Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
forgus31

Säljs några beg båtar nu alls ?

Rekommendera Poster

Hej

Att värdera sin båt för högt vet jag inte om det stämmer, helt klart är att det är svårare att sälja nu än det var för ca 3 år sedan.

Köpte en dc för ett par år sedan för 85tkr, sedan bytte jag motor för 55tkr, fick 20 för den gamla motorn. bytte styrning för 5tkr, bytte kapell för 18tkr, bytte dynor för 10tkr, slipade allt trä och la säkert 300 timmar på båten för att få den så fin som jag ville ha den. Totalt la jag ner i pengar ca 180tkr på båten.

När jag satte ut den på blocket begärde jag 130tkr. Väldigt dåligt gensvar och fick bara några få som var intresserade. Till slut fick jag den såld för 115tkr

I mitt tycke egentligen alldeles för billigt för den båten, men som någon skrev ovan, så om man vill ha sin båt såld så får man ju anpassa sig till vad en köpare är beredd att betala.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om säljarna kunde lära sig det!!! Jag har ingen lust alls att ringa runt till 10 personer för att fråga saker som borde stå i annonsen - välkommen in i 2000-talet och börja svara på frågor via mail!

Några andra som inte säljer är:

-Prutat och klart/fast pris/inga prutare

-Inget prut över telefon (om jag ska åka från Sthlm till Gbg så vill jag veta i förväg att båten är tillgänglig till det pris jag är beredd att ge).

-Inga snackare (har man sålt bil/båt på bllocket så vet man att snackarna är jobbiga och ofta inte leder någonstans men vill man sälja så är det bara att bita ihop)

(- I bilannonser när säljaren målar över regskylten - dom hoppar jag över direkt. )

Jag sålde lillbåten i våras, 80-tal, 25hkr, på bromsad trailer. Köpte på blocket 2007 för 21kkr och satte ut den 2011 för 17kkr och sålde den för 15kkr. Den såg kanon ut på bilderna men jag var ärlig med att den var sliten. Blev fullkomligt nerringd, en ville köpa den osedd. Varför gick jag med på att pruta då? Jo, för att köparen fattade att han köpte en gammal båt och skulle aldrig ringa och stöna i efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan rolig variant såg jag precis i en annons:

Priset gäller fram till midsommar - sen behåller jag båten.

Ehm... jaha? Jag förstår att säljaren kanske menar väl och bara vill informera om att om den inte är såld före ett visst datum så är båten inte längre tillgänglig. Men det låter så förbenat konstigt att ha in en annons. Är det ett hot eller ett löfte?

Finner det också konstigt att gamla (några år gamla) båtar inte riktigt skiljer i pris från nya... Motorn är en så stor del av priset på en båt i den prisklassen som jag tittar i så det är för mig helt orimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir faktiskt orolig då jag läser annonser på blocket, då det ger en bild av hur obildad och socialt missanpassad genomsnitts-svensken egentligen är.

Varannan annons har flertalet grova stavfel, dålig kommatering, omotiverat brukande av versaler och utropstecken och ett språk som är på en 5-årings nivå samt tyder på att man inte förstått begreppet annonsera. Många har därtill inte begripit att man bör agera säljande för att locka till sig eventuella spekulanter.

Övriga exempel:

Lånad mail - Hur många lånade mailadresser finns det i Sverige? Om du inte vill ha mailsvar så skriv detta och bered dig på att du precis gallrat bort 50% av eventuell respons på din annons.

Bild skickas vid seriöst intresse - Ingen är seriöst intresserad av att köpa något av någon som inte ens orkar lägga in en bild i annonsen. 

 

Om vi tittar mer specifikt på båtar och bortser från alla idiot-annonser, känns spontant prisbilden helt skev. Att gamla båt-lik från 70-talet (typ Albin m.m.) med lika gamla motorer kostar uppåt 100.000 kr (ibland flera hundra tusen kronor), vilket är flera gånger mer än de kostade nya är för mig helt obegripligt. Vem köper dessa?

En annan klassiker är:

Rubrik: Båtmotor, ingen bild, annonstexten: Fin båtmotor säljes.

WTF?



Senast ändrad av 24-seven | 21 juni 2011 | 14:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoho det finns som tidigare inlägg påpekat en del rätt roliga båtannonser. Jag gillar också lånad mail och hot om att behålla båten, svarar inte på mail eller sms och utrustningslista mailas till seriösa köpare. Det lär ju sälja bra.

