Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BoatBengan

Önskar hjälp med min utombordare!

Rekommendera Poster

Tjenixen!

Har nyligen köpt en Mariner 20 hk -84 långriggad som jag försöker på ordning på...Jag köpte den som renoveringsobjekt och nu behöver jag lite hjälp med själva renoveringen. Har kollat lite på den och de fel jag hittat hittils är att det var en hel del vatten i växelhusoljan, samt att motorn verkar sitta fast då det inte går att dra ut snöret mer än ca. en decimeter. En av skruvarna till växelhusoljan saknade packning. Kan det vara felet eller är det troligtvis något annat? När jag tog loss tändstiften var de lite rostangripna och blöta så det verkar ha kommit in vatten där också. Hur ska jag göra för att få loss motorn? Är det rost i cylindrarna eller vad tror ni det är för fel?

M v h Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter inte bra. Verkar som om motorn har varit dränkt. Vatten hör inte hemma där i alla fall i cylindrarna). Att du har vatten i växelhuset beror säkert på den saknade packningen. Jag skulle kosta på mig att lyfta på toppen/topparna för att kolla så att inte kolven har rostat fast i cylindern. Har den gått i saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! =)

Köpte motorn i Karlskrona så ja, den har nog gått i saltvatten. Om det visar sig vara rost, går det att lossa, smörja och köra igen eller måste man byta ut något? Ska jag lossa topplocket och kolla packningen eller är det bättre att inte röra den? Såg ganska oxiderat ut längst med packningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att prova med lite rostlösare och se om det går att få loss kolven/kolvarna. Men är det fastrostat så är det nog tyvärr så att det krävs lite renovering. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kände lite på en bult men då den gick av kändes det inte som jag var på rätt ställe och skruvade...Lägger upp några bilder så kanske det är lättare att hjälpa mig:

post-10006326-1394236726,1645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det jag kan lossa? Eller är det enda att spruta in typ 5-56 där tändstiften sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan ju plocka ur stiften och prova med 5-56 motsv. och se om det går att få loss den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren ! =)

Har provat med 5-56 nu, men det verkar inte hjälpa...Vad är det man ska lossa för att komma in till kolvarna? Är det topplocket man måste ta bort? Känns som jag kommer dra av varenda bult i så fall...Går det att lossa startsnöret och ta den vägen ner eller är det bara dumt? Kikade in där tändstiften sitter och ytan såg ut som blött, gråsvart sandpapper..Känns inte så bra...=(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att spraya på ordentligt med rostlösare på skruvarna som håller topplocken och vänta något dygn. För att kunna besiktiga cylindrarna behöver du få bort topplocken. Har kolvarna rostat fast hjälper det inte att lossa cylindrarna för du får aldrig bort dom om kolven sitter fast i dessa. Jag skulle göra ett försök med att få bort topparna till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte går att få motorn att rotera då du drar i snöret måste inte bero på att vevaxel eller kolvarna sitter fast.

1, Det skall finnas en spärr som hindrar start med ilaggd växel. Kolla att denna inte låser. Om detta är problemet skall det gå att rotera svänghjulet.

2. Växelhuset är låst. Om det går att få svänghjulet att rotera en liten bit så tyder detta på att  detta kan vara problemet, men säkrast är att demontera växelhuset och startapparaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spärren till växeln är inte problemet iallafall, det har jag kollat, den flyttar sig när man lägger i neutral. Det går att dra ut startsnöret några centimeter, sen tar det stopp. När man släpper snöret dras det tillbaka. Växelhuset nere vid propellern verkar ok, för propellern går att snurra på när motorn ligger i neural. Jag vill gärna veta var jag ska börja skruva så jag inte förstör något i onödan. Använd gärna bilderna till hjälp så jag fattar rätt! =) Återigen är jag jättetacksam för alla svar jag fått!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att propellern går att snurra är ingen garanti för att detsamma gäller även för drivaxeln. Vad som händer med snöret är mindre intressant, det är svänghjulet du skall kolla på och försöka röra på.



Senast ändrad av guestsson | 03 juni 2011 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tog loss själva hjulet där snöret sitter. Där under satt tre bultar runt en kulle. Ska jag lossa de också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, Det räcker med att på något sätt kunna rotera svänghjulet en aning. Föregående inlägg handlade om växelhuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok!

När jag har lagt i en växel går det inte att snurra propellern alls, men det kanske man inte ska kunna på en 20 hk:are?

