Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ribb

Ryds 510GTI vs Ryds 568GTI

Rekommendera Poster

Hej på er där ute.  Jag är inne på att skaffa en Ryds 568GTI med 90 alt 115Hk -07 eller -08 alternativt en Ryds 510GTI med 75Hk. Vet ej om det blir 2-takt eller 4-takt. Det är där jag skulle vilja ha era åsikter.  Jag har lite frågor som skulle vara underbart att få svar på.  Med tummen mitt i handen så blir det att lämna in den på verkstad för allting. Det jag vill få fram är om det är lönt att ge sig på en 4-taktare ekonomiskt och hur stor skillnad det är mellan dessa båtmodeller i körkostnad.

1.       Skillnad i service  mellan 2-takt och 4-takt,  t.ex  intervaller/pris/material

 

2.       Försäkringspremie skillnad mellan 2-takt och 4-takt

3.       Med vattenskidor/ring, är det stor skillnad i soppaförbrukning kontra 2-  och 4-takt för dessa aktiviteter?

4.       Dessa båtar skiljer ganska mycket i vikt (båt motor), skiljer körkostnaden lika mycket mellan dessa?

 

Båten kommer köras med :   20% Vattenskidor/ring   70% Familjeåkning  10% Fiske

Vad skulle ni ha köpt då?

 

Med vänlig hälsning Ribb.



Senast ändrad av Ribb | 11 juni 2011 | 11:42



Senast ändrad av Ribb | 11 juni 2011 | 11:44



Senast ändrad av Ribb | 11 juni 2011 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska skaffa båt, jättekul! Det lär inte skilja några större summor vad du än väljer. Visst är servicen något dyrare på 4T men du slipper a andra sidan den löpande utgiften med olja.

Mej veterligen differentierar inget bolag premierna vad gäller utombordartyp. Olika typer av stöldskydd kan dock göra skillnader.

 Det lär inte bli nån större skillnad i förbrukning mellan 2T och 4T vid ringdragning, välj en motor som orkar bara. Mellan en 510 och 568 skulle jag gissa att skillnaden i bränsleförbrukning per timme ligger i häradet ett par liter.

Båtliv kostar pengar oavsett. Se dina båtkostnader som en investering i livskvalitet, det blir lättare att motivera så. Till sist ut o åk med båtarna o motorerna du tänkt, först då vet du vad som passar dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  jarb för svaren. Jag har ägt en Ryds 478GT -07 med 60Hk 2-takt innan, så jag har något att jämföra med. Den kändes liten. Vi är 2 vuxna 3 barn. (4, 2, spädbarn). Vad jag känner nu är att starta med en Ryds 510GTI och köra en säsong och känna efter. Sedan byta upp sig till 568 senare. Men man vill ju hitta rätt direkt. Men de stora kruxet är ju 2-takt mot 4-takt och vilken motor jag ska välja. Det blir iallafall begagnat, så utbudet är lite klent. Vi har följande att välja mellan just nu när jag bläddrar genom blocket: 

75Hk 2-takt

75Hk 4-takt

80Hk 4-takt

Hittar ingen 90Hk, men det kanske är sällsynt på 510:an???

Är det någon som vet ungefär vad service kostar på 4-takt?? Kamrem, mm

 

/Ribb

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På länken finner du exempel på servicepriser hos Rodins, som du ser är priset samma för 2-takt DI och 4-takt, endast matrialkostnaden skiljer, dvs ca 4 liter olja o ett oljefilter, 500 - 700 spänn. Tvåtaktaren förbrukar ju sin olja under säsongen så det har ju mer att göra med när du betalar. Jag tar för givet att det inte är en gammal rykande förgasartvåtaktare du tänkt dej på en såhär pass ny båt??

Tror inte du får ha mer än 80-hästar på en 510 så det är nog därför du inte hittar större maskiner. 510-skrovet är gjort för att gå snålt o billigt med liten motor o är därför totalt meningslöst att övermotorisera.

http://www.rodinsmarin.se/tillbeh/Service/PDF/service utb-11.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle definitivt välja 568:an. Ingen större skillnad i driftkostnader men en betydligt stabilare båt. Välj minst 100 HK. Har själv en Yamaha 80 hk fyrtakt på en 568 vilket är i minsta laget men funkar, toppar ca 31-32 knop. Jag rekommenderar absolut 4-takt då du får tystare och jämnare gång i lägre hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freez...

