att lagret hade skurit, men det visade sig att det rostat. Löste upp rosten och när kulorna var rena och blanka smörjde jag upp med ett bra fett. Nu är den en hissbar rulle till genackern.

I mellanperioden hade jag köpt en Platimorulle på Hjertmans julrea. Ungefär samma pris som en motsvarande CU-rulle.Man slipper att sätta in två lager i förstaget. Ett förstag skall ju spännas upp med en avsevärd kraft, Seldens rekomendationer är ju 20% av brotthållfastheten och upp till 40%

Med min rigg klarar jag bara att spänna till 15%, men då blir inspänningen av akterstaget 30%. Med den riggvajern jag har innebär det 840kg   på förstaget  och  1680kg på akterstaget. Hade jag klarat av att spänna förstaget till 20% hade det ineburit att lagren i CU-rullen hade fått ta upp en kraft på 1120 kg.

Med en riktig rulle blir inte alls de krafterna på lagren. Det blir ju bara den kraften man hissar genuan med. På min rulle var fallet dessutom en vajer som spändes med en vantskruv. Om man skulle byta försegel, fick man lossa vantskruven och knyta fast en lina för att släppa ner genuan. När man skulle hissa var det tvärt om.

Har man  en riktig rulle så är det ju skiftet av försegel inte nåt närkvärdigt. Man ligger i varje fall inte framme med skiftnycklar och andra verktyg för att kunna få loss fallet.

Nej sån skit vill jag inte ha inbyggt i riggen.

Du var ju själv orolig för förstaget - varför då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inte just då det hände kunde se om det var skador på den lagrade svirveln eller om den var snedvriden så fanns oron där tills jag hade besökt mastkranen i Ljungskile och själv fått se den på nära håll. Gick sedan fort att sy om öglan till fallet efter att jag hade trätt i den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade förra året Fredrik, och kommer tillbaka nästa år igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu på fredag den 26:e startar det igen! Är i år med som gast på en X-332 och ser fram emot årets upplaga av Bohusracet.

Ganska moderata vindar som prognosen nu ser ut, men allt kan ju ändra sig innan dess och samma gäller ju för alla deltagande båtar. 190 anmälda i nuläget vilket får anses vara bra med tanke på semestrar som är i antågande. Fler kappseglingsinriktade båttyper och även några fler mindre J/70, J/80 CB66 vilket gör att racet ändå blir allt annat än förutbestämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
http://www.bohusracet.se/

 

Välkommen till Smögen - så snabbt ni kan.

 

Är ni tvungna att gå mellan Ekholmen och Oxholmen innan ni rundar den nya rundningspunkten Ljungsholmen!?

 

Annars är väl det exakta vägvalet mellan rundningspunkterna ganska fritt - eller!?

 

pseudonyms fråga i Tråden om att gå på grund med segelbåt

"Förstår inte riktigt varför man beslutar om ett spurtpris så tidigt efter start och då vid Ljungsholmen. På väg in där finns ju ett flertal fågelskyddsområden man bör undvika att gena över dessutom.

De andra rundningspunkterna är vägen fri till och från. Tresteiner i Norge ska rundas åt babord. Ser fram emot årets upplaga i en större båt med mycket fräscha segel. Vi var ute en sväng i söndags och kände på grejerna ner till Islandsberg och vände norrut igen. "

 

Tror du inte att det beror på att stället är ganska publikvänligt på bägge sidor om rundningen och att fältet där fortfarande är väl samlat så snart efter starten.

 

Vid målgången på Smögen brukar väl fältet va väldigt spritt och det är svårt att tajma med den exakta tiden - om man inte är sån entusiast så man står med kikare uppe vid Smögens vattentorn och ivrigt spejar mot Soteskär.

 

Själv är jag på baksidan av Sverige när loppet går.  :P 

 

Men man skulle ju kunna följa loppet och dig speciellt ändå.  :) 

 

http://vikenagir.se/bohusrace/trackingsystem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår ändå inte vitsen med ett spurtpris två timmar efter start? Vår plan är nånstans runt 30-35 timmar hela racet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...