Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PolePole

Vem är det som sprider sitt toalettpapper i skogen?

Rekommendera Poster

Nu är det ny säsong och en ny årscykel för nerskräpningen i naturhamnarna har börjat.

De flesta (?) har lärt sig att inte tömma toaletten i naturhamnen och att man kan använda skärgårdsmajan för sina behov. men när det inte finns någon sådan i sikte, då verkar många inte veta hur man ska bära sig åt.

Inom synhåll för båten är det fint, men bara man går över närmsta krön börjar det. Nu, när det är tidigt på säsongen ser man bara ett fåtal tussar, men de förökar sig i rask takt. Fram i augusti är det svårt att inte trampa på gamla äckliga navända dasspapper när man rör sig mer än 20 meter från vattnet. När båtsäsongen är slut gör naturen sitt jobb fram till Maj med att bryta ner äcklet. Sen börjar det på ny kula.

Varför är det så svårt att gräva ner skiten efter sig?

Om man ska göra sina behov i naturen så är det ju enkelt att ha en liten trädgårdsspade bredvid toalettrullen. bara att ta med sig bägge när nöden trycker på. Gräv en liten grop, gör ditt tarv, skotta igen. Klart! Spaden behöver ju inte komma i kontakt med skiten. Perfekt hygien och det är rent och fint för nästa som kommer.

 

Tack för ordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog mycket bättre när toaförbudet införs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Anar jag en smula ironi? devil

Annars håller jag med trådskaparen, förjävligt att folk inte kan ta hand om sin skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är tack vare skitarna i skogen som det är så frodig grönska i Stockholms skärgård.

I synnerhet på de välbesökta öarna behöver växtligheten näring så de kan ta igen slitaget.  

Ut och jobba i bohusläns skärgård med kanske där inte blir så kalt framöver!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lördag 8tedar anlöptes Glommen sent på kvällen. Kuling, grov sjö gjorde att vi tog kväll där. Meningen var att fortsätta mot Blöteborg från Skåne, under natten, men den grova sjön gjorde att vi tog natthamn istället.

På morgonen  vid  5tiden uppsöktes bekvämlighetsinrättningen som var låst med kodlås. Lite tidigt att ringa hamnkapten. Varför stranden besöktes och bakom en sten i lä för kulingen donerade jag mina fekalier, allt till fromma för gödslingen av den karga stranden.

Glommen är ingen bra hamn när det blåser SV, sjön utanför bröts inte ner, orolig nattsömn, pga. ryckningar i förtöjningarna. Fin segling under söndagen till Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, det är inte särskilt trevligt.

Jag tror dock att de flesta försöker gräva ner men att det inte kommer (orkar?) tillräckligt långt ner så papret syns inte när de går därifrån men dyker upp efter några dagar med hjälp av kråkor och lite blåst.

Sen kan man ju undra över de som slänger flaskor och burkar och matförpackningar i naturen. Jag tycker nog det är värre än ett dasspapper som bryts ner ganska snabbt jämförelsevis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...