Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke_goteborg

Köp av båt 4.10 meter tips HR410 sport

Rekommendera Poster

Hej alla, är helt ny på forumet och har aldrig ägt en båt i hela mitt liv, det ska dock bli ändring på detta :)

Jag funderar på att köpa en HR 410 Sport med 40 HK. Mina frågor är följande:

1. Enligt säljaren ska den göra drygt 30 knop. Då bör den kunna dra en Wakeboard utan problem ellerhur?

2. Är båten tillräckligt stor för att kunna åka i havet? Kommer inte använda båten när det blåser mycket naturligtvis, ska ha den till bad, fiske och wakeboard.

3. Hur långa turer kan jag göra med båten, kan man tillexempel åka från hamnen i Hjuvik till Öckerö?

Ha de gött / Mikael

post-10018915-1394236727,5253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Mikael, klart  skall köpa båt!

Normalt brukar 40 hk vara lägsta gränsen för vad som upplevs acceptabelt då man skall dra skidor eller wakeboard, framför allt om man skall starta på en skida. Det aktuella objektet är dock en väldigt liten båt, och borde därför gå ganska bra med 40 hk, om maninte skall ha med sig hela släkten.

Om du skall använda båten i havet skulle jag avråda dig från att köpa en så liten båt. Framför allt o m du inte är så van båtförare. Det kan snabbt bli obehagligt med en så liten båt i havet om det börjar blåsa eller kommer större dyingar/svall.

Den båt jag har nu är 4,3m ch liggeri en sjö. Trots att den är överbyggd, har ruta och ovanligt höga fribord för båttypen (sportbåt) är jag mycket tveksam till att lägga i den i havet.  

Jag skulle rekommendera en båt runt 5 m och 70 - 90 hk för att göra det du beskriver ovan. 



Senast ändrad av 24-seven | 05 juni 2011 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...