Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Danne73

Problem med en Evinrude 50 hk

Rekommendera Poster

Hej, jag har fått lite bekymmer med min Evinrude 50 hk från 1983.

Den startar utan större problem. Vill dock gärna dö på tomgång. Det stora bekymret är dock att den dör om man försöker lägga i växeln. Känns som att den är helt orkeslös. Några symptom som upptäcktes innan dess att den helt ballade ur var att den varit väldigt seg vid gaspådrag , under en längre tid, och då kvävt sig själv om man inte gasar upp den långsamt. Förra säsongen laddade motorn batteriet väldigt mycket vid några tillfällen med så mycket som 17 volt. En vacker dag kunde jag inte lägga i växeln utan att den dog.

Jag hade inne den hos en reparatör i förra veckan som bytte stift och sög ut gammal bensin ur förgasarna, vilket enligt honom fick den att gå jämnare på tomgång. Problemen kvarstår när den ligger i vattnet. Spänningen uppmättes av reparatören och visade normal laddning vid tillfället ifråga och batteriet verkade inget fel på vid test. Vet inte om dessa symptom hör ihop med det jag upplever nu, men det kan ju ändå vara bra att känna till.

Har någon av er varit med om något liknande?

Skulle bli väldigt tacksam för några tips.

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

uppträder detta problem att motorn dör, även när du gasar utan att ha växel i?

// M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nej när man gasar utan växel går det fint även om den också där kan vara lite trög att få upp i varv.

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ren förgasarna ordentligt (munstycken och kanaler) kolla sedan att blandingsskruvarna är rätt inställda. Riktvärde brukar vara ca 1varv ut från bottenläge (kan vara lite olika på olika märken). Är blandningsskruvarna för snålt ställda vill han gärna stanna när man lägger i växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har misstänkt att det har med förgasaren att göra. Jag blir dock lite konfunderad när du pratar om blandningsskruvar då en sådan väl inte bör kunna ändra sig själv, eller? Vet du möjligtvis vart denna kan tänkas sitta? Tyckte inte att jag såg någon skruv som såg ut som någon inställningsskruv överhuvudtaget på förgasaren. Någon teori ang den höga laddningsspänningen? Jag hoppas att det inte är laddningsregulatorn som är kass för då verkar det som att det knappt är värt att ersätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, att motorn axar dåligt är rätt entydigt förknippat med felaktig bränsleblandning, såvitt jag kan begripa (även om urusel tändförställning kan ge liknande svaghet).
Särskilt axets inledningen ifrån tomgångsvarv är ju vanligen avhängigt av tomgångs-munstycket, och det är i sin tur placerat så att det samspelar med gasspjällets läge. Dess läge avgör sas tomgångsmunstyckets sugförmåga (läs; gasar man plötsligt fullt funkar inte tomgångsmunstycket som tänkt).

Vanligen har förgasare en ställbar tomgångs-blandningsskruv, detta rimligen för att just tomgångsblandningen påverkas först av otätheter typ kolvringsslitage (vid låga varv är ju läckage-tiden för ett enskilt kolvslags insug som längst, så pyspunka märks mest där). [Angående 17V på batteriet så är detta ett tecken på dålig kontakt, utombordares generatorer orkar rimligen inte driva upp spänningen på ett friskt välanslutet batteri så till den milda grad. Har du mot förmodan mätt 17V direkt på ett normalt båtbatteris poler under laddning så kan du mao slänga det omgående.]

Men ställbart munstycke verkar inte inte finnas i din motor, den tycks enligt sajten nedan bara ha ett fast tomgångsmunstycke (13. ORIFICE Idle,no.46). [Förgasaren/motorn verkar f.ö. i likhet med vissa Johnson-kusinmodeller vara anpassad för flera förgasare, där också din motor har fått vissa standarddetaljer som är förberedda för flerförgasar-varianter.]
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0220689&path=BRP~A0000023~M0012887~M0012940~M0012942~C0220689&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Nå, själv skulle jag nog försökt komma över/provat ett par extra 13-munstycken med högre nr än 46. Iaf om förtändningen verkar rimligt okej och toppeffekten efter långsam uppgasning verkar okej, annars kollat läckageskicket hos tex kolvringar (komptestat). Nåt sånt.

