Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cruise

Faktiska försäljningspriser

Rekommendera Poster

Om man tittar på vilka priser som många på Blocket begär för sina båtar verkar de inte inse hur marknaden ser ut.

Hörde t.ex. det här inslaget på radio som verkar ge en hint om att privatpersoner annonserar ut sina båtar ca 20-25% över marknadspris: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4515840

Själv funderar jag på en Maxi 68 eller Maxi 77 med kravet att de ska vara någon av de sista årsmodellerna samt vara i bra skick och hyfsat med utrustning. Rimligt pris kan jag tycka är ca 35 000:- för en Maxi 68 och 55 000:- för en Maxi 77 som uppfyller dessa krav. Tittar man på annonserna på Blocket så är det ytterst få annonser där priserna ligger på en sådan nivå.

Undrar om det är någon som köpt en sådan båt på senare tid och vilket pris ni betalade jämfört med det utannonserade? Intrycket man får är att det går ungefär 10 båtar per presumtiv köpare så priserna borde vara på väg ner ganska ordentligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som har sina båtar ute till försäljning till högt pris har ingen panik att sälja blir den såld så blir den annars har man den ett år till. Rätt var det är kommer det en köpare som anser att det höga priset är motiverat på just den båten sen blir det garanterat lite prut i slutet.  Gjort samma sak själv sommaren året efter blev båten såld till mitt begärda pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så konstigt. Jag har några gånger försökt annonsera ut saker för det lägsta pris jag kan tänka mig och upptäckt att oavsett hur bra priset är från början så ska folk alltid pruta. Sålde för ett par år sedan en SAAB 9000 skattad, besiktigad och fullt fungerande för 1500:- tror ni inte att köparen ville pruta?

Vad gäller båtar så gär båtmäklare och privatpersoner samma sak. Skilnaden är att mäklaren oftast är helt medveten om att han satt ut båten 20% högre än vad han vill ha.

Vi har också en båt till salu nu och priset satte vi ut ca 15% högre än det lägsta vi kan tänka oss. Nu har vi sänkt i annonsen för att få fler intressenter och det börjar närma sig lägstapriset. Som föregående sa så är det nog så att många inte har någon större brådska att sälja. Så är det för oss. Skulle vi ha båten ett eller två år tillo så är det helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte köpt någon båt tidigare så det kanske är helt normalt att man erbjuder säljaren ett pris som ligger 20-25% under det utannonserade om man är intresserad. Jag tycker att de riktpriser som jag nämnde känns ganska vettiga för respektive båt av för någon av de sista årsmodellerna i bra skick och med den viktigaste utrustningen. Om jag jämfört detta med de annonser som ligger ute just nu på Blocket finns det några enstaka 77:or som kan matcha mina kriterier och inga 68:or.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog blandat. En mäklare har ofta ganska god koll på vad båten är värd och lägger ut ett högre pris med prutmån. En del privatpersoner gör lika dant medans en del helt enkelt tror eller tycker att deras båt är värd mer än den är. Generellt tycker jag att båtarna i norden är övervärderade och priserna är höga jämfört med resten av Europa och ännu högre jämfört med nordamerika. Jag tycker också att våra svenska båtar är övervärderade. Kvalitet, standard på snickerier osv är inte så hög som vi vill tro, man hittar ofta lika hög, eller högre kvalitet och standard på båtar byggda i t.ex. Kanada, Japan, USA och på flera håll i Asien. Mycket av det kan skyllas på att vi i Sverige är väldigt konservativa när det gäller vilka båtar vi kan tänka oss att äga/segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=908 Här kan man se att vårens Maxi 77:or sålts för mellan 45 och 95 tusen! 2010 var prisspannet 32 till 75 tusen och medelpriset 49 577 kronor.

Just nu annonseras Maxi 77:or på Blocket i Stockholm för mellan 30 och 89 tusen kronor.

