Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
maneri01

mycket volt från utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Har hittat andra trådar om detta fenomen men ingen som svarar på min fråga.

Har en Mariner från 90 talet som går som en klocka. Problemet är att den laddar för mycket när jag drar på med gas. Det springer inte iväg utan det kryper sakta uppåt till 16.8 volt där det stannar. När jag ligger på friläge ladda den 12.5 men sedan smyger den som sagt sakta uppåt. 

Min fråga. Kan det vara något annat än voltregulatorn som det är fel på?

Är det voltregulatorn som jag har fotat? (den med flänsar)

post-10005860-1394236728,1039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det va så att du inte har nån regulator utan bara en likriktare?

I vanliga fall har man ingen regulator då strömmen är rätt svag och batteriet tar vad det kan få.

Ett fullt batteri åker lätt upp i spänning om man inte har nån reglering och utan batteri kan den nå 40-50 V ibland. Har du bra koll på batteriet så avbryt laddningen när batteriet fått 14,5V i ett par timmar eller när spänningen gått upp till 15V. Det är bra för batteriet att koka ett par timmar men spänningen ska hålla sig under 15V kan man väl säga. Elektronik kan gå sönder t.ex och batteriet ska inte överladdas. Slå på lanternorna t.ex om det blir för mycket av det goda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ditt svar, men det känns som en fullösning. Fanns det ingen regulator på motorerna 92-95?! Som det är nu kan jag inte köra GPS då den klipper när laddningen når 16 v varpå jag inte har haft den inkopplad mera. Har mätt spänningen med riktiga instrument direkt på batteriet. Ingen annan lösning!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen annan som har en lösning på detta problem? Motorn kastar alltså aldrig upp volten till 40 eller 50 utan slutar vid 16,8....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter själv. Jag tror att denna motor är byggd av Yamaha. Tittade i deras handbok och hittade följande bild. verkar som sagt vara regulatorn och/eller likriktare. Nu skalla man bara identifiera dem också. Någon som vet om det är samma enhet på denna motor och om det är vad jag har fotat i första inlägget?!

post-10005860-1394236728,1958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga detaljer om din motor men är du säker på att den stannar vid 16,8V så kan du ta ned spänningen med dioder. 0,7V per diod. Tre st så har du 14,7V vilket är en lagom spänning till batteriet och GPS:en.

Du kan också kolla efter regulatorkrets eller skaffa en solcellsregulator på c:a 10A eller vad din motor mäktar med. Svänghjulsgeneratorer brukar inte klara mer än några ampere men det kanske din gör.

Med solcellsregulator är du förberedd för solceller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle välja det. Vart skulle jag då koppla till panel från regulatorn? skulle de gå till min generator? Skulle inte detta kunna medföra att CDI boxen tar stryk? skickar med en  bil på typsika laddningssystem, vet ej om mitt ser ut exakt så, men vart ska jag sätta panel ut?

post-10005860-1394236728,282_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det blev ju svårare med en motor som har startmotor. Det blir en hel del kopplande för att få till en reglering. Startmotorn använder samma ledning som den som laddar batteriet så den kan man inte bryta upp utan vidare. Det verkar bara vara en likriktning och ingen reglering syns i kopplingen enl. den undre bilden.

Svårt att veta hur man tänkt när man konstruerat motorn. Ett batteri mår ju inte så bra att ligga och gasa  med 16,8 V och elektronik kan förstöras. Kan vara så att man räknar med att ett batteri håller för att laddas med den höga spänningen då det är sällsynt att man kör timme efter timme. Några GPS:er fanns heller inte när motorn tillverkades så man var väl inte så noga med det. Lampor frö lanternor belastade väl lite lagom. Kanske ful-lösningen kunde passa ändå. Mät spänningen med lanternorna påslagna. Eller ta lämplig belastning i form av 12V-lampor.

Din GPS skulle hursomhelst fungera bättre med några dioder i serie. 3 st á 0,7V så får du 2,1 V lägre. Med 14,7V skulle du också kunna ladda ett extra batteri för andra elektronikprylar som du då givetvis kopplar direkt på det extra batteriet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Tack! Skulle man kunna sätta dioderna före batteriet då? Vart får jag tag i sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert det hjälper med ett par dioder eftersom du troligen bara har en spole som sitter under svänghjulet. Den är inte reglerad till 16.8V utan bara öser på med vad den kan ge pga varvtalet samt vad den inre resisistansen dämpar.

Nån form av laddningsregulator bör du sätta dit om du är säker på att det bara sitter en likriktare där nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror heller inte att det stoppar vid 16,8V. Kan bero på batteriet var det hamnar men givetvid på belastningen. Möjligen skulle du kunna göra en halvful koppling med ett spänningskännande relä.

Har för mig att det finns såna för nån hundring. Kopplar du det till en skaplig glödlampa och till batteriet så minskar spänningen och håller sig under eller samma som brytspänningen. 

