Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RillE

Två små frågor :-)

Rekommendera Poster

Hej alla glada   :-)

 

Fråga 1: Jag skulle behöva ta och flytta givaren i bensintanken så hur är det lättaste sättet att ta sig igenom rostfri plåt? (Är det hålsåg och nöta eller?)

 

Fråga 2:Mitt ekolod tappar ekot väldigt lätt vad kan det bero på?Det spelar ingen roll om jag står still eller om jag kör sakta eller om jag kör full gas (ca30kn).lbland funkar detså försvinner ekot och bilden fryses så kommer det tillbak en stund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde hål för en givare på en tank för ett par år sedan och använde stickåg och (ett antal) bågfilblad. Alltså nöta men det blev bra. Så fort man tog i lite för hårt så blev bladet för hett och tänderna rök. Ta det lugnt och kyl bladet i en skål med vatten då och då så går det.

Ekoldosfrågan kan jag inte lösa beror det inte på vinkeln eller djupet på givaren kan hag tänka mig någon form av glapp någonstans. En ren gissning.

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du samma problem med ekolodet om du inte har motorn igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Jag skulle behöva ta och flytta givaren i bensintanken så hur är det lättaste sättet att ta sig igenom rostfri plåt? (Är det hålsåg och nöta eller?)

Smörj bladet med skärvätska eller olja hela tiden. T-röd kan också fungera att smörja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger så där så blir jag osäker :-) men jag tror det,måste kolla det i midsommar.

 

Tack annars för förslagen om håltagning.

 

RillE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma storlek på hålet som för en vattenkran på diskbänk kanske en håltagare från t. ex. Ikea kan fungera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm bara inte att rengöra tanken, det blir mycket järnfilsspån där neresmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 2.

Hur har du monterat givaren? Insidan skrovet eller utsidan?

Om du har monterat på insidan är det sannolikt så att du har antingen luftbubblor i skikten mellan givaren och skrovet. Ljudpulsen funkar inte i luft, så där har du ett problem.

Sitter givaren i vattnet på utsidan, akterspegel eller under båten, kan det bero på två saker;

1. Givaren kommer upp i luften när båten gungar, studsar etc

2. Utmed skrovet och i släppet akterut blir det turbulens i vattnet efter skrovgeometrin. Pulsen från givaren störs ut av turbulens.

Jag har provat både med inom- och utombordsgivare samt akterspegels dito. I vissa lägen och positioner tappar man signalen och mätningen.

Försök alltså att flytta givaren till en plats där det inte är för tjock plast eller nära kölstocken, där vattnet strömmar minst turbulent.

Glad midsommar!

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Givaren sitter på akterspegeln och når jag kör sakta så är den långt under vatten ytan men jag ska göra lite mer tester nu under midsommar och se.

Jag åter kommer :-)

 

RillE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 2

Ofta har ekoloden två frekvenser, 200 Hz för lite grundare (< 30 m) och 50 Hz för lite djupare. Kolla att lodet själv väljer automatiskt det som passar. På mitt Garmin som jag låter visa på plottern var det inte inställt så från början.

Edit: förtydligande



Senast ändrad av ChristerN | 22 juni 2011 | 23:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv givare på akterspegeln, När jag kör sakta har jag inga problem men när jag ligger på 25 knop plus tappar givaren signalen då och då. Något som jag uppfattat är helt normalt.

På min tidigare båt fick jag vinkla ner givaren något i bakkant för att den skulle få vattenkontakt om ni förstår vad jag menar. Men det fungerade.

Tror att just kontakten med vattnet är de största problemen med utanpåliggande akterspegelsmonterade givare om det inte är elektridka eller tekniska fel med övriga komponenter förstås.

Glad Midsommarcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå på er

Ekolodet är av märket Lawrence X98DF

Nu när jag var ute i går så provade jag lite och den tappar ekot även när motorn är avstängd.Angående frekvensen på givaren så kan man ställa in den manuellt men det spelar ingen roll vad den är inställd på :-( Givaren är typ 1dm under vattenytan så det är inte felet heller.

Jag får väl ta och bada och lossa givaren och flytta runt det och se om det blir bättre

RillE

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då bör det vara något annat än givarens placering det beror på, men vad?

Har du kollat att det inte är någon skada på kabeln eller något annat elfel.

Såna här fel kan verkligen irritera och göra en knasig hoppas verkligen du hittar felet, men som sagt jag tror inte det är placeringen av givaren som är orsaken

 



Senast ändrad av ajonsson | 26 juni 2011 | 18:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova och dra om kabeln nästa gång jag kommer till båten,om det nu är så att någon annan kabel stör ut :-(

 

RillE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det är nog inte fel på plaseringen av givaren men nu när var ute och solade så drog jag om kabeln från allt som skulle kunna störa.Utan framgång dock när det var tyst så hör jag givaren ticka,normalt men sen saktar tickandet ner i frekvens och jag ser att den tappar ekot sen upp på normalt tickande en kort stund men sen ner igen.när den tickar normalt har jag djup men inte sen då den saktar ner.  Vad är det för fel? Jag blir galen.

 

RillE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...