Jag tycker prisbilden på Sailguide och Blocket stämmer rättså bra överens. Sedan har jag svårt att förstå att en Maxi 77:a ska kosta nästan 100 000:- kronor, men jag har ju inte sett båten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i och för sig inte det är så konstigt om Maxi 77-or kan ligga i ett spann mellan 40 000 - 100 000. Det beror på vad man är ute efter, ska man ha den absolut billigaste Maxi 77-an så får man ofta vara beredd på att det är en risbuske man köper. Att få ordning på och uppgradera en sådan båt med t.ex nya segel, motor, instrument, dynor mm kostar ofta på en hel del och då ska man ändå tänka på att den risbuske man började renovera kan ha andra defekter på grund av dåligt underhåll -det är inte allt som går att byta ut i ett nafs.

Om man sedan hittar den perfekta Maxi 77-an som är ägarens ögonsten där det mesta är uppgraderat och i toppskick så kan det vara väl satsade pengar att betala 100 000:- för den. Jag skulle t.o.m kunna säga att man kan få båten billigare än vad den egentligen borde kosta p.g.a att ägaren inser att han/hon aldrig kommer att kunna annonsera ut båten till det egentliga värdet. Då får du troligen en båt där allt fungerar till skillnad från risbusken där man under flera år får hålla på och rätta till nya problem som man med tiden upptäcker.

 

Att köpa en beg båt från 70-80-talet är inte riktigt att jämföra med att köpa en 10 år gammal bil. Båtar är mer individer, eller har i alla fall blivit det med åren under det att ägaren satt sin egen prägel på båten, gjort sina egna installationer mm. Och det finns bättre och sämre sätt att installera och montera saker.

 

Lycka till med letandet och mitt tips är att det är sällan det billigaste är det bästa. Sedan kan ju ens egen budget göra att man vill fördela kostanden över ett flertal år och då kan man skaffa en rullande renovering och samtidigt få ett fritidsproblem löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldern har ju egentligen ingen betydelse vad gäller plastbåtar.

De håller ju i princip hur länge som helst. Det som slits och kan bli dyrbart är motorn och/eller segel om det är en segelbåt.

Går därför inte att jämföra med bil tycker jag.

Dessutom, vill man ha en långkölad båt mellan 20-33 fot som i princip är ett krav för jordenruntseglingar så byggs ju inte dessa längre då det är för dyrbart. Dessa båtar med ny motor går i princip inte att få tag i som nya.

Allegro 27 eller 33 är ett suveränt exempel. Vad skulle en sådan kosta att bygga idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnar en gammal tråd här.

 

Är prutmånen i Sverige ca 20% för annonserade båtar runt miljonen? Och brukar detta gälla oavsett om båten är i fint skick och utan behov av reparationer?

 

Annars brukar ju prutning vara kopplat till upptäckter av fel vid besiktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Öppnar en gammal tråd här.

 

Är prutmånen i Sverige ca 20% för annonserade båtar runt miljonen? Och brukar detta gälla oavsett om båten är i fint skick och utan behov av reparationer?

 

Annars brukar ju prutning vara kopplat till upptäckter av fel vid besiktningen.

Priserna kan kanske skilja 10-20% mellan vår och höst men har svårt att se att prutmånen på annonserade båtar kring miljonen är 20%. Annonspriserna följer normalt säsongsvariationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt är inte som bil, där det finns tusenfalt fler av precis samma skick, ålder o.s.v. En båt är mycket mer en unik individ, och priset som sätts kan bero på många olika saker. Vad som är ett "fel" är heller inte självklart, priset kan ju redan vara justerat efter detta (som många säljare säkert skulle säga). Sedan vet vi ju alla att besiktningsmän - oavsett om det är hus eller båt - gärna garderar sig med luddiga påpekande om både det ena och det andra.

Visst, om det dyker upp allvarliga och odiskutabla fel vid en besiktning kan det säkert bli tal om en rejäl prisförhandling. Men det är ju för att objektet plötsligt inte är det som beskrevs, utan med någon form av defekt. Alltså inte riktigt samma förutsättningar och inte det jag skulle kalla den vanliga "prutningen".

 

Sedan måste du fråga dig om det viktiga är att pruta på priset si och så många procent, eller att betala det båten är värd - för dig ?  Jag tror nämligen prutmånen kan variera högst betydligt och av olika orsaker, så något generellt är svårt att säga.