Det verkar som det har fällts ut salt lite här och där, så om något rostat fast eller om motorn skurit pga att det kommit in vatten i den vet jag inte. Vad tror ni?

Det jag önskar få reda på är:

Hur mycket ska jag plocka isär?

Hur mycket behöver jag byta?

Vad kommer det att kosta?

Säkert svårt att besvara men alla som har en tanke får gärna dela med sig! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger motorn? du kanske kan använda den som bojsänke? Som motor verkar den ha gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tack för det upplyftade svaret pseudonym! Nu känns det genast bättre! wink

Båten som jag har tänkt att använda motorn på var också i skrotbart skick, så det känns ju bra att motorn passar! Dock så har jag efter två år fått ordning på båten, så det vore kul att få ordning på motorn också! Jag betalade 1000 kr för den inklusive en hel propeller och en orginaltank så det känns ändå inte som jag har gjort bort mig fullständigt...Eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du gör alldeles rätt som provar att få ordning på motorn. Om inte annat så kommer du att lära dig en del på vägen. Att motorn är låst är inget bra utgångsläge, men det tror jag du insett själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kunna konstatera varför motorn inte går att dra runt. Jag skulle försöka att få loss topparna så att det går att besiktiga cylindrarna och kolvarna. Då kan du kanske se om det är rost som orsakar att det inte går att dra runt eller om motorn har skurit. Beroende på hur det ser ut så finns det ju olika alternativ. Antingen så går det att renovera med honing av cylindrarna och nya kolvar (bultar och ringar) eller så behövs nya cylindrar. Har motorn varit dränkt så behöver man säkert helrenovera motorn och det är det nog inte värt. Så vida det inte går att få tag i begagnade delar. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått loss den! smiley

Jag följde rådet att smörja och dra i svänghjulet och till sist släppte den!

Det varierar lite hur trögt det är men det går att dra runt den med snöret nu utan större problem. Med tändstiften i blir det mycket trögare, vilket jag hoppas innebär att det blir tillräcklig kompression i motorn. Stiften ger gnista, förgasaren och bränslefiltret är kontrollerade och växelhusoljan är bytt. Imorgon ska jag se om det går att starta eländet också!

Vad tror ni har orsakat det? Kan det ändå innebära trasig topplockspackning, dränkt motor eller är det bara lite kondens som fått motorn att fastna?

 



Senast ändrad av BoatBengan | 06 juni 2011 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, resultatet efter mycket dragande är att jag fick den att gå i 2-3 sekunder ett par gånger...Nu försöker jag få reda på varför den stannar. Jag har kollat tändstiften flera gånger och de har varit kladdiga alla gånger. Beror det på all 5-56 som ska ut ur systemet, eller är det topplockspackningen som är trasig och gör att det kommer in vatten i cylindrarna och gör att den stannar? Det droppar lite vatten från skvallerstrålen när den har stannat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick den att gå ännu längre vilket ledde till att kylvattnet kom runt helt. När jag lossade stiften var de fulla med små vattendroppar vilket fick mig att inse att jag var tvungen att ta loss topplocket. Sagt och gjort. Nu är det loss och hälften av bultarna gick av. Bilden visar skicket i cylindrarna. (Nä, det är inte två avloppsrör, det är fortfarande min motor)



Senast ändrad av BoatBengan | 07 juni 2011 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, det fungerar tydligen inte att lägga upp bilder så ni får låtsas att ni ser att det ser ut som ljusbrun sörja i dem. Någon som har tips om hur man lättast får bort bultresterna? Samt var man kan köpa en ny topplockspackning?



Senast ändrad av BoatBengan | 07 juni 2011 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men eftersom jag spanat på denna och vi fixade min motor igår så skriver jag kuite nedan för framtida läsare.

Min Yamaha 30hp 1999 hade stått på land i tre år och kolvarna satt fast som berget. Marinverkstaden rekommenderade skrotning. 



Efter att försökt rubba svänghjulet i flera veckor och sprutat litervis med WD40 i cylindrarna utan resultat så lossade vi på topplocket och blottade kolvarna igår kväll. De satt stenhårt. Efter en timmes bultande med träkloss och gummiklubba, kombinerat med juckande på svänghjulet så började de plötsligt att rubbas, millimeter för millimeter. De var ordetligt ärgade. Efter lite slipande med smärgelduk och än mer smörj så gick de tillslut runt fint.



Nu återstår nya packningar så får vi se.

Trägen vinner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...