Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yadis

Motorn tänder inte(evinrude 70 hk 1976)

Rekommendera Poster

Jo. Solenoiden gick o blev kaputt och jag bytte den. Provstartade och motorn tände, men sen kom jag på att jag skulle göra rent alla kontakter på kablarna som sitter mot solenoiden. Efter det tänder inte motorn, stendöd. Startmotorn funkar kanon, men motorn tänder inte.

Solenoiden har ju en fet plus in från batteriet och en fet plus till startmotorn MEN också 2 andra kontakter, mindre, där lite mindre sladdar är inkopplade. 1 sladd som går till en av dessa kontakter på solenoiden går till en säkring som sitter i liten gummihylsa mitt på sladden. Har nån av dessa med tändningen att göra tro? Tar tändspollen t.ex el från solenoiden?

Förslag på felsökning?

Så här ser solenoiden ut:

http://www.sterndrive.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/L-72430-Johnson-outboard-starter-solenoid.jpg
 

 



 



Senast ändrad av Yadis | 14 juni 2011 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan alla utombordare har sedan urminnes tider konstruerats så att tändsystemet är oberoende av batteri. Om du slår på tändningen, så skall det gå att rycka igång motorn, om man bara rår.

Dvs, startmotor och startreläet/solenoiden har inget med tändningen att göra.

Standardrådet är att börja med är att koppla ur den svartgula stoppledningen vid CDI/Switchboxen.

Startar den då, så sitter felet i kretsen med tändningslås och säkerketsbrytare.

Sök på stoppledning så finns det mer info.

Du kan även kolla här, där det finns mycket info om felsökning etc.

http://cdielectronics.com/Support.aspx

 

 



Senast ändrad av guestsson | 15 juni 2011 | 07:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag inbillade mig att när man slår på spänningen så släpps el fram från solenoid till tändspolen. Dvs går att rycka igång den, men solenoiden har ändå ansvaret till el till tändspolen. Men jag har säkert fel:)

Om jag kopplar ut den där svart-gula dödarkabeln och motorn startar, hur stänger jag då av motorn? Den stängs fortfarande av genom att stänga av tändningen som vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag meckat i 2 timmar. Började med att ta bort gul-svart kabel, funka ändå inte. Kolla då gnistan på alla 3 tändstiften - alla har gnista. Bytte sen alla tändstift. Sen gjorde jag rent alla kabelkontakter jag kunde komma åt i motorn o vid batteriet - tänder fortfarande inte.

Sen gav jag upp för idag. Nästa felsökning är bensinens väg in i motorn.

Kan väl inte vara nåt el-fel om jag har gnista på alla tändstift?

Råd på felsöka bensinens väg in i motorn(jag har 60 liters fast tank, pumpade med gummibollen som jag inte tyckte blev stenhård efter ett tag.)?

 

 



Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2011 | 00:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om blåsan inte blir hård kanske du har fel på backventilen i den? Testa att byta blåsa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft gnista hela tiden? Jag har utgått ifrån att så inte varit fallet. Självklart skall du nu söka fel på bränslesidan. Öppna en slang/slanganslutning i/ vid motorn och pumpa på blåsan. Om det inte kommer bränsle så byt blåsa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste inte att jag hade gnista förrän igår kväll:)

Ikväll är planen att första starta med startgas för att se om det verkligen tänder. Sen leta fel på bensintillförseln. Hur hård ska bensinpumpsbollen bli, stenhård när man pumpat några gånger?

Kan det vara vatten i tanken? Vad göra då? K-sprit och sen fylla på med mer soppa i tanken(60 liters fast tank som nu kanske har 20 liter i sig).

 



Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2011 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte stenhård, men du skall inte med normal handkraft kunna trycka ihop den mer än en fjärdedel ungefär. Går den ihop helt så byt. Var varlig mmed startgasen, motorn får ingen smörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dag 4 i felsökandet:)

Hade först i k-sprit i tanken och bytte sen kopplingen för bensinslangen till motorn. Kände på bränslepumpsbollen och den blev nog ganska hård om man pumpade. Testade men motorn funka inte ändå.

Testade sen att starta med startspray, och motorn tände till en litens aning 1 gång.

Då öppnade jag bensinfiltret och pumpade på bollen och det kom soppa dit. Hittade oxå lite skit i filtret som jag rensade och eventuellt låg en slags gummipackning lite för in-hålet för soppan. Sen tömde jag 2 förgasare(kom inte åt tömningskruven på den 3e).

Sen startade motorn! Lycka!smiley

Nu verkar motorn dessutom gå bättre än nånsin eftersom jag gått igenom i princip hela motorn i jakten på felet:)

Tack för all hjälp!

 


 



Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2011 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul.

Du glömde kanske tömma flottörhusen i höstas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig tömt dom(haft motorn 5 år), visste inte att dom fanns förrän jag var tvungen att läsa påsmiley

Flottörhuset behövs för att soppa ska ligga där i normala fall, men inte bra om det ligger soppa där över vintern för det blir avlagringar o skit eller hur funkar ett flottörhus egentligen?



Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2011 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt gisssat. Flottörhusen behövs för att förgasaren skall kunna reglera bränslet oberoende av trycket i bränsleledningen.

De funkar som vattenavskilljare och samlar upp div. skräp som passerar bränslefiltren.

Låter man bränslet stå kvar bäckar de så småningom igen och bränsle som får stå länge i husen har mycket dåliga egenskaper för start. 

Koppla bort bränsleslangen och kör tills en cyl börjar gå dåligt. Är det fyrtakt kan man köra tills motorn stannar. Sedan tömmer man resten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...