Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
larban

Insprutningspump ad31

Rekommendera Poster

Jag har problem med bränslesystemet på min nyrenoverade Penta ad31. Motorn är totalrenoverad förutom soppapumpen, som jag inte trodde att jag skulle behöva röra.

Jag har nu stoppat i motorn i båten och provkört den. Motorn startar fint (1 sekund) och spinner som en katt... upp till 3500 varv där den stannar på 3500 rpm. Och detta efter att jag har ful-skruvat på dieselpumpen för attt se om jag får till nån förändring. Enl. VHB ska motorns höga tomgång gå upp till 4350 rpm, så jag har en bit kvar. Innan jag skruvade upp trycket kom jag bara upp i 3000 varv... detta obelastat. Jag har konstaterat att felet ligger i högtrycksdelen (iofs inte helt säker så testa mig) och inte i matningen, har testat allt (kört från separat tank, bytt matningspump) och matningen är OK. Jag har ställt tändningen med klocka så det bör inte vara felet (om jag lyckades göra rätt). Båten går förvånansvärt bra trots att motorn inte varvar mer än 3100 varv belastat, då är jag uppe i ca 19-20 knop, den ryker inget alls vilket jag tycker den borde om jag misslyckats med att ställa tändningen.

Jag behöver tips på vad jag kan testa mer, alternativt om någon kan tipsa om person som kan renovera pumpen till hyffsad peng. Eller om ni tror det kan vara nåt annat som är fel? Alla tips är välkomna! Eller om det går att köpa renoveringskit till pumpen, jag ska ta loss den ikväll och kolla upp serienummer. i så fall var finns det reservdelar?

 

/Lars


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ställt in insprutningständpunkten igen. Ingen förändring. Ingen som har idéer på andra saker att testa?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har justerat fullgasstoppet, borde du försöka det. På andra dieslar  har jag sett att det sitter på stoppet, en förseglad mutter, och det är den som reglerar toppvarvtalet. Trycket reglerar kraften i motorn. Ökar du slaglängden, via justering av stoppet, borde hög tomgång kunna ökas till rätt värde. För det är väl inte så enkelt att gasreglaget inte ger tillräcklig slaglängd eller är felmonterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skruvat ut fullgasstoppet till max, utan resultat. Det enda som gett någon förändring hittills är tryckskruven, också ställd på max. Ska testa lite till, men sen tror jag att jag kommer lämna in pumpen på renovering. Trist men kanske nödvändigt.

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Jag tänkte ge feedback i min egenstartade tråd. Efter att ha gått igenom del för del i bränslesystet har jag äntligen hittat ett fel. Hålskruven som sitter på returen är inte strypt som den ska vara. Har fått hem en original hålskruv som jag ska testa till helgen. Förfärligt när folk bygger om prylarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrolera returflödet för pumpen blir inte pumpen av med bränslet fungerar inte omställaren, lika så att överströmnings ventilen så pumpen kan hålla uppe rätt internt tryck.

Sedan är bränsle med RME iblandning katastrof för insprutningspumpar när en pump stått still oftast räcker det med någon månad eller två så ger det ger avlagringar i i pumpen som gör att den kärvar. Dessa måste tvättas ur med ultraljud. Köp därför alltid diesel utan RME i!

 Bäst i sverige på dieselpumpar är kristiansstads diesels service, Prata med Johan Marken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för information. Jag tror dock att jag har åtgärdat felet. Jag har bytt hålskruven som sitter på returen. Nu når jag hög tomgång enl. bok men jag har inte haft tid att åka ut på tur tyvärr än. Det är så sjukt mycket att stå i på våren. Man längtar ut på sjön. Återkommer med info efter test.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång felsökningsprocess är nu över. Lösningen kostade 131 kr ink moms och frakt. Lösning var som jag skrev tidigare, en liten ynka hålskruv, det är ju skrattretande. Idag provkörde jag min båt och den varvade ur FÖR bra, var uppe på 4500 rpm nån sekund innan jag drog av på gasen, detta belastat alltså. Omvänt problem med andra ord. Tack för era tips och idéer.

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att väcka denna tråd till liv efter 9år i dvala 😁

Tack till @larban som delade med sig av lösningen.

 Jag har samma problem på min ena AD31 efter att motorn varit ur i vinter och fått nya packningar här och var samt renoverade spridare. Insug, insprutningspump matarpump och topp har däremot inte varit demonterade men motorn vill inte varva mer än 3400 på hög-tomgång och 3200 med belastning.

Upp till 2500-2700 låter den fint utan belastning och den startar direkt och går jämnt, men över 2700 varv börjar den gå lite ojämnt och gör så upp till 3400 då den riktigt misständer.

Jag har blåst bränsleledninarna och bytt slangarna mellan tanken och fram till matarpumpen efter att problemet uppstod. Båda bränslefiltrena  och luftfilter är nya. Och förra året gick motorn bra och jag har inte rört några andra delar så som den nipplar och kopplingar.

Kan jag ha fått något skräp med i bränslet som har satt sig i en spridare, kan det möjligen vara matarpumpen eller är det själva insprutningspumpen som börjat att bråka efter vinterns stillestånd? 
Jag har bara kört på ”ren” diesel utan RME och kollat ner i tanken som är ren och fin.

Det är just den orena gången på höga varv som förbryllar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...