Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst u.karlsson

Suzuki 140 hk

Rekommendera Poster

Gäst u.karlsson

Vet någon vad bensinförbrukningen kan vara om en Suzuki 140 hk som sitter på en flipper 640 ca 1000 kg från -89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Beror på hur du kör. Annars är det ju inte direkt soppasnålt med sån motor. Men kör man inte på fullgas jämt så är det ju inte farligt. Och sen beror det ju på vilken båt den sitter på. Sen är ju motorn inte helt ny. Så lite extra lär det ju bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Er motoren serviceret og justeret optimalt? Bedste økonomi får du i alle fald når du kører planende, ved laveste mulige hastighed, hvor båden planer stabilt. Tag bort unødig vægt. Se til at skrovet er rent o OK, kontroller motor trimvinkel og øvrig opsætning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Kanske du kan få en indikation om du kollar in Båtnytt nr 12, 2002. Test Suzuki DF90, DF115, DF140 på Crescent Dorado V23. Sammanfattning: 90p hk - OK om liten last. 115 hk - stor fartökning (jämfört med 90 hk), ungefär samma bränsleförbrukning vid marshfart 25 knop som 90 hk (ca 0,89 liter/sjömil). 140 hk - bra för tung belastning, mindre fartvinst än hoppet från 90 till 115 hk. Drar obetydligt mer bränsle vid 25 knop jämfört med 115 hk. DF90, 2 personer ombord a) Knop: Max* rpm: 32 knop - 500 rpm: 28,8 -1000 rpm: 25,4 -1500 rpm: 20,6 -2000 rpm: 15,2 * I testet 5200 rpm. B) Liter/nautisk mil: Max rpm: 1,08 l/nm - 500 rpm: 1,05 -1000 rpm: 0,91 -1500 rpm: 0,85 -2000 rpm: 0,89 c) Decibel: Max rpm: 85 dB - 500 rpm: 84 -1000 rpm: 81 -1500 rpm: 81 -2000 rpm: 78 DF115, 2 personer ombord: a) Knop: Max* rpm: 36,2 knop - 500 rpm: 34,4 -1000 rpm: 30,3 -1500 rpm: 26,4 -2000 rpm: 21,0 * I testet 5800 rpm. B) Liter/nautisk mil: Max rpm: 1,14 l/nm - 500 rpm: 1,09 -1000 rpm: 0,99 -1500 rpm: 0,92 -2000 rpm: 0,82 c) Decibel: Max rpm: 86 dB - 500 rpm: 85 -1000 rpm: 83 -1500 rpm: 82 -2000 rpm: 80 DF140, 2 personer ombord: a) Knop: Max* rpm: 38,1 knop - 500 rpm: 36,3 -1000 rpm: 32,8 -1500 rpm: 29,2 -2000 rpm: 25,1 *I testet 6100 rpm. B) Liter/nautisk mil: Max rpm: 1,14 l/nm - 500 rpm: 1,10 -1000 rpm: 1,04 -1500 rpm: 0,98 -2000 rpm: 0,90 c) Decibel: Max rpm: 86 dB - 500 rpm: 85 -1000 rpm: 84 -1500 rpm: 83 -2000 rpm: 81 Notera DF140 har bra fart även när varvtalet minskas med så mycket som 2000 rpm jämfört med DF115 and DF90. DF140 är bättre med mer last/personer ombord för den har mer rå kraft att leverera än DF115 (och DF90). Jag vet ej vad en Crescent Dorado V23 väger men den är nog lite lättare än Flipper 640 (kolla på Crescents hemsida http://www.cremo.se )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna suzuki 140hk, är det en ny motor, eller talar ni kanske om en 2-taktare från 1980-talet? Farbron min hade en suzuki 140hk 2T från runt 1985 på sin Jurmo Trimaran HT båt (likadan som jag har), och den gick enligt honom runt 40kn. Bensinförbrukningen var dock enorm enligt honom, så säkert runt 1,2L/distans. Nu har jag i min båt en AQ171A Volvo Penta, 167hk, den väger dock säkert dubbelt mer än suzukin, men båten går som motvikt också som ett spjut med den, runt 40kn. Båten (min alltså) är i samma storleksklass/viktklass som en flipper 640/V23), alltså aningen under 6m, 2,15m bred, och 850kg utan motor, alltså 1100kg med AQ171A motor. Bränsleförbrukningen ligger runt 0,8L/distans med 26-27kn marschfart med den nyrenoverade AQ171A:n. Alltså samma värden som med en Suzuki 140hk 2T. Bara att bränsleförbrukningen är avsevärt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 2-takt så glöm siffrorna ang DF140 som ju är 4-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallooooooooooooo!!!!

Jag har en Flipper 640 ht med Suzuki 140 Hkr 2-taktare från 1989 talet.

Den drar vid 30 knop 40 liter per timme och det blir 1,33 l/sjömil.

Alla andra angivelser som förekommer är bara teoretiska.

Kör ibland en 90 sjömilsresa från Sverige via Ålands skärgård till Åbolands skärgård så jag har bra koll på vad detta ekipage drar.

Om någon kan meddela mig hur jag skall få ner förbrukningen är jag tacksam.

Jag har en propeller med stigning 13 x 19.

Roslagshälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...