För det är många båtägare som vet vad båten är värd och sätter ett ganska realistiskt pris redan från början. Där är prutmånen sannolikt inte så stor, men du kommer ändå inte betala ett överpris.

 

Sedan finns det många andra som sätter rent orealistiska priser, och - vad värre är - själva verkligen tror båten är värd detta. Då räcker kanske inte ens 20% för att komma ner i "rätt" pris, samtidigt som denna kategori människor sannolikt redan ser en prutning på 5% som oförskämt.

 

Den tredje kategorin vet vad båten är värd men också att köpare brukar vilja pruta. Och sätter annonspriset därefter. Men det är nog mer 5-10% för högt, inte 20%.

 

Som sagt - det realistiska priset - för dig - på en viss båt får du alltså fundera fram själv. Då har du också svaret på prutmånen, från båtindivid till annan 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Väldigt svårt det här.

 

Jag kan ju gå upp och lägga ett bud nära min smärtgräns, för en båt jag gärna vill ha. Jag skulle kunna bjuda lite högre ändå, men då har jag inte mycket pengar kvar som buffert till annat som kan vara viktigt.

 

Men säg att jag startar att lägga ett bud på 20% under annonserat pris (vilket ändå är mycket pengar för mig). Brukar det i regel bli budgivning, så man i så fall får chans att bjuda igen? Har båtmäklaren även skydlighet att dokumentera och redovisa alla bud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Terri:

Men säg att jag startar att lägga ett bud på 20% under annonserat pris (vilket ändå är mycket pengar för mig). Brukar det i regel bli budgivning, så man i så fall får chans att bjuda igen?

Helt omöjligt att säga, och det varierar. Säljaren får ju sälja till vem den vill och de kanske tycker det är jobbigt med budgivning. Som sagt - det är du som skall betala max vad du tycker båten är värd. Utgå heller inte från att säljaren (eller mäklaren, om sådan är inkopplad) har satt rätt pris. Eller rätt+20%.

 

6 minuter sedan skrev Terri:

Jag kan ju gå upp och lägga ett bud nära min smärtgräns, för en båt jag gärna vill ha. Jag skulle kunna bjuda lite högre ändå, men då har jag inte mycket pengar kvar som buffert till annat som kan vara viktigt.

Och det var lite därför jag tryckte på att du skall fundera på vad DU vill och framförallt kan betala för en båt som du kanske har hittat. Om det är din smärtgräns så är det, men det behöver ju inte betyda att båten inte är värd mer. Sedan finns det sådana som betalar överpris utan att förstå bättre (eller sin smärtgräns, om de har någon). En sådan skall man inte buda mot utan vänta på en annan båt.

 

Om man måste gå över sin smärtgräns har man antingen för stora drömmar, eller också skall man spara lite till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Priserna kan kanske skilja 10-20% mellan vår och höst men har svårt att se att prutmånen på annonserade båtar kring miljonen är 20%. Annonspriserna följer normalt säsongsvariationen.

Så priserna brukar alltså gå ner med 10 - 20% till hösten. Men i övrigt menar du då att annonspriserna är satta korrekt utan utrymme för förväntad prutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bäst tipset är väl att följa marknaden ett tag så du först får klart för dig vad annonspriserna ligger på över tid, hur många båtar som återkommer och bevisligen inte blivit sålda för annonserat pris och hur trenden för priserna ser ut. Men det förutsätter så klart att man följer marknaden över längre tid. 
 

På framför allt äldre båtar tycker jag många gånger prisbilden är vad ägaren tycker sin båt ska vara värd och inte vad marknaden tycker, varför många båtar från våren återkommer på höst, nästa vår och höst igen.....

 

Under Corona blev marknaden dopad och dysfunktionell, sannolikt kommer en stor och markant prisjustering ske under närmsta 1-2 åren då alla som corona köpte tidigare osäljbara båtar  till överpriser nu ska försöka sälja dem igen och försöka få tillbaka sina pengar. Gäller kanske främst 70-90 tals båtar.

 

Båtar för miljonen har kanske mer funktionell marknad?