Har du t.ex ett relä som sluter vid 13,5V och vill ha lite högre borde du med en diod få reläet att känna t.ex 14,2V vilket kan vara en lämplig spänning.

Dioden har ett fast spänningsfall i framriktningen på c:a 0,7V. Oberoende av strömmen. En trevlig komponent för likriktning och för manipulering av laddningsspänningar.

(Har själv en diod som höjer spänningen från generatorn så jag kan välja hög eller låg laddning, 14,7 eller 14 V. Dubbel laddning vid den högre spänningen. 

Kräver generator med senseledning och gäller förstås inombordare.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en voltmätare i mitt ekolod (Lowrance) och den visar ibland upp till 16.4v.

Men det är väldigt olika och beror nog på hur laddat batteriet är. På utvägen kan den visa över 16 volt, medans på hemvägen ligga på runt 14 volt.

Har dock aldrig haft några problem med någon elektronik, än så länge i alla fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar!

Kan börja med att de i framtiden som har problem med hög spänning mariner inte behöver bry sig om mitt första inlägg. Den delen som jag har fotat med flensar är bara likriktare.

Övrigt så fattar jag inte Hur Ni menar med spänning på hemvägen!? Har som sagt ett nytt batteri och mätt spänningen direkt på det. I övrigt så har jag två kablar som går till motorn ( och -?) Mitt största problem är inte initialt att eventuellt krascha ett batteri utan att jag inte kan köra varken GPS eller ekolod då de klipper vid för hög spänning. 

Vart kan jag köra dioder?

Om jag inte köper dioder bör man då satsa på en ny orginaldel (spänningsregulator) Eller om man bör satsa på en CTEK 250S http://www.battericentrum.se/marinladdare/306-ctek-smartpass.html

Förslag och motiv tages tacksamt emot. 
PS hoppas kunna presentera en slutlig lösning inom 2 veckor. Den kommer givetvis att redovisas med bilder....



Senast ändrad av maneri01 | 07 juni 2011 | 17:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en laddningsregulator så blir det rätt.

Dioder kommer inte att funka bra i ditt fall för du har ingen regulator. . Forgus 31 använder dioder till en genererator som redan har laddningsregulator och då är det rätt.

Marinladdare är väl en grej du laddar batteriet från land.(230V)

Varför inte använda motorn när den uppenbart har en bra generator redan bara den kompletteras med regulator? 

Jag har generator (belysningsspolar) i mina snurror som bara ge ca 4 amp och då behöver jag inte  regulator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klokt. Beställde en regulatorsatts idag. reservdelsnummer 84125M Köpt från marinshoppen, får hoppas den passar, men de verkar kunna sina grejor priset låg på 1400 moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser en voltregulator ut till mariner (den jag äger) årsmodell -95. återkommer med bild när den är monterad, vart man hittar den osv. Som sagt. den första bilden visar likriktare (den enheten som har flänsar)

 

post-10005860-1394236740,6225_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Har nu bytt regulator och varit ute och provkört båten. Tyvärr så kryper laddningen sakta upp till 16,7 v efter en stunds längre körning. På tomgång ligger jag fint kring 13 volt men när jag kör fullt så kryper den sakta, sakta uppåt. Vad ska man hitta på?
Skita i det är ett alternativ, hur säkrar jag upp utrustningen mot hög spänning? trditionellt är det ju att man sätter säkringar för styrka (A) eller finns det något annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringar skyddar mot överström. Den höga spänningen beror av det motsatta, dvs för låg belastning.

Oreglerad laddning från utombordare har diskuterats många gånger tidigare. Ibland framförs åsikten att spänningen visserligen är så hög att den är skadlig för batteriet, men eftersom strömmen är låg så gör det inget. Jag vill påstå att resonemanget är både fel och rätt.
16,8 V polspänning på batteriet är 16,8 V, oavsett spänningskällas inre resistans. Naturligtvis är det inte bra, men så här har det varit under långan tid på utombordarna, det är först under senare år tillverkarna brytt sig  om att försöka begränsa spänningen.

Använd ett öppet batteri där du själv kan kolla och fylla på vatten. Placera batteriet väl ventilerat. Om du har utrustning du är rädd skall ta stryk av överspänningen så koppla in ett par tre dioder i serie med matningen till dessa. Du kan också få samma effekt genom att koppla in en last, t.ex. lanternorna när spänningen går över 14,5 V.


Kör och var glad.

Jag hade ungefär samma överspänning på min Yamaha 55 -76 som vi hade i 26 år. Till denna höll batteriet i ungefär 8 säsonger. Behövde bara fylla lite vatten och hålla betteriet underhållsladdat på vintern. Det senare har större betydelse för livslängden än de fåtal timmar som batteriet utsätts för överladdning.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte byta regulatorn.

Den fungerar ju inte.

