Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst sdk780

Besöka Åland och Finland, vad krävs?

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Hej!

Inte precis så väldigt långt bort men nu när jag har köpt mig lite större båt så kommer tankarna på att ta en överfart till skärgården i Finland. Håller ju till i Arholmaområdet så det är ju nära rent avståndsmässigt.

Vad krävs av mig och båt för att göra en sån tur? Nautiskt kompetens? VHF? mm.

Att kloaken skall tömmas iland känner jag till.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika mycket nautisk kompetens som på något annat ställe i Östersjön skulle jag vilja påstå att behövs, inte mer åtminstone. En plotter kan ju vara skön att luta sig tillbaka på och jag rekommenderar inte att navigera efter sjökort äldre än från 2005! :)

Det du ska tänka på är främst fåglarnas häckningsperioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du behöver i sverige så gäller även på åland och finland.

Håller man sig i farlederna så blir det inte ngt problem.

PÅ sjökorten så stämmer inte alltid djupet men går du på vita områden och tar det försiktigt när du närmar dig land om du ska in i naturhamn så funkar det.

Dom har släppt nya sjökortet för 2011 och det ska bli intressant att se, för dom har gjort mycket mätningar på åland.

Kommer du till Mariehamn rekomederar jag östra hamnen så har du nära till allt samt många restauranger.

Sen har vi kvar 1,0 promillegräns.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Videre kan nämnas att Åland har massor med gamla skutleder/farleder och de flesta är utmärkta med enslinjer/linjetavlor. Vid hyfsad sikt är det otroligt bekvämt att använda sig av dessa.

Västra hamnen, där Pommern ligger och alla färjor lägger till. Östra Hamnen är den större gästhamnen. Tänk ut din odysse' runt Åland i förväg. För segelbåtar är det relativt lång segling mellan de bägge hamnarna.

De flesta som kommer från Söderarm på Svenska sidan går oftast direkt in mellan Marhällan och Kobba Klintars lotsstugor och sedan vidare in i Västra hamnen. De som går mot Östra hamnen lägger kursen från Söderarm lite mera ostlig och går in söder om Nyhamn, ost Stora lökskär och rakt norrut mot infarten till Östra hamnen.

Världens vackraste seglingsvatten

hälsningar

r



Senast ändrad av NewCat | 01 juli 2011 | 13:45



Senast ändrad av NewCat | 01 juli 2011 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Glöm inte att hälsa på andra båtar, det har jag hört att man gör i Finland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att man, åtminstone formellt sett, skall anmäla sig till kustbevakningen el dyl i Finland när man seglar in på deras territorium. Men att man med svensflaggad båt inte direkt blir bordad om man skippar det(!) Vet ej om detta gäller Åland dock.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte anmäla sig när man kommer till åland om man kommer från land som ingår i schengen som Sverige gör och även åland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg Coronet!

Du har bara en dryg timme öppet vatten över Ålands hav så det är en enkel resa om vädret är OK. Om du vill fortsätta från Åland över till Egentliga Finland (hehe!) har du en fantastiskt vacker 2-dagarstripp i lugn takt över till t ex Rosala (där jag håller till på somrarna). Rekommenderar ett stopp i Kökar för övernattning, där finns 2 bra gästhamnar och fin service.

Bengtskär (Nordens högsta fyr) och Morgonlandet (halvvägs mellan Rosala och Hangö) är två klart rekommenderade besöksmål i bra väder.

Gästhamnen i Nötholm på Rosala (N59 51 47.5, E 22 25 20.0) är ett bra ställe att ha som bas. Bjarne som är innehavaren är en cool hjälpsam typ som gillar svenska besökare. Mack, latrintömning, restaurang, affär och bastu finns. 

För några år sedan bytte man sjökortsstandard i Finland till WGS84 och färgskalor som är liknande de svenska. Tidigare gick allting i olika nyanser av grönt och var allmänt oläsligt och hopplöst. 

Åbolands skärgård är inte alls lika väl uppmätt som Stockholms så jag rekommenderar att du håller dig till säkra områden tills du känner dig hemmastadd. Vissa områden är så fulla av grynnor att även de som är uppfödda i området går på grund. Som sagts i ett tidigare inlägg finns det massor av enslinjer - gula/röda tavlor - och dessa är grymt användbara.

Lycka till!

P-O



Senast ändrad av politby | 02 juli 2011 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske kommer lite utanför ämnet men när diskussionen ändå är igång tänkte jag att fråga; Är det någon som har bra färd /hamn-tips i norra delen av skärgården mellan Åland och (egentliga) Finland? Alltså det som ligger norr om det som kallas Delet och med en nordlig avgränsning av Nystad/ Raumo.

Tar också gärna emot tips om vart man INTE ska gå, sådant är också värdefullt vetande.

 

PS. Har segelbåt med ett djupgående på ca 1,8m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jussi, bra sida med många platser att läsa om -synd bara att man inte förstår ett ord finska. Jag ska försöka begripa lite av sammanhanget ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tack för båtberömsmiley

Kul att tråden starade om och info om att anmälan inte behövs! Har skaffat Coroneten just för att kunna göra lite längre turer med god säkerhet men fortfarande med så pass liten båt att jag får plats vid bryggan. Jag sökte speciellt efter en Coronet som fortfarande hade sitt dubbelmontage kvar. Bra just vid passering över öppet hav även om det inte är långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...