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Terri:

Så priserna brukar alltså gå ner med 10 - 20% till hösten

Priserna brukar gå ner ungefär lika mycket som det kostar att vinterförvara, serva och vårrusta en båt. Samt kanske lite till för att ta höjd för sånt som gått sönder under vintern och kanske försäkringskostnaden. Säljare som säljer på hösten slipper ju dessa kostnader som köparen måste ta. 
Så tänk på att ha en buffert för detta.

Min Saga 315 kostar dryga miljonen, kanske 1,2. Vinterförvaring, service, vårrustning samt försäkring för den ligger på ca 60.000. Nu vårrustar jag ju den själv i huvudsak så en del av kostnaden drabbar inte mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minutes ago, ChristerN said:

Min Saga 315 kostar dryga miljonen, kanske 1,2. Vinterförvaring, service, vårrustning samt försäkring för den ligger på ca 60.000. Nu vårrustar jag ju den själv i huvudsak så en del av kostnaden drabbar inte mig.

 

Oj, oj, oj.

 

Det här gör att jag måste fråga er som fixar och donar med det mesta själva. Hur långt ner kan ni pressa dessa kostnader över vintern? Med en segelbåt på runt 12 m, och utan krav på förvaring i inomhushall eller hangar?

 

Nu har jag visserligen tänk att ha i båten även vintertid, och jag förstår att båtplatserna dessutom är något billigare då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Terri:

 

Oj, oj, oj.

 

Det här gör att jag måste fråga er som fixar och donar med det mesta själva. Hur långt ner kan ni pressa dessa kostnader över vintern? Med en segelbåt på runt 12 m, och utan krav på förvaring i inomhushall eller hangar?

 

Nu har jag visserligen tänk att ha i båten även vintertid, och jag förstår att båtplatserna dessutom är något billigare då. 

Jag köper service och vinterförvaring utomhus på varv. Service 15-25.000 och vinterförvaring drygt 20. Täcker gör jag själv (kostar ju en del att köpa presseningar om man ska ha bra kvalitet) men kostnaden för att varvet täcker måste ju en mäklare räkna in.

Gör man servicen själv kostar nog delar och oljor ca 5-8.000 för min motor (VP D4-260). 

Ligger man på båtklubb blir vinterförvaringen oftast billigare än på varv men kan i en del fall betyda att man köper in sig i en andel - som man ibland får tillbaka när man går ur klubben.

Ta reda på vad som gäller för din tänkta båt.

Mitt räkneexempel var främst för att visa vilka kostnader en mäklare eller säljare kan ha för att fördröja försäljningen över vintern.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man båten i en båtklubb (som har vinterplatser) och då gör allt själv, inkl. några arbetsdagar klubben, så blir det betydligt billigare. Allt beror då såklart på klubbens ambitionsnivå och dennes hyreskostnader för ev. mark etc.

 

min båt är ca 8*3 meter och jag betalar drygt 2.000 kr för vinterplats. Men då måste jag hjälpa till hela sjösättningsdagen och upptagningsdagen och sen göra allt jobb med min egen båt (täckning, tvätt, målning, service motor, konservering motor etc) och materialkostnaderna som hör till detta.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Boanjohan said:

Det bäst tipset är väl att följa marknaden ett tag så du först får klart för dig vad annonspriserna ligger på över tid, hur många båtar som återkommer och bevisligen inte blivit sålda för annonserat pris och hur trenden för priserna ser ut. ...

Ett problem verkar vara att det inte går att se hur mycket båtarna egentligen säljer för. Det visas inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Terri:

 

Oj, oj, oj.

 

Det här gör att jag måste fråga er som fixar och donar med det mesta själva. Hur långt ner kan ni pressa dessa kostnader över vintern? Med en segelbåt på runt 12 m, och utan krav på förvaring i inomhushall eller hangar?

 

Nu har jag visserligen tänk att ha i båten även vintertid, och jag förstår att båtplatserna dessutom är något billigare då. 

Vi har visserligen ingen 12-metare, utan en på knappt 10 meter, men jag kan ändå ge en indikation.

