Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
El_jimbo

Bottenfärg i sötvatten (vänern)

Rekommendera Poster

Hej,

kommer hem med båt som gått i Stockholmstrakten under några år och jag kommer ha den i Vänern.

På den idag har det suttit en självpolerande bottenfärg där jag nu måste ta bort resterna. Frågan är bara vilken bottenfärg jag skall lägga på när jag är klar?

Har haft internationals lago racing II på liknande båtar, men finns det något annat som ni kan rekommendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde VC17 på Min förra båt, en flipper 575ht med mercury 115hk.

Hade inget att klaga på.

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig haft bottenfärg på arbetsbåten, som ligger i södra bottenhavet. Mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutade med bottenfärg i Mälaren för tio år sen, kan inte förstå varför jag slängde pengar på det tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mälaren ( sötvatten ) har jag aldrig bottenmålat mina båtar !

Det bruna slemmet(färgen) som kommer med tiden finns medel för att ta bort när väl båten skall torrläggas för vintern .  Biltemas fälgrengöring med oxsalsyra ( typ 40kr litern )

Spreya , vänta 10 minuter spola av ...........klart ! :-)

 

Min gamla Chris Craft som nu ligger i ny hemmahamn ute i Nacka är inte heller målad , och det är inga problem där heller enligt nya ägaren !! 

post-11345-1394236742,6572_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha din båt i vänern finns det ingen anledning att bottenmåla. Här finns ingen på växt, lite alger är allt som fastnar. och mot dem hjälper ingen bottenfärg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i samma sits. Så istället för en ny tråd fortsätter jag här. Ytters sitter det en självpolerande färg (vit) innanför det en hård färg (Svart). Jag skulle vilja ta fram gelcoaten för underhållet/fartens skull. (Sötvatten)

 

1. Hur går man bäst tillväga utan att skada gelcoaten? Skrapning går bort antar jag.

Slipning? Hur grovt?

 

2. Ifall båten mot all förmodan skulle vara epoxybehandlad, kan man se det på något sätt?

 

3. provade hastigt slipa ett litet osynligt hörn med exenterslipen (240), fick fram något brunt hårt. Gelcoaten ska vara vit. Kan det vara epoxy eller är det bara en hår bottenfärg som inte dammar bort lika snabbt som den polerande.

 

4. Om gelcoaten skulle vara för dålig/ful. Rekommenderas det en hård bottenfärg då eller kan man använda topcoat eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket skrivet om detta här på MG genom åren.

 

En duktig blästrare mattar bara ner gelcoaten, i övrigt hålls den intakt om den är i bra skick utan håligheter in mot polyester/glasfiber.

 

Skrapa går utmärkt, Gelplane pro scrap eller vad den heter kan anslutas till dammsugare.

 

Slipa går också bra.

 

Ska du lägga på epoxi eller vill du ha gelcoaten oskadd och inte göra något annat.

 

Gnid med en vit trasa med aceton, förblir den ofärgad så är det sannolikt epoxi. Det kan teoretiskt även vara någon annan tvåkomponentfärg, men det är inte ett dugg troligt.

Tjärepoxi kanske beter sig anorlunda i kontakt med aceton, men den sätter igen slippappret direkt så det är det nog inte.

 

Vi målade två lager vit epoxigrund och sedan två lager genomskinlig lamineringsepoxi 2015 och det funkar fortfarande bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det finns mycket skrivet om detta här på MG genom åren.

 

En duktig blästrare mattar bara ner gelcoaten, i övrigt hålls den intakt om den är i bra skick utan håligheter in mot polyester/glasfiber.

 

Skrapa går utmärkt, Gelplane pro scrap eller vad den heter kan anslutas till dammsugare.

 

Slipa går också bra.

 

Ska du lägga på epoxi eller vill du ha gelcoaten oskadd och inte göra något annat.

 

Gnid med en vit trasa med aceton, förblir den ofärgad så är det sannolikt epoxi. Det kan teoretiskt även vara någon annan tvåkomponentfärg, men det är inte ett dugg troligt.

Tjärepoxi kanske beter sig anorlunda i kontakt med aceton, men den sätter igen slippappret direkt så det är det nog inte.

 

Vi målade två lager vit epoxigrund och sedan två lager genomskinlig lamineringsepoxi 2015 och det funkar fortfarande bra.

 

 

Nr 1 är att ha gelcoaten oskadd och ha den som den är med endast tvätt och polering. Därav var jag lite rädd för skrapan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...