Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
badozzy

Tips om färgborttagning?

Rekommendera Poster

Jag har en snipa som är vitmålad i skrovet. Men jag vill gärna ta bort den vita färgen och få fram det snygga träfärgen under, är det nån som gjort nåt sådant tidigare och i så fall har några goda tips? Tack på förhand :-Tack Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att du får slipa skrovet rätt hårt eftersom färgpigmentet ofta har trängt in i träet. Börja med skrapa värmepistol, med lite tur är skrovet lackat under färgen. Om det är så att du har pigment kvar i träet bör du nog fundera både en och två gånger på att göra operationen, då det krävs både mycket jobb samt att du sliter otroligt mycket på skrovet och riskerar att slipa fram nitarna. Då får du borra ur nitarna, försänka hålen, nita om, nya träproppar... ps Det är snyggt med vitt skrov...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmy_lars

Snyggt med vitt skrov? Träbåtar med vita skrov är är inte i närheten av snyggt jämfört med att ha det trärent och fernissat. Vitt=slött.. men annars så stämde allt som föregående skrev.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönheten ligger i betraktarens öga. Personligen föredrar jag ett vitmålat furuskrov framför en båt som ser ut som en IKEA-byrå från 70-talet. Men som sagt, här finns det inget rätt eller fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vart nämndes det att skrovet va furu? Om det nu är furu så går det fin fint att olja det, efter det så kan det nog inte liknas med en Ikea byrå.. Självklart är smaken olika för alla, jag skrev bara min åsikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsatte att det var furu, klinkbygda målade skrov är oftast det. Men det kan naturligtvis vara vad som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pejo

Hej..intressant ämne du tar upp..har själv köpt en klinkbyggd mahogny båt där förre ägaren har använt en vinkelslip...håller just nu på med att försöka slipa bort hans missar, stora jack i skrovet..jag försöker att jobba med en bandslip, tycker det funkar bra men man får vara försiktig och tänk på att bara köra men masikinen i fiberriktningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man slipar mot fiberriktningen så tar det bättre,det går fortare.man kan göra så ibörjan men i slutet bör man få bort alla små spår av detta förehavande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas

Försök att ta bort färgen med Clean Ahoy antifouling eller dess botten färg borttagare. www.cleanahoy.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...