Höst
 

1. Ny olja och nytt oljefilter (kort tid innan lyft). Ca 500 kr.


2. Avmastning. Faktiskt inte gjort själva än, pga brist på folk när det varit aktuellt, så vi har haft hjälp med kran från samma kille som lyfter båten, vid samma tillfälle. Extrakostnad på ca 700-800 kr, om jag minns rätt. Får vi ihop tre pers i höst blir kostnaden noll (inte egentligen för resor till båten kostar ju en del).

3. Lyft, landtransport till uppställningsplatsen (senast bara ca 80-90 m), hämtning av vagga från förvaringsplats, ca 1200-1500 kr, tror jag.

4. Glykol för fryssäkring av motorns sjövattendel och av toan. Ca 200 kr.

5. Diverse mindre utgifter för saker som behövs för vinterförberedelser, t ex nån ny lina, en bit presenning, osv, säg 500-1000 kr.

Vi tvättar botten, tömmer vattensystemet ombord, tätar ventiler, bygger upp täckställning (Press & son) och täcker med presenningar själva. Dynor och annat löst inne i båten lyfter vi ur medan båten är i vattnet. Förvaras varmt och torrt i ett extra hus vi har inom familjen. Batterierna har vi tagit ur och ställt i svalt garage, och underhållsladdat några gånger under vintern. Inget av detta innebär nån direkt kostnad, utöver då att ta sig till och från båten, men de flesta bor nog inte 13 mil från den, så för de flesta är det en ganska liten kostnad.

Vår

Under våren görs det mesta av det som behöver ändras eller repareras innan sjösättning/påmastning, som att fixa saker i riggen eller med genomföringar. Här har vi bytt en del genomföringar för att få nya och fräscha med ventiler som går att manövrera, så det har varit en kostnad på några tusen totalt, men det är ju ingen grej varje år. Vi har också haft lite otur med vantspridarfästen och vantspridare som varit skadade, så nya saker där för ett antal tusen, men inte heller det är ju nåt årligt återkommande. Dessa två punkter motsvarar kanske 9000 kr fördelat över två vårar. Jobbet har vi gjort själva, vi bröder som äger båten.

Avtäckning tar vi hand om själva. Ingen särskilt besvärlig uppgift. Nån timme eller två med undanstoppning av allt inräknat.

Påmastning gjorde vi själva i år, men tog hjälp av krankillen förra våren (pga brist på folk), så egentligen ingen kostnad där.

Bottenmålar gör vi också själva.

6. Landförvaring. Kommunal plats. Ca 2500 kr för vintern (räknas upp lite varje år, kan inte exakt belopp).

7. Bottenfärg, målarutrustning (orkar inte tvätta så vi köper nya rullar, penslar och plasttråg varje år) och lite annat kring det, ca 2000-2200 kr, främst för färgen.

8. Sjösättning. Ca 1200-1500 kr, samma som lyft, vad jag minns.

Sammanlagt hamnar det runt 10 000 kr kanske, för allt som har med vintern att göra.
Jag har svårt att tro att det skulle bli väldigt mycket dyrare med en 12-meters segelbåt. Det är i första hand lyftet som kanske blir dyrare för att vikten är högre, men det är inte säkert. Landförvaringen är storleksbaserad, så den skulle bli dyrare i proportion till båtens "markyta".
Gissar på kanske 15 000 kr med samma upplägg som vi kör, för en 12-meters.

Försäkring och båtplatsavgift betalar vi visserligen under det som är vintersäsong, men det har ju inget direkt med det att göra.
 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Terri:

Ett problem verkar vara att det inte går att se hur mycket båtarna egentligen säljer för. Det visas inte.

Stämmer, men om man håller koll på Blocket för någon eller några specifika båtmodeller så ser man vad annonseras för nu, vilka som ligger ute lääänge och sedan vilka av dessa som kommer tillbaka med ny annons, kanske prissänkta.
Det är nämligen enklare än man tror att bli så nördig att man känner igen de båtar som återkommer med förnyad annons efter att ha legat ute max annonstid. Det är ju normalt samma bilder och då vet man att den inte blivit såld första (eller andra eller, tredje) gången🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja och filter 500.