Jag tror dock att det inte är 35 åringar som skriver dessa annonser utan det är 60 plus farbröder som ska sälja sina pärlor från tidigt 80-tal. De har inte vanan av internet och begriper inte att marknaden är mer konkurensutsatt än för 10-20 år sen. Och att man som säljare måste vara flexibel och jobba lite för att sälja.

Försökte köpa ett ankarspel på blocket för ett tag sen och frågande säljaren om modell och en extra bild. Nej har inte tid blev svaret. Tack för den. Ingen affär. Ligger fortfarande kvar på blocket.

Sen är det nog så om man extrautrustar sin båt med masa fina saker och lägger x antal hundra timmar på den så kommer det tyvärr inte spegla av sig så mycket i priset utan möjligen lite på hur fort man blir av med båten.

Jag sätter enbart på dyra prylar på min nuvarande båt som jag kan plocka med mig till nästa båt när jag byter. (Ankarspel invändigt, autopilot, värmare etc). All sån utrustning är ju skitdyr och den höjer inte värdet nämvärt på båten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som några skriver så kan nog säljaren/annonsen ibland vara anledning till osålt objekt.

Retar mig ofta på dåliga motor/drev-uppgifter. Även om det är drev eller axel. Kan vara lite ovanliga båtar där det inte alls är givet vilken drivlina båten har.

stora motorn visst, det kanske säger något tll den initsierade, men han har säkert en sådan båt redan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett bra exempel direkt:

Ockelbo DC 21 -74 i toppskick. Volvo B20 med stora motorn, dubbla förgasare

Undra just vilken motor på motorn som är stor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i denna annons använt mer korrekt då man kan tänka sig att denna båt såldes ny med 2 motoralternativ och detta var det kraftigare av dem. Motorbeteckningen ger även att den har axel, även om man kanske får googla det om man inte är insatt. Men infon finns där iaf;

Nimbus 2600 -85 med den stora Dieseln; Volvo Penta TAMD 31 130Hk 1993. TurboDiesel med intercooler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är detta något större problem?

En vara är värd precis vad någon vill betala för den när den säljs.

Anser inte köparen att priset är rätt blir det ingen affär utan han avvaktar.

Anser inte säljaren att priset är rätt blir det ingen affär utan han avvaktar.

Marknadsekonomi. Vilket förstås kan innebära stiltje på marknaden om ingen vill sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem för mig, jag mest reflekterar över det faktum att det verkar vara lite andra förutsättningar att sälja en båt idag jämfört med bara för några år sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan jag tänka mig.

Nu ska jag inte sälja min skuta, men jag räknar kallt med ett års annonserande innan man matchar rätt köpare. (Barnfamilj, lätt nostalgiska, utan krav på ny och fräsig design. :-) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på blocket en likadant som min där ägare sänkte priset från 295.000 ner till 275.000 med ny motor 2004 då den är nu 8 år, men vad är det som kan styrka priser?

Som ny, 1981, båten såldes för 150.000, även med annan motor (nyare) skulle jag aldrig betala 275.000:- eller.

Många båtägare annonserar med sjuk höga priser, misstänker att de redan vet att dessa båtar inte kommer att sälja så dyr och måste sänka priser, kanske därför man ser så många röda pilar på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill absolut inte nedvärdera någon specifik båtmodell, det handlar till sist alltid personliga preferenser, men jag finner det personligen helt orimligt att gamla deplacementsbåtar annonseras för sådana fantasisummor.

Visst slits inte båtar på samma sätt som bilar (även om motorerna ofta lever ett hårdare liv) men ett rimligt pris för en gammal båt som kostade 150 000 kr ny 1981 är runt 50 000kr och inte ett öre mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl svårt att uttala sig generellt om priser på gamla båtar.

Det är skillnad på pris på populära modeller. Har du en gammal båt typ Saga 27 som har bra rykte, fungerar bra och som många vill ha, eller blir rekommenderade att köpa; ja då stiger priset på de båtarna.

Omvänt, okända plastlådor som tillverkats eller importerats i få exemplar, ingen som vill ha; då sjunker priset.

För att inte tala om drivlinan, motor och ev drev. Mitt krav när jag köpte båt var max 3-4 år gammal motor. 10-20 år gamla motorer är rena lotteriet. De kan gå en vecka eller 4 år, men sedan är det motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen gör man jämförelsen, vad kostar en ny eller nästan ny båt med liknande funktioner.... Och då kommer vi (marknaden) lika fullt betala mer än man kan tycka rimligt om man ställer det mot ett nypris på 70-80-talet.

