Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Stoffe79

Vilket motorblock till aq171a?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa ett nytt motorblock till en aq171.  Frågan är passar ett vanligt volvo b230 block där?  Har för mig att aq171 motorerna är uppborrade till 2.5 liter om jag inte minns fel?

Måste jag köpa ett motorblock som är till för just aq171?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så är det så att dessa motorer har en större slaglängd än bilmotorerna, men samma borrning, därav 2.5 liter i stället för 2.3 i bilmotorn.

Det var poppis i bilvärlden att trimma dessa med hjälp av marinvevaxeln, som då gav en slagvolym på just 2.5 liter. 

Således bör du kunna använda vilket B230-block som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika generationer av B230 som har olika vevaxlar med mer, vill du använda din 2.5l-vev måste du alltså använda ett block av samma generation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej motorblocket är samma som b230 men det är veven som skilljer för det sitter en 2,5 liters vev i den har ja för mig. så borningen är samma och det är bara att ta eett vanligt bilblock jag har flera styckna såna block om du skulle behöva nåt sånt mvh anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har för mig att marinblocket är stadigare än bilblocket, en bekant påstod att marinblocket var ca 10-15 kg tyngre än bilblocket dvs. tjockare väggar i marinblocket. Vet ej om det stämmer men det fungerar garanterat att använda ett bil-block också.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...