Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tunafishburk

Bayliner 175, ett par frågor

Rekommendera Poster

Hej.

Har en bayliner 175 en 05:a med mercruiser  3.0 135hk motorn.

Ett par frågor :

1. Var ute med en bekants bayliner 175 en 06:a , jag noterade då att hans gick upp i nästan 45 vid fullgas medan min bara går i ca 35. Vad kan detta bero på ? är det någon skillnad på årsmodellerna, propeller eller liknande ?

2. Funderar på om man skulle köpa en ny propeller för att få lite bättre prestanda, vad kan rekomenderas att man köper ?
 

3.Min tankmätare står och tickar lite fram och tillbaka, någon som vet vad det beror på ? går det att fixa utan att byta givare eller mätare ?

4. Får inget ljud från oljetryckssummern när jag vrider nyckeln, någon som vet hur man kan felsöka/fixa detta ?

 

Mvh
Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv en Bayliner 185 årsmodell 2010. Hur kollade ni hastigheten, med GPS eller båtens mätare? Lita inte på båtens mätare, det är det instrument jag bryr mig minst om av alla...

Vad har du för propeller nu ?

Att tankmätaren tickar lite är helt normalt då bränslet skvalpar omkring där...

Vad för ljud menar du? Min piper bara när jag startar som en koll att varningen funkar normalt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det var båtens mätare i båda fallen, men det är väl som du säger att det kan skilja mellan mätarna, ska kolla upp det hela med gps.

Lär erkänna att jag är ganska mycket nybörjare på det här med båtar, hur kollar man vilken propeller man har, är det tryckt någon stans på den ?

Det jag läst mig till är att när man vrider nyckeln till första läget skall man få en pip signal som indikerar att man har oljetryck i motorn innan man startar, men det kanske är till någon varning som du skriver . 

Mvh
Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående farten så kan en skillnad vara att den ena båten visar knop och den andra visar mph. Visserligen gör ju inte det en skillnad på 10 i den farten men med felvisningar hit o dit så kan det vara en förklaring.

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja du får en varning på lågt oljetryck innan du startar motorn, summern ska sedan sluta ljuda när motorn startar och oljetrycket bli rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var det som jag hade läst, men jag får aldrig något ljud från summern ...

Ingen som har tips på propellrar ?

Mvh
Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellerns storlek står instansat på den, kolla vad det står där, sista numret t.ex 21 betyder stigningen, desto högre nummer, desto brantare stigning...Vad  varvar din motor på Max fart, hur många RPM? rekommenderat är aningen under 5000 med normal last och trimmad rätt..

Min hastighetsmätare visar ca 41MPH vid max fart och ca 4900RPM, den verkar stämma relativt bra med GPSn som visade 36 knop, din båt är aningen lättare och har läst att den gör ca 38 knop...



Senast ändrad av Mark77 | 06 juni 2011 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för bra info. ska kolla både propeller och varv nästa gång jag åker ut med båter, Jag återkommer .

 

Mvh
Johan  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ! 

Nu har jag kollat upp lite och det visade sig att den gick i ca 34 och att den varvade bara ca 3200  vid fill gas tyckte att det stod quicksilver 13/21 på propellern , vad kan man utläsa av detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Quicksilver är märket på delarna till Mercruiser/mercury, 21 stigning, vill minnas att min har samma stigning(kan kolla idag), men den varvar 4800 rpm, Vid 3200 ligger jag på typ 23 knop.

Låter som ett märkligt problem, det underligaste är att den ändå går såpas fort, var det med GPS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja låter lurigt det här ,,undrar vad det kan bero på ? tacksam för tips.  Vore kanon om du vill kolla på din propeller om det är samma stigning. Det var på mätaren men jag ska försöka kolla med gps idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tiltat ner drevet ordentligt så du inte gräver ner båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller de farterna så ska du snarare ha drevet uttrimmat tills du känner att båten blir ostabil eller tappar grepp och övervarvar. Då trimmar du in lite, så gör man för att nå toppfart. det är ofta små justeringar som behövds göras hela tiden när man kör för att hitta bra fart men även för att hitta ett bra gångläge vid marschfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag med på, men det förklarar ändå inte skilnaden eftersom att båda jag och min kompis hade helt nertrimmat vid testet och det skiljde ändå så pass mycket.

Antingen så går min båt som skit eller så är det propellern eller det kan ju vara att mätarna visar fel också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni provat att köra bredvid varandra på full gas?

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tunafishburk .....Du nämde fel,det är en 07:ans jag har;-) Som sagt det skilljer ganska skaplig hastighet på min och Tunas. Jag har kollat min propeller nu och det är en 14,25x21. Min mätare visar kmh och mph. Den visar 45mph vid fullfart och det är uppmätt till 41,66 knop med gps!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Någon som har lite koll på det här med propellrar, kan skillnaden mellan en 14,25x21 och en 13/21 vara orsaken till hastighetsskillnaden som beskrivs här tidigare i tråden ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Glastron MX 175 med samma motor fast i Volvo Pentas utförande. Jag kör med en 14.25x21 alupropp (originalaren) och får upp min båt i 37 knop vid 4800 rpm.

Jag tycker att Linkannr1's nästan 42 knop låter otroligt bra med en sådan motor, dom jag vet om har alla legat runt 36-38 knop så det är bara att gratulera till ett fint exemplar (eller det är kanske alla vi andra som har dåliga exemplar).

Dock så är 45mph lite drygt 39 knop och inte 41.66 men jag kanske missförstod något där.

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknade fel,när det mättes med gps så var det i kmh och jag kom upp i 75km/h som är ca 40,5knop. Har oxå orginal propeller på.Sen så tror jag knappast att mitt exemplar är någe bättre än någon annans.Men det kan väl kanske ha lite betydelse att båten knappt gått 11h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen.

Nu är problemet löst.

Som ni säkert förstått redan så är jag en stor nybörjare på det här med båtar. Hade jag bara lysnat på All_to_slow  tidigare så hade problemet varit löst för länge sedan. Som All_to_slow  skrev :

När det gäller de farterna så ska du snarare ha drevet uttrimmat tills du känner att båten blir ostabil eller tappar grepp och övervarvar. Då trimmar du in lite, så gör man för att nå toppfart. det är ofta små justeringar som behövds göras hela tiden när man kör för att hitta bra fart men även för att hitta ett bra gångläge vid marschfart. 

Jag viste att man kunde göra lite justeringar och få den att gå bättre om man tilltade drevet men okunnig som jag var så tog jag för givet att det inte gick att påverka farten så mycket, där hade jag fel.

Idag då jag var ute och provkörde så gick båten som jag beskrivet tidigare men sen provade jag att laborera med uttrimmningen och helt plötsligt gick båten i 69 km/h.

Bra med forum man lär sig alltid något nytt.

Tack för all hjälp !

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men vad varvade den vid den hastigheten då? Bryr mig mera om RPM än hastighet då det gäller båtar... På min så kan man inte trimma upp väldigt mycket, en bra bit under 1/4 på trim mätaren är max annors tappar propellern greppet...



Senast ändrad av Mark77 | 14 juni 2011 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...