För vill vi kunna sova en familj på 4-5pers, laga mat, gå på toa så blir steget fortfarande stort upp från Albin, Nimbus, Orrskär, mfl -båtarna från 70-80-talet

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte att båtarna har så mycket med fenomenet att göra.

Efter den stora bank krisen så har vi nu gått in i den stora privat krisen  , då man förr kunde köpa ett hus och vänta ett år för att sedan låna upp värdeökningen o lägga på en båt , bil , husvagn el dyl.

Idag skall du ha en ihopsparad insats samt vara beredd på att betala en hög ränta samtidigt som de som sitter i villa biter på naglarna för de stigande bo-räntorna.

En annan orsak kan nog oxå vara att man inte får lära sej hur härligt sjölivet är eller hur man uppdaterar o fixar saker på sin båt  när man spelar wow..  den yngre generationen har verkligen missat ngt här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att tillgången på båtplatser gör att många drar sig för att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett båttyp och oavsett att jag själv äger en båt från 80-talet och oavsett allt annat...

Något som många idag inte tänker så mycket på är att vi tidvis haft en inflation som minskat penningvärdet ganska kraftigt. Exemplet med en båt från 1981 blir annorlunda om man tar med den utvecklingen. Då blir 24-seven:s resonemanget så här istället.

Visst slits inte båtar på samma sätt som bilar (även om motorerna ofta lever ett hårdare liv) men ett rimligt pris för en gammal båt som kostade 406 000:- kr ny 1981 är runt 50 000kr och inte ett öre mer.

Hur låter det?
Är denna 406 000:- kr båt (i dagens penningvärde) inte värd mer än 50 000:- kr idag?
Det mesta är sannolikt i bra skick fortfarande, en hel del utrustning har tillkommit (inte ny, men den finns där och har ett värde om den fungerar), men motorn måste sannolikt bytas inom de närmaste åren. Det är en exempelbåt vi tala om, men anta att motorbytet kostar 150 000:- kr.

Med denna information, hur mycket tycker ni att denna båt ska kosta idag?

Mackey

PS
Om denna exempelbåt varit ytterligare åtta år äldre (från 1973) skulle den bara ha kostat 73 000:- kr  som ny.
Från 1970 till 1995 hade vi en ganska hög och jämn ökning av konsumentprisindex (KPI) och kostnaderna att leva fördubblades (ökade med 100 %) på ca åtta år.
Från 1995 till 2011 har kostnaderna bara ökat med 22 % på alla 16 år.

Jämförelsen mellan priser på bilar och äldre båtar blir haltande eftersom äldre båtar påverkats av penningvärdets förändring medan i princip inga begagnade bilar (utom veteranbilar) påverkats på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrade just när någon skulle ta upp detta i tråden. Är väldigt sugen på att köpa båt igen, denna gång en Monark 670. Visst begär säljarna alldeles för höga priser men tror nog att det inte är omöjligt att mötas.

Men, stort men. Kan ju inte köpa någon båt om jag inte vet var jag kan ha den (bor i sthlmsområdet). En vanligt svar när man pratar med en båtklubb är omöjligt att svara på när du får en egen plats, vissa har väntat över 5 år och andra ca 1 år. Då pratar vi ändå utkanterna av Stockholms län (jag bor i stan).



Senast ändrad av adde_xboy | 30 juni 2011 | 14:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nybliven båtägare, har snyltat på min far hittills...

För mig var det inga problem att få en bryggplast i höstas, men på en marina så det kostar ju en del. Även vinterplast är fixad, men billigare på båtklubb.

Självfallet påverkar det köpsuget att det upplevs som svårt att få en plats, vi köpte vår båt utan att ha bryggplats (men krävde vinterplats för första vintern) och det ordnade sig. Man lever bara en gång och det kändes inte allt för wild and crazy att köpa båt utan plats.

kÖP EN BÅT nu när du vill ha den, hyr en plast tillfälligt (finns ca 35 st runt Stockholm just nu på Blocket), ligg i och tjata lite och ställ dig i kö på de marinor och klubbar du är intresserad av. Ta en chans, det kommer att ordna sig.