Kan vara fel reservdelsskiss, det finns fler modeller av Evinrude 50 -83 i sajten och du kan isf hitta rätt sökväg själv (står ju överst i sajten). Öppnar man tex rubriken cylinder så hittar man ganska otippat gaslänkarmar via tändförställnings-mekanismer fästa i motorblocket etc, alltså saker som är gemensamma med flerförgasar-modeller. ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0220691&path=BRP~A0000023~M0012887~M0012940~M0012942~C0220691&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Förhoppningsvis blir du något hjälpt av mitt inlägg?
Mvh Thomas

Ps. Överkurs, men för att suga upp bränsle ur munstycken och finfördela detta till sprayform (där värmen sen helst ska hinna förånga spraydropparna helt innan tändstifts-antändning) så krävs undertryck. Tänker du dig insuget som ett rör så måste ju luftflödet (mängden per tid) vara lika stort i alla dess succesiva tvärsnittsareor. Vid förträngningar (typ halvstängt gasspjäll) måste därför flödets fart öka. Och ökar farten så skiljs molekylerna åt, eftersom de efterföljande inte börjar accelerationen vid samma tidpunkt. Och för att komma till poängen, extraåtskiljda molekyler är per definition detsamma som högt undertryck/ sug. I denna MC-sajt finns flera förgasarexempel där just tomgångsmunstyckenas placering är i dessa undertrycksområden runt det då relativt slutna gasspjällen. ;) ds. http://www.rogart.se/vedboden/forgasare.pdf



Senast ändrad av Thomas-1 | 20 juni 2011 | 17:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... en annan intressant sak att undersöka kan vara den elektriskt styrda primer-ventilen (40. solenoid assy primer), den antas nog automatiskt spotta in extra bensin vid kallstart (nåt tradionellt choke-spjäll verkar ju inte finnas på förgasaren)?
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0220698&path=BRP~A0000023~M0012887~M0012940~M0012942~C0220698&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Det som i MC-sajten ovan benämns accelerationspump har ju också till uppgift att (mekaniskt) spotta in extra bränsle, men då för att hjälpa munstyckenas halvdana funktion vid plötsliga gaspådrag.

Kanske därför ingen orimlig gissning att ventilen 40 också används för att sas agera accelerationspump? Och att den kan ha nån sorts avkännare som ger den impulsen då gasspjället öppnas plötsligt vid låga varvtal??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas för det utförliga svaret. Det låter logiskt. Skall ta en titt på det när jag inom kort skall upp till sommarstugan där den ligger.

 

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liknande motor.

Förgasaren lär ju inte ha ändrat inställning av sig själv, munstyckena kan knappast ha blivit fel storlek med åren heller...

Det första jag hade gjort är att mäta komp, då ser du direkt om det är någon mening att fortsätta leta efter andra fel.

Om choke-solenoiden är kass kan eventuellt dessa spjäll stängas då motorn är igång med resultat att den kväver sig. Klickar det från motorn då du aktiverar choken via reglaget?

Skulle även kunna vara dåliga tändspolar som ger för klen gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lämnade faktiskt in motorn hos en annan reparatör som tyvärr meddelade att de inte fått bukt med den för den lilla tid det är värt att lägga på en såpass gammal motor. De uppgav att de gjort rent förgasarna men att den fortfarande spottar och fräser. De föreslog isåfall att köpa ny förgasare men det känns både underligt och förmodligen dyrt med tanke på att det inte är säkert att det är det som är felet. Den första reparatören påstod att han gjorde ett kompprov vilket var normalt. Är dock inte helt säker på att han verkligen gjorde provet.

Jag har inte hört att det skulle klicka när jag aktiverar choken genom att trycka in tändningsnyckeln. Det där med choke-solenoid får jag nog googla lite på då jag aldrig hört talas om det.

Ang gnistan så sa den senaste reparatören att det inte är något fel på gnistan vilket gör att de misstänker förgasaren.

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan man inte ha en så gammal motor om man inte kan skruva själv då reparationskostnaden blir för hög i förhållande till värdet på motorn då man lämnar in motorn på firma för reparation. Det är dock inte några raketforskare som byggt dessa gamla motorer, och de är extremt lättmekade. Köp en verkstads handbok och fixa den själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har en verkstadshandbok till din motor.

Den kan nog bli din för en liten slant.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En verkstadshandbok kanske inte hade varit helt fel. Jag återkommer när jag övervägt om jag skall sälja av den som defekt eller lägga lite tid på att försöka laga den själv. Problemet med en gammal motor är ju alltid (oavsett om man kan laga den själv eller inte) att reservdelarna ofta är ganska dyra. Att exempelvisinförskaffa en choke-solenoid som föreslagits i detta inlägg verkar kosta närmare en tusenlapp. Den första reparatören misstänkte laddningsregulatorn p g a den höga laddningsspänningen, men en sådan skulle kosta mer än vad motorn är värd :-).

 

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert finna beggade delar!

CarolinaE här på forumet har kanske....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...