Har säljaren sålt en regulator så får han väl stå sitt kast. Trodde han (som de flesta) att likriktaren (som det väl var) var en regulator och har tagit betalt för det (det säger prislappen) så ska du få en som lägger sig på max 14,7V som de flesta accar accepterar under rätt lång tid. Likaså elektronik verkar klara sig med spänning på 15-16V.

Åtminstone ska han be om överseende och lätt rodnande ta tillbaka regulatorn och gärna ge dig en smärre kompensation. Du har resor, inkoppling och felsökning som har kostat dig en hel del.

Okunskap kan kosta. Kunskap kostar ju och det fick han på köpet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu fortsatt att läsa på lite, dock ej provat. men kan det vara värt att prova att byta batteri? Har läst i många trådar att är det något knas med batteriet så springer spänningen lätt iväg uppåt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, gå tillbaks till affärn och säg till om en regulator som fungerar. Batteriet kan inte ge för hög spänning. Batteriet ska bara ta emot och spänningen ska inte överstiga 14,7V. 

Regulatorn blir inte bättre för att du läser på. Den är antingen trasig eller så har du fått en likriktare. Det är inte alltid leverantören vet skillnad. 

Jag skulle ha provat med en solcellsregulator om jag inte kan få rättelse på leveransen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker en gammal tråd till liv, men har en fundamental fråga. Forgus31 anger att det blir komplicerat med en regulator mellan likriktaren och batteriet då startmotorn är inkopplad där.

 

Är det någon skillnad på att ha det som idag, med en direkt DC från likriktaren (som kan bli för hög spänning för batteri och elektronik) eller en reglerad DC som aldrig går över ett visst värde (som är lämpligt för batteriladdning och elektronik)?
 

Varför blir en regulator i serie med likriktaren ett problem för startmotorn? Är det ngt grundläggande i hur regulatorn funkar som gör att det inte gör?

 

Jag har en Mercury 1969 där jag skulle vilja stoppa in en regulator av denna modell (https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-down/spanningsreducerare-1530v-dc-till-138v-dc-12a/) efter likriktaren, schema enligt bild nedan.

 

Mvh

Johan

45F32F85-9BC7-4422-91A8-1BB55CBEC2B2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13,8 V är alldeles för låg spänning för effektiv laddning. 13, 8 V är den så kallade float-spänningen, dvs lämplig spänning vid underhållsladdning av ett fulladdat batteri. Med ett halvladdat batteri blir laddningen väldigt ineffektiv.

 

Jag antar att det är en rak 4:a eller 6:a du har. Om den inte är ombyggd så har din motor batteritändning. I det fall denna är kopplad via en CD-box, så är CD-boxen mycket känslig för batterityp. Endast öppna blybatterier (med påfyllbara celler) brukar rekommenderas. Med ett sådant batteri finns egentligen ingen anledning att ha en regulator. Det klarar utan större problem att hantera överspänningar under de korta tider motorn är i drift vid så höga varvtal att spänningen överstiger 14,6 V. Livslängden blir ofta uppåt 10 år om det underhållsladdas på vintern.

 

De som ändå vill ha en regulator sätter ofta in en 8M0084173 som används i nyare motorer. Den begränsar spänningen till ca 14,6 V och går att få tag på som "piratdel" för några hundralappar.

 

Om du vill veta mer om tändsystemet föreslår jag att du googlar CDI electronics trouble shooting guide. I denna finns mycket matnyttig info även om så gamla motorer som din.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Johan_Danielsson:

Forgus31 anger att det blir komplicerat med en regulator mellan likriktaren och batteriet då startmotorn är inkopplad där.

Jag förstår inte riktigt detta resonemang. Likriktaren ersätts med regulatorn, gula ledningar till laddspolen under svänghjulet svart jordas till gods (likriktaren jordas direkt mot gods och saknar därför svart ledning), röd kopplas som röd från likriktaren. Den grå är pulsledning till varvräknare. Det främsta problemet är nog att att hitta en lämplig plats att montera regulatorn då den behöver kunna avleda värme. Lite letande på nätet ger nog tips om hur andra löst detta på just din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket utförligt svar!


Ang problematiken med regulator och startmotor har jag sett info i ngt amerikanskt forum att det ”kan bli problem” (ej mer specifik än så) då de flesta regulatorer reglerar på minus-sidan, kan det vara något att ta hänsyn till?

 

8M0084173 - är det alltså en kombinerad likriktare och regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Johan_Danielsson:

8M0084173 - är det alltså en kombinerad likriktare och regulator?

Yes, huruvida spänningsregleringen efter den interna likriktningen reglerar på plus eller minus-sidan kan man inte säkert veta, men det saknar helt betydelse. Laddspolen är potentialfri, dvs saknar anslutning till vare sig jord eller plus och blir sammankopplad med jord först efter likriktaren/regulatorn. Detta är också anledningen till att generatoranslutna varvräknare slutar funka om likriktaren/regulatorn är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som fått rätsida på problemet? Har en mariner 30hk 2-takt som laddar nästan 17 volt när jag kört en stund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...