Mackey

PS (Jag gillar tydligen sådana.)
Ett problem är att kommuner runt Stockholm som har vattenkontakt (ex.vis. Vaxholm och Lidingö) kräver att man ska vara bosatt i kommunen för att få vara medlem i (ha båtplats på) båtklubb där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är du och alla de som försöker sälja sina gamla båtar till överpris på blocket som anser att just era båtar bör ha ökat 300% i värde sedan de var nya. Att dömma av alla röda pila på blocket samt de man känner som försöker sälja, verkar inte dagens spekulanter vara övertygade om att så är fallet. 

Förstår inte varför det inte skulle gå att jämföra rakt av med gamla bilar, för mig är det precis samma sak. Oavsett inköpspris på 70 eller 80 -tal, kvarstår det faktum att fordon som är 30-40 år gamla har omodern design, omodern layout, omodern teknik,  är luggslitna, samt har lägre utrustningsstandard. Detta gäller bilar, båtar, husvagnar, motorcycklar m.m.

Tycker även att det är konstigt att montera helt ny inombordare för 150 000kr i en gammal båt. De som har små äldre plastbåtar typ selco eller liknande (som startar på 3000kr på blocket) och som ställer frågor här på MG om vilken ny 40hk 4-takts snurra de skall satsa på, blir snabbt idiotförklarade. Den allmänna åsikten är då att man inte kan satsa så mycket pengar på en ny motor till en så gammal och båt, även om motorn enkelt går att flytta med till nästa båt, eller sälja till någon annan.

Beväpnad med mina nyvunna insikter om hur ägare av äldre båtar anser att värdet på deras omoderna båtar skjutit i höjden, men framför allt det förväntade obligatoriska motorbytet på exempelbåten för 150 000kr, reviderar jag tidigare postat dagsvärde från 50 000 kr till -100 000 kr.  

Jag medger att äldre segelbåtar oftast inte ser lika omoderna ut som äldre deplacementsbåtar, vilket gör det rimligt att dessa står sig något bättre i värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt min båt och tycker jag fått mycket båt för pengarna så jag försöker inte alls sälja min båt till överpris. Jag tycker bara inte man ska jämföra äpplen och bananer.

Självklart är båtens värde det pris som en säljare  och en köpare till slut kommer överens om och många röda pilar indikerar att säljarna inledningsvis är för optimistiska. Någon värdeökning talar vi trots allt inte alls om på äldre båtar. Jag har inte koll på prisutvecklingen på motorbåtar, men om det som skrivits tidigare stämmer - att en båt som ny 1981 kostade 406 000:- kr (i dagens penningvärde) annonseras ut för 275 000:- kr (med relativt ny motor) har båten ju sjunkit i värde med 32 %, inte stigit med 300 % som du hävdar. Jag kan tycka att värdeminskningen borde vara lite högre, men så är ju inte båten såld heller.

Välhållna bilar från 1981 kan du mycket väl jämföra med hyfsade båtar från 1981, har kollat några gamla Corvetter (1981) på BLOCKET (valde modellen mest för att jag gillar denna gamla bil) som annonseras för 100 000:- till 200 000:- kronor. Ursprungligt pris i USA var ca 75 000:- kronor 1981 och sannolikt ca 100 000 i Sverige (hittar inga aktuella sverigepriser). Upp till dubbla priset idag alltså! Ungefär samma utveckling som för äldre båtar.

Mackey

PS
En deplacementbåt skulle jag just nu ine överväga att köpa, ska jag ha motor ska det gå fort och planat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt för nybörjare att hitta någon mindre familjebåt.

Men tack vare detta forum och andra möjligheter så ökar chansen att köpa rätt båt.

Men jag har damsugit Blocket på båtar under ett antal månader och letat efter en DC runt 6 meter. 

Och det har varit väldigt svårt att hitta, när det gäller små DC så verkar marknaden vara god fortfarande.

Sedan blir det svårare för mig som ny köpare att motivera mig att inte köpa en ny båt när det inte skiljer så mycket mot en 2-6 år äldre båt.

Det känns tryggare att köpa en båt av en båthandlare som nybörjare att många verkar ha en övertro på att sin båt inte sjunkit så mycket.

Men det verkar skilja en del på vilka märken som går bra, Yamarin, Bella, Ryds, Askeladden 2-6 år verkar sälja bra Import Amrikanare.

Men det är helt klart köparens marknad om man tittar på större båtar över 8-10 meter, där priserna är runt miljonen så verkar det stå stilla. 

Sedan tror jag som många skriver att det är en generations grej detta.

