Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
wtf_mate

OMC = Strul ?

Rekommendera Poster

Jag hade en gång en Bayliner med en OMC 3.0L, det var bara strul. Min nästa båt hade en Mercruiser och den gick som en klocka. När man läser här på forumet så får jag känslan av att det är många som har mycket strul med sina OMC-motorer.

Skulle vara kul om någon kan agera motpol till dessa dåliga OMC-upplevelser. Detta är alltså ett upprop, har du positiva upplevelser av en OMC-motor, är det egentligen en förbaskat bra motor, har du kanske en gammal OMC V8 som aldrig sviker dig. Skriv ett par rader...... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMC är en byggnation/utförande av en grundmotor. Precis som på Volvo Pentas Aquamotorer.

Ofta används (gäller V8) Ford motor, eller vanligast är Chevrolet motor.

Mercruiser använder bara Cheva motorer (vad jag vet?) Vilket grundblock du har kan man oftast utläsa på betäckningen ex.

V8 5,7 OMC, Volvo Penta, Mercrusier = Cheva 350

V8 5,8 OMC, Volvo Penta = Ford 351

V8 5,0 OMC, Volvo Penta, Mercruiser är mkt svårare, då både Ford 302 och Cheva 305 går som 5,0. Sitter fördelaren akterut är det en Cheva, och på framsidan en Ford.

Som vanligt så är det underhållet och förarens vett å sans som avgör hur länge din motor överlever. Cheva motorerna är vanligast, följaktligen blir reservdelarna billigare då utbudet är större.

OMC delar har tyvärr blivit väldigt svåra att få tag på och där det går blir prislappen hög. OMC gjorde ett mycket känsligt elsystem till sitt Cobra drev, med microbrytare och slår av halva motorn vid växling det är nog orsaken till OMC's dåliga ryckte. 

//RC

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror i att det i grund inte varit OMC-motorerna det varit mycket fel på utan just som RC skriver de förbannade microbrytarna/ESA-switcharna som är ett krav med OMC-Cobradreven. Detta strul drar ju lätt skam över motorerna också. Motorerna består ju i stora drag av samma blockdelar oavsett om det står OMC, Mercruiser eller Penta på dem. Så ryktet om OMC som dåliga moterer grundar sig, tror jag i okunskap om vad det egentligen är fel på...

Jag kommer ALDRIG köpa eller rekommendera ngn att skaffa en båt med Cobra-drev efter mina microbrytarproblematiska år. Satte istället på ett VP SX på befintlig sköld vilken gav en helt ny, trygg båtupplevelse.



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 08 juni 2011 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...