Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ahidman

Hållbarhet på ägg

Rekommendera Poster

Hur pass bra klarar sig hårdkokta oskalade ägg i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande fundering, jag tror ingen riktigt vet. Men jag hoppas jag har fel. Du skulle kunna göra så att du kokar upp tex 12 ägg och döper dem till 1,2,3,4...osv till 12. Sedan öppnar du ett ägg varje ny dag tills du märker att det smakar eller lunkar konstigt. Då skulle man kunna få fram hur länge det står sig.

Vad tror du om det experimentet?

 

Mvh

Hiljaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta chansen att prova detta. Det är inte så många år sedan det strök med åtminstonne en åldrig på hemmet strök med beroende på att kokta ägg förvarats för länge och för varmt innan de serverades. Som äggsås till torsk vill jag minnas. En yngre människa överlever säkert, men kan nog bli ordentligt sjuk.Jag har dock ingen aning om hur lång tid som anses säkert, men det är säkert väldigt temperaturberoende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det på recepthjälpens hemsida om just ägg.

Hårdkokta ägg håller sig upp till en vecka i kylskåp om de ej skalas. Skalade kokta ägg bör inte förvaras längre än 2-3 dagar. 

  http://www.recepthjalpen.se/agg.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en idé att prova. Men är det tvunget att ägg som är ohälsosamma också måste lukta illa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående lukt - härskna ägg stinker svavel.

När det gäller hållbarhet, råa ägg håller länge,  Flera veckor längre än sista förbrukningsdagen.  Kokta vet jag inte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite utanför ämnet kanske, men datummärkningen på ägg avser bäst före datum vid förvaring i rumstemperatur. Vi har förvarat ägg i rumstemperatur mer än en månad över detta datum utan problem, och en finess med att ha råa ägg är att de luktar otroligt illa om de är dåliga. Ingen risk att bli sjuk alltså så länge man inte är helt utan luktsinne.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad Deborah Shapiro och Rolf Bjelke skriver så håller ägg längst om man vänder dem emellanåt, samt inte köper ägg som varit kylda, de skall ha lagrats i rumstemperatur från början.

Läs t ex Vinterskepp

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade följande råd på nätet när det gäller hållbarhet på ägg

För extrem hållbarhet: Smörj in ägget med ett tunt lager vaselin. Vänd på äggen en gång i veckan. Då håller dom i flera månader. /Långfärdsseglare

Är detta sant och i så fall, gäller det råa eller kokta ägg eller både och?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är råa ägg som håller länge. Som ovan sagts gäller en vecka för tillagade ägg. 

Verkar vara som de flesta levande djur och växter. Håller bra så länge de lever. 

Ägg håller väldigt länge om skalen tätas. Ett gammalt sätt är att lägga de råa äggen i en burk vattenglas (natriumsilikat). Helt lufttätt håller äggen flera månader. Utan kyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat litet exaktare info och därför ersatt mitt föregående inlägg på denna plats i tråden.

För färska okokta ägg:
Forgus förslag om vattenglas, men även vaselin plus citronvatten-lagring verkar överlägset bäst enligt denna sajt ... http://www.alpharubicon.com/primitive/eggstoragereport.htm
(Får man inte tag på purfärska ägg och istället köper vanliga så kan man tydligen testa om de flyter. Innehåller de gas så har oxidationsprocessen redan inletts enligt sajten.)

Trådhuvud-frågan om hårdkokta äggs hållbarhet:
Hittar ingen info utöver pseudonyms tips ovan, men man skulle ju eventuellt kunna tänka sig att t.ex. vattenglas-förvara även kokta ägg?
Ingen verkar ha försökt detta, kanske för att man vill kunna använda äggen i tex bakverk m.m.?
Eller så har kanske råa ägg naturligt så överlägset bakterieskydd att det experimentet vore rätt  meningslöst??

Här en något svårläst vetenskaplig uppsats om råa äggs konservering, hoppa gärna direkt till slutkapitlet discussion ;) ... http://www.scribd.com/doc/3839008/hen-eggs
Själv sov jag mig tyvärr genom biologilektionerna men fastnar ändå litet för; lysozyme in albumen som tycks kunna ändra bakteriefloran genom att gynna gram negative bakterier? Ämnet lysozym är enligt wiki ett konserveringsmedel (E 1105) som alltså tycks förekomma naturligt i eller runt äggvitan?? ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysozym
Så detta med att behöva vända äggen veckovis beror kanske på att man vill fördela lysozymet mer jämnt i de förmodligen med tiden alltmer gasfyllda äggen??


Hur som helst så tror jag inte på att konservera hårdkokta ägg, men det är ju ändå kul att försöka ha några bra underbyggda argument för sin åsikt/fördom. :-)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 oktober 2011 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...