I dag letar den moderna familjen efter en enkel Weekend båt, man har inte tid/ork/råd att ha en stor 8-10 menters båt. Man känner att man inte ha tid att utnyttja den fullt ut och dessutom kanske har tillgång till ett landställe som oxå kräver omsorg/tid/pengar.

Så jag tror att det sker en liten förändring på marknaden, där små styrpulpeter alltid kommer ha en stor marknad mindre familjebåtar för dagsturer.

Men som många gånger förut, så kan jag ju ha fel igen :)

 

När det gäller mitt eget båtköp så letar jag.. kollat efter Yamarin 64DC mest och där tycker jag att ägarna verkar ha lite för hög tilltro till priset. Och jag har oxå sett att många har sänkt sitt pris och fått dom sålt. Men priset på en 2007 t.ex. är inte så stor skillnad mot en helt ny (Kampanj priser) hos Yamarin ÅF i Sverige Importföretag.

Så vi får se hur det går med vårt köp, semestern drar i gång om 2 veckor och då hoppas jag ha en båt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jämförelsen med Corvetten var bra. För ska man ta en bil måste man ta en som är tillv. i färre ex än normalt. En typ av entusiastbil.  Just i entusiasmen liger en stor skillnad mellan bilar o båtar...

Jag brukar säga att när det handlar om båtar är det 95% av hjärtat och 5% av nödvändigt ont, Bilar det omvända... Helt ostyrkt, men jag jobbar med bilar och träffar sällan några större entusiaster på verkstaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den som jämför en helt ny båt med 2 år gamla båtar och uppåt:

Jag köpte en ny båt för några år sedan via en återförsäljare i Haninge i samma tro om att det fanns garanti etc. Och det gör det också. Men det tråkiga är att när man köper en ny båt så är den otestad. Jag vet inte hur många åtgärder det blev till slut, men det var en hel del.

Det absolut tråkigaste med en båt är att varje gång man ska åtgärda något på garanti så är det ett sjukt meckande, man måste ta halvdag eller heldag från jobbet för att köra iväg båten till upphämtningsplats och när man ska hämta igen så är det samma historia.

Så nästa båtköp kommer det inte bli en ny båt, det är en sak som är säker. Nästa gång blir det en båt som har ett par år åtminstone på nacken så att säljarna har fixat till alla barnsjukdomar som uppstår den första tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! Nu jämför vi bilar och båtar, vilket jag tycker är fullt rimligt.

Det går självklart att hitta bilar från 70 och tidigt 80-tal som har hållit värdet eller till och med ökat. Corvetten till exempel har mycket motor och en design som fortfarande är tilltalande.

För den stora mängden bilar från dessa årtal är det däremot en helt annan prisbild. I mina ögon är t.ex. en Albin 25 jämförbar med en volvo 240, ful men praktisk.

Jag har själv 2st Alfa 75:or från 80-talet, dessa är enthusiast-bilar, som dessutom finns i betydligt mindre mängd än Albin 25, men betingar ändå inget större värde.

Jag har bekanta som haft 3 olika äldre segelbåtar de senaste 10 åren och som gjort rejäl vinst varje gång de sålt sina båtar. Jag betvivlar att anledningen är att de lyckat göra klipp varje gång de köpt ny båt, det handlar snarare om en skev marknad med överenthusiastiska köpare som tidigare gladeligen betalt överpriser för gamla båtar. När de nu skall sälja sin nuvarande båt (segelbåt 36 fot) är det en helt annan marknad. Köparna verkar inte värdera gamla båtar lika högt längre och de står inför att eventuellt göra rejäl förlust vid en försäljning. 

Det verkar därmed som att båtmarknaden går åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en motorbåt (eller en mindre segelbåt med inombordare) där en stor andel av värdet faktiskt består av motorn så tycker jag det är fullt rimligt att priset sjunker med åldern.

Det spelar ganska liten roll om motorn inte har gått mer än si och så många timmar. Har den 15 år på nacken så är det inget som säger att den inte rasar snart. För en gammal dieselmotor kan det faktiskt vara en fördel om den använts mer regelbundet än bara startats ett par korta gånger per säsong.

Därför tycker jag det är underligt när båtar som har några år på nacken kostar nästan lika mycket som de som är nya... motorn står ju för nästan 50% av värdet! Därför kan det kanske vara lite trögt att sälja en begagnad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke H

 

Kan det ha varit en Yamarin ?? om ja vilken modell och årsmodell samt problem

Undrar

 

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...