Vilken årsmodell kör du på båt/motor. Så du upplever  Yamaha 80hk 4-takt, som i minsta laget, det är ju inge bra. Men vad har vi för motorer att välja på, marknaden är ganska tunn på större 4-takt på 568:an. För köpa nytt är inte ett altenativ för mig.

Bläddrar igenom blocket och hitta dessa två som ligger i ramen för min budget:

HONDA BF 90 -07

Yamaha F 100 -06

Åsikter om dessa? Yamaha som är från -06, hur bränslesnåla vad dom då? Honda har väl mycket snål modell, även från -07, eller?

 

Förresten var jag och frugan runt och tittade på båtar idag. Både jag och frugan höll på att tappa hakan när vi gick förbi   RYDS 568 DCI    Vilken skönhet!  Vi som har 3 barn på 4,2 och spädbarn. Någon som har erfarenhet av den? Är det samma form som vanliga 568GTI? Den är väl innombordare med 135hk 3.0L om jag minns rätt, så är den motorn lättare eller tyngre än vanliga motorer ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 4-takt är oslagbart, tyst och mjuk gång och i princip ljudlös när man tuffar runt i 5 knop. Faktum är att man kör i dessa lägre farter mer än vad man tror och jag har jämfört med 2-takt och hade inte orkat med den ryckiga gången i längden. Sedan slipper du oljelukt, påfyllning av 2-taktolja etc. Bara starta som en bil och köra smiley

Väljer du 568:an skall du inte gå under 100hk om du väljer 4-takt. Då måste du ner i propellerstorlek för att den skall orka.

Angående bränsleförbrukning kan jag säga att  568:an ligger på väldigt låga nivåer. Jag brukar slänga i en 20 liters dunk då och då och det räcker länge. Jag bedömer att den drar mellan 0,5-0,7 per distans. (115hk 4-takt)

Lycka till med båtköpet!

//Mac


 



Senast ändrad av MaCro | 13 juni 2011 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 70 % familjeåkning och 20 % vattenskidor, skulle jag välja en bowridemodell. Antingen Ryds 520 GTX eller då 620 GTX. Har haft en 510 GTI som jag var nöjd med, MEN, ...nackdelen är att endast 2 sitter bakom vindrutan, alla andra ute i kylan.

På en sommar så är det inte så många ggr det är skönt sitta utanför rutan i 20-25 knop, tro mig.

Bowridern har dessutom fördelen att man kan röra sig fritt i båten, så fiske och vattenskidor torde funka bra ändå. Men i genäld kan 5 pers få plats i lä då man kör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stefanius...

Ryds 520gtx och 620o gtx är ju charmiga dom med, gillar nog mer 620 av dom. Tycker det är lite förvaringsutrymmen på den, vilket känns viktigt. Men den spräcker min budget totalt.

Jag har därimot börjat kolla lite på RYDS 18 DC, mycket pga småbarnen. Då kan man t.om sova kvar i båten. Inombordare med 135hk 3,0L   Törstig motor på dom, nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en 06:a och motorn 07:a. Jag är mycket nöjd med Yamaha och av ovan hade jag valt en Yamaha 100 HK som för övrigt är en trimmad 80 hästars. Har ingen egen erfarenhet av Honda BF 90 men tror säkert det är en bra motor. Upplever att Yamaha motorn är mycket snål. Det finns förbrukningsfakta på yamahacenter.com.

Håller med om att 568 DCI är en skönhet och vad jag förstått är det i princip samma skrov som 568:an. Ett alternativ till den kan vara Yamarin 59DC med en 115 HK Yamaha;). På den har typen av storlek på båt känns det enklare med utombordare tror också de blir enklara att sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste just ett gammalt test på Ryds 18DC från 2007. Där säger de att motorn som är innerbordare mercruiser 3,0L 135hk drar följande:

3800 = 26,5 knop = 24,1L/h = 0,9L/sjömil

Om vi nu jämför med Ryds 568 GTI Mercury 90hk Optimax alt 115hk, någon som har siffror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet höjden på Ryds 510Gti och Ryds 568GTI, funderar på hur i helsicke jag ska få in den i garaget, som bara är 1.98m i garageporten. Hittar inget på ryds hemsida, står bara längd och bredd på båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog tajt tror jag. Men det beror helt på vilket trailer du har. En bromsad 80-trailer blir högre än en obromsad 30-kärra. Om du inte ska mer än vinterförvara i garage så funkar det ju att montera bort rutan. Inget större ingrepp direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...