Båtförsäkring 700.

Medlemskap båtklubb 500.

Sjösättning och upptagning 1000.

Försäkring för båthuset (delas med övriga i huset) 500.

Totalt 3200.

7 meters motorbåt från 1979 med dieselmotor på 35hk  och segeldrev.

Visst lite mer underhåll vissa år.

Kapell skall tvättas och bäljen till drevet skall bytas ibland så säg 5k.

Visst om något går sönder vilket det gör förr eller senare kommer det kosta mer.

Åker i dricksvatten så ingen bottenmålning utan bara tvätt Och ingen mast som skall tas av.

Sen vill man kanske uppgradera båten med kapell, dynor eller elektronik så det blir dyrare!

Större båt blir dyrare men är nog svårt att hålla lägre budget än den ovan.

Gör allt själv utom att lyfta i och ur båten ur sjön.

 

Redigerad av FIATX19
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Boanjohan said:

Stämmer, men om man håller koll på Blocket för någon eller några specifika båtmodeller så ser man vad annonseras för nu, vilka som ligger ute lääänge och sedan vilka av dessa som kommer tillbaka med ny annons, kanske prissänkta.
Det är nämligen enklare än man tror att bli så nördig att man känner igen de båtar som återkommer med förnyad annons efter att ha legat ute max annonstid. Det är ju normalt samma bilder och då vet man att den inte blivit såld första (eller andra eller, tredje) gången🙂

Jag har inte utrymme för sådana kartläggningar. Men det är tur att det finns andra som gör detta, och kanske kan rapportera om tendenserna och det rådande läget. Min nördighet är helt insnöad på andra områden. :) 

Redigerad av Terri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angånde vinterförvaringen. Vinteruppläggningsplatser som Hinsholmskilen vill inte att man använder egen båtvagga och stöttor och har dessa liggandes på deras mark. De vill istället använda sina egna. Vet inte om detsamma gäller för täckställning, men jag antar det.

 

Är det så här på de flesta båtplatser? Egen båtvagga och täckställning kanske bara passar om man har egen tomt att lägga dessa på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Terri:

Angånde vinterförvaringen. Vinteruppläggningsplatser som Hinsholmskilen vill inte att man använder egen båtvagga och stöttor och har dessa liggandes på deras mark. De vill istället använda sina egna. Vet inte om detsamma gäller för täckställning, men jag antar det.

 

Är det så här på de flesta båtplatser? Egen båtvagga och täckställning kanske bara passar om man har egen tomt att lägga dessa på?

Vet inte hur det är i övriga landet, men här på västkusten verkar det vara ett påhitt från Grefab. Där vi har vår båt, i Hunnebostrand, är det egna grejer som gäller. Vi har en stålvagga.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak hos oss inåt landet.

Ingen hamn i närheten här kräver mig veterligen att man använder "deras" stöttor o.s.v. Tvärtom tror jag man kan glömma uppläggningsplats om man inte ordnar med vagn/vagga/stöttor själv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Terri:

Angånde vinterförvaringen. Vinteruppläggningsplatser som Hinsholmskilen vill inte att man använder egen båtvagga och stöttor och har dessa liggandes på deras mark. De vill istället använda sina egna. Vet inte om detsamma gäller för täckställning, men jag antar det.

GREFAB står för bockar, stöttor och all hantering av dem. Lämna båten vid kranen, så sköter de resten. Samma, fast omvänt på våren.

 

Täckställning står du själv för. Med tanke på hur många sådana som blåser sönder första stormen varje år, så är jag rätt nöjd med att mina landgrannar inte sköter sina egna stöttor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minutes ago, sajjen said:

...

Täckställning står du själv för. Med tanke på hur många sådana som blåser sönder första stormen varje år, så är jag rätt nöjd med att mina landgrannar inte sköter sina egna stöttor.

Kanskè det är smidigare att bara svepa in båten i en presenning, eller plast, ... istället för täckställning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Terri:

Kanskè det är smidigare att bara svepa in båten i en presenning, eller plast, ... istället för täckställning?

Kallas för "kåldolmemetoden" och är utmärkt om man vill odla mögel.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...