Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Joelidalen

Koppla generator.. Hjälp!

Rekommendera Poster

Håller för fullt på att koppla in generator i snipan, har tidigare bara haft en dynastart, men ska nu ansluta en växelströmmare. Dynastarten kommer ta hand om startbatteri och nya växelströmmarn till förbrukare.

Kan Ni vänligen förklara (för en nybörjare) hur jag kopplar in den nya generatorn?

 

På generatorn: en stor anslutning ( ) och två små anslutningar (L och IG).

 

Så här antar jag att jag kopplar:   från generator till förbrukarbatteri

L (Lamp antar jag..?) till en diodlampa, vidare till -

IG (Ignition..?) till tändlåset.

Eller har jag fel?

Har köpt en till lampa till  växelströmmaren så dynastarten och växelströmmaren får en varsin lampa.

 

Funderingar:

Om jag kopplar IG till tändningslåset, då blir ju på startbatteriet ihopkopplat med på förbrukarbatterierna, vilket borde bli fel?

 

När jag kopplat på generatorn (förbrukarbank ) och mäter mellan jord och L eller IG får jag ingen spänning. Då lär ju inte laddningslampan lysa heller? För lampan bör ju lysa när jag slår på tändningen?

 

Ledsen för alla frågor men är nybörjare på el och vill ut och åka imorrn i finvädretsmiley

 

/Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju koppla laddningslampan till växelströmmaren via ett relä, och koppla manöverspolen till tändningslåset.  Då blir det separerat. Ena polen på lampan kopplas till reläet, så att den får spänning när du sätter på tändningen. Den andra polen kopplas till Anslutningen L på generatorn, och jordar lampan genom regulator och generator. Det finns alltså ingen spänning på ansluning L, när generatorn inte laddar. När generatorn börjar ladda, blir det plus på båda polerna på lampan, och den slocknar. Många generatorer kräver lite ström från lampan, för att börja ladda. Därför kan man inte använda en lysdiod som laddningslampa. Den drar för lite ström. Lampan bör vara på cirka 4W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det låter vettigt i i mina öron.. Men förstår inte riktigt.

Vad jag ska koppla in på anslutning IG? 

Måste jag ha relä mellan lampa och tändningslåset?

Kan jag ansluta generatorn på dynastartens laddningslampa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte en 40A:s växelströmmare på min Albin O11:a, och laddningen måste stängas av vid start eller tomgång för motorn orkar inte annars. Nu vet jag ju inte hur stor generator du har eller vilken  remutväxlingen är. Dessutom så är väl vridmomentet dubbelt så stort i din O2:a.

Men kanske kan det vara en god idé att göra en provisorisk koppling och snabbt komma ut i solen och testa litet? Kan ju eventuellt vara så att du sen tycker att belastningen på tomgång verkar riskera säker drift, och vill ha en avstängningsmöjlighet.
En avsäkrad plussladd från förbrukarbatterna till en strömbrytare, därifrån dels en kabel direkt till IG och dels en kabel till en 4W-lampa vars andra ände kopplas till L, detta borde funka som snabbtest. Sen edit: Snabbtest-kopplingen kan ev ge läckström, se nästa inlägg.

IG- och anslutningarna är väl inte hopkopplade direkt inuti generatorn för då skulle ju IG alltid ha tolv volt oavsett tändnyckeln. Men hur det egentligen är kopplat i regulatorns elektronik vete tusan. ;)
Själv fick jag 3A kontinueligt läckström från plusanslutningen till jord, generatorn var alldeles varm med bara huvudströmbrytaren tillslagen upptäckte jag. Kommer tyvärr inte ihåg riktigt hur det var kopplat, men strömmen måste gått baklänges via regulatorn på nåt sätt eftersom likriktardioderna blockerar generatorlindningarna. Numera bryts IG av tändnyckeln ... Sen edit: har separata uttag enligt nästa inlägg. ... och laddningen stänger jag med en brytare i serie med laddlampan. Funkar bra, laddar så det nästan visslar om det. ;-)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juni 2011 | 14:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mittåt!
Man skall nog ha separata uttag på tändnyckeln enligt gröna figuren.
Om jag inte missminner mig så var detta lösningen på problemet med läckströmmen som uppträdde så fort huvudbrytaren var påslagen.
När motorn går så är visserligen tändnyckelkontakterna tillslagna men ifall laddningen är avstängd enligt figurens gröna koppling så kopplas ändå inte IG & L ihop via laddlampan. Och är tändningen avslagen men laddbrytaren råkar stå i tillslaget läge så undviks också läckström med den gröna kopplingen.

Hur man får till separering av start- respektive förbrukarbatterier och samtidigt uppfyller kravet ovan orkar jag inte riktigt fundera på just nu. (Och kanske är din generator annorlunda kopplad så laddlampan kan ligga över IG och L utan problem?)
Edit: figuren är ju tyvärr inte riktigt konsekvent vad gäller färgen märker jag. Men om du bara ser till lampfigurens flyttning så funkar det ändå, för IG:s plusmatning skall ju vara kvar även om dess ledning&brytare råkade bli svart.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juni 2011 | 13:28

post-10006646-1394236726,4732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Speciellt du thomas!

Det  laddar som attan!